سرانجام با گذشت دو ماه از فاجعه منا، پیکر دیپلمات ۴۹ ساله ایرانی به کشور بازگشت. نام غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که از سال ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳ عهده‌دار سفارت ایران در بیروت بود، دو ماه است که در راس اخبار رسانه‌های ایران قرار دارد؛ از دوم مهرماه امسال و زمان رخ دادن مرگبارترین رویداد تاریخ حج تا سه روز پیش، نام غضنفر رکن‌آبادی در میان حجاجی جای داشت که پس از فاجعه منا هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نبود. با این همه با شناسایی پیکر این دیپلمات ایرانی، همه گمانه‌زنی‌هایی که درباره مفقود شدن وی مطرح بود رنگ باخت و در نهایت، پیکر رکن‌آبادی صبح دیروز از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شده و پس از نماز جمعه بر دوش نمازگزاران تهرانی از مصلای امام خمینی به سمت امام‌زاده پنج تن لویزان تشییع شد.


نتایج آزمایش در ایران و عربستان

در همین حال، مرتضی رکن‌آبادی برادر سفیر سابق ایران در لبنان دیروز و در حاشیه استقبال از پیکر رکن‌آبادی در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه مسوولان سعودی علت فوت را تنگی نفس و خفگی اعلام کرده‌اند، به خبرنگاران گفت: اما اگر نتایج آزمایش‌های ژنتیک با ادعاهای سعودی‌ها مغایر باشد؛ به مراجع قضایی بین‌المللی شکایت خواهیم کرد. مرتضی رکن‌آبادی همچنین درباره شایعات در مورد دلیل مرگ برادرش گفت: نمی‌توانیم فعلا اظهار نظری داشته باشیم باید ۴۸ ساعت صبر کنیم تا علت و زمان دقیق فوت مشخص شود. پیش از این مرتضی رکن‌آبادی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده بود که نتایج آزمایش‌های DNA و ژنتیک که در ارتباط با پیکر مرحوم رکن‌آبادی در پزشکی قانونی صورت گرفت با نتایج آزمایش‌های قبلی در عربستان تطبیق دارد و آزمایش‌ها مورد تایید قرار گرفته است. او همچنین گفته بود که آزمایش‌هایی نیز در مورد علت و زمان دقیق جان باختن ایشان نیز صورت گرفته که جواب این آزمایش‌ها در چند روز آینده مشخص خواهد شد.


علت مرگ اطلاع‌رسانی می‌شود

در همین حال حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز در حاشیه استقبال از پیکر مرحوم رکن‌آبادی در فرودگاه مهرآباد گفت: چگونگی درگذشت مرحوم غضنفر رکن‌آبادی پس از آزمایش‌های ژنتیک به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. به گزارش «ایرنا» جابری انصاری در این باره با اشاره به طولانی شدن مراحل تشخیص هویت مرحوم رکن‌آبادی و گمانه‌زنی‌های مختلفی که در رسانه‌ها شکل گرفته است، تاکید کرد که نمی‌توانیم پیشگویانه عمل کنیم و به‌طور حتم پس از آزمایش‌های ژنتیک تمامی موارد را به افکار عمومی اعلام خواهیم کرد. او با اشاره به فرض اولیه مبنی‌بر اینکه درگذشت مرحوم رکن‌آبادی عادی بوده،گفت: در فرآیند تشخیص هویت رکن‌آبادی به سبب برخی ناهماهنگی‌ها در عربستان این امر طولانی شد؛ اما امیدواریم برای سایر مفقودان دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.


وزارت خارجه پیگیری حقوقی می‌کند

با این همه موضوع پیگیری حقوقی فاجعه منا با گذشت دو ماه از رخداد این فاجعه همچنان ادامه دارد. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت که مسوولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا با دستگاه دیپلماسی است. به گفته او جلسات کارشناسی متعددی در سازمان حج و زیارت و قوه‌قضائیه تشکیل شده و وزارت امور خارجه کمیته ویژ‌ه‌ای را در این زمینه ایجاد کرده و همچنین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری جلسات متعددی داشتند و پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا در تمام دستگاه‌ها در حال انجام است. در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه از پیگیری حقوقی فاجعه منا از طریق مذاکرات دوجانبه بین‌المللی و بین کشورهای اسلامی تا دستیابی به نتیجه پیگیری خبر داد. به گزارش «ایرنا» حسین جابری انصاری دیروز گفت: ورود پیکرهای زائران ایرانی به کشور و خاکسپاری آنان به معنای بسته شدن پرونده این فاجعه نیست. او با تاکید بر اینکه سعودی‌ها مسوولیت حقوقی، سیاسی و انسانی حجاج را برعهده دارند اعلام کرد: تسریع در روند شناسایی هویت سایر حجاج مفقودی در دستور کار وزارت امور خارجه است و دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های خویش در قالب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیگیری وضعیت سایر حجاج بهره‌مند خواهد شد.


همچنین حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز دیروز به موضوع پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا اشاره کرد و گفت: این کار در چند سطح در حال انجام است. از یک طرف خانواده جان‌باختگان فاجعه منا با مراجعه به سازمان حج و زیارت فرم شکایتی که در این ارتباط تهیه شده را پر کردند و شکایت خود را به عنوان اشخاص حقیقی این فاجعه مطرح کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» امیرعبداللهیان همچنین به پیگیری این موضوع در محاکم قضایی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: سفارت ایران در عربستان و سرکنسولگری ایران در جده پیگیر این موضوع است. برخی از موسسات حقوقی بین‌المللی نیز در حال جمع‌آوری مستندات این حادثه هستند تا گزارش خود را در ارتباط با این موضوع منتشر کنند. حسین امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که پیگیری جمهوری اسلامی ایران برای تعیین سرنوشت یکایک مفقودان فاجعه منا ادامه دارد. به گزارش «ایسنا» او گفت: در حال حاضر تعداد مفقودان به کمترین سطح خود رسیده ولی ما با اطمینان اعلام می‌کنیم تا تعیین تکلیف آخرین مفقود ایرانی فاجعه منا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. او تاکید کرد: در حاشیه نشست وین2 آقای ظریف با وزیر امور خارجه عربستان ملاقات کوتاهی داشت به وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که در پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقی این فاجعه تسریع‌ شود.


نامه آیت‌الله مکارم برای ‌پیگیرى فاجعه منا

در همین حال، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازى آمادگى خود را براى برگزارى نشست‌هاى تخصصى و چاره‌جویى در این خصوص اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری میزان، نامه آیت‌الله مکارم شیرازی به علماى برجسته جهان اسلام درباره ‌پیگیرى فاجعه منا از سوی دفتر این مرجع عالیقدر جهان تشیع منتشر شد. در بخشی از این نامه آمده است: این فاجعه (دور از مسائل سیاسى و روابط مختلف کشورهاى اسلامى) براى همه علماى اسلام در هر جا هستند مسوولیت‌آفرین است و لازم است براى علاج آن چاره‌اى بیندیشیم، اما متاسفانه هفته‌ها از وقوع این حادثه تلخ گذشت و عکس‌العمل چندانى از علماى جهان اسلام مشاهده نشد. در دنیایى که گاه براى از دست رفتن یک فرد آن همه سر و صدا به راه می‌اندازند هرگاه علماى اسلام در برابر این همه قربانى(که به اجماع همه مطلعین هزاران نفر بودند) بی‌تفاوت بماند مردم دنیا چه خواهند گفت؟ آیا استنباط مردم جهان این نخواهد بود که مسلمانان براى جان هم‌کیشان خود ارزشی قائل نیستند؟ در بخش پایانى این نامه آمده است: بر حسب وظیفه شرعى و انسانى خود آمادگى خویش را اعلام می‌دارم تا با دعوت از علماى برجسته جهان اسلام به تبادل‌نظر در این خصوص بپردازیم و در این راستا پیشنهاد مى‌کنم با برگزارى نشست‌هاى کاملا علمى و فقهى، دور از مسائل سیاسى در قم یا در هرکدام از مراکز کشورهاى مختلف اسلامى به آسیب‌شناسى این مساله بپردازیم. دوم مهرماه امسال، در مرگبارترین رویداد تاریخ حج، بیش از سه هزار مسلمان مُحرِم، از جمله ۴۶۵ ایرانی، روز اول رمی جمرات ذی‌حجه در سرزمین منا به دلیل سوء‌مدیریت نیروهای سعودی کشته شدند که پیکرهای شماری از آنان، از جمله ۱۷ زائر ایرانی تاکنون کشف و شناسایی نشده است.



پیام تسلیت ظریف به خانواده مرحوم رکن‌آبادی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیام تسلیتی به خانواده مرحوم غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان ارسال کرد. به گزارش «ایرنا»، در این پیام تسلیت که پیش از ورود پیکر مرحوم رکن‌آبادی به تهران، از سوی وزیر امور خارجه نگاشته شده، آمده است: اینک که روند طولانی جست‌وجو درباره سرنوشت همکار گرامی و برادر عزیزمان جناب آقای دکتر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان و یکی از مفقودان فاجعه منا با شناسایی اولیه ایشان رو به پایان بوده و پیکر مطهرشان در راه میهن اسلامی است، بر خود لازم می‌دانم با گرامیداشت یاد و خاطره آن عزیز سفر کرده، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به همسر، فرزندان، پدر و مادر و سایر بستگان و همه علاقه‌مندان و همکاران ایشان تقدیم کرده، از خداوند متعال برای تازه درگذشته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر طلب کنم. وزیر امور خارجه در این پیام همچنین آورده است: فرصت را مغتنم شمرده بار دیگر تاکید می‌کنم، دولت جمهوری اسلامی ایران، تعیین سرنوشت یکایک مفقودان و پیگیری حقوقی و سیاسی فاجعه منا را همچنان با جدیت در دستور کار خود خواهد داشت.