گروه دیپلماسی: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت خارجه در حاشیه استقبال رسمی از پیکر مرحوم رکن‌آبادی دیپلمات فقید جان‌باخته ایران در فاجعه منا ضمن اشاره به پیگیری موضوع حادثه منا در محاکم قضایی عربستان سعودی و با تاکید مجدد مبنی بر اینکه عربستان سعودی مسوول مستقیم فاجعه مناست و باید همه تبعات آن را پذیرا باشد، تاکید کرد: «در حاشیه نشست وین ۲ آقای ظریف با وزیر امور خارجه عربستان ملاقات کوتاهی داشتند و در این ملاقات کوتاه موضوعات متنوعی مطرح شد و آقای ظریف در این جلسه خطاب به وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که در پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقی این فاجعه تسریع‌ شود.»


در واقع وزیران خارجه ایران و عربستان در بعدازظهر ۲۳ آبان‌ماه در حاشیه نشست وین ۲ برای اولین بار به صورت دو جانبه با یکدیگر دیدار کردند. دو وزیر در این دیدار در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله موضوع فاجعه منا، پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی این فاجعه و ابعاد حقوقی آن گفت‌وگو کردند. به گزارش «ایسنا»، در چند ماه اخیر با توجه به تحولات منطقه و همچنین فاجعه منا بحث و اختلافات بین ایران و عربستان شدت گرفته و وزیر امور خارجه تازه کار عربستان بعضا مواضعی غیرمنطقی و حتی نژادپرستانه در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است. بعد از آنکه عادل الجبیر به جای سعود الفیصل مسوولیت دستگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه عربستان را بر عهده گرفت ملاقات دو جانبه‌ای بین وزیران خارجه ایران و عربستان برگزار نشده بود و در معدود دیدارها در حاشیه نشست‌های بین‌المللی گفت‌وگوی دو وزیر در حد تعارف و احوال‌پرسی معمول بوده است ولی وزرای خارجه دو کشور روز شنبه ۲۳ آبان‌ماه در حاشیه نشست وین۲ با یکدیگر گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادند. یک منبع آگاه در مورد این دیدار به «ایسنا» گفت: «در حاشیه نشست وین۱ نیز وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر به صورت خیلی کوتاه سلام و تعارفات معمول را انجام دادند ولی در نشست وین۲ وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر گفت‌وگوی طولانی‌تری به صورت دو جانبه انجام دادند.»

این در شرایطی است که در زمان برگزاری نشست وین۱ در ۸ آبان‌ماه اخباری مبنی بر مجادله وزرای خارجه ایران و عربستان در آن نشست مطرح شد، چنان‌که بسیاری از رسانه‌های خارجی بر این موضوع اذعان کردند که بیشتر این نشست به مجادله این دو وزیر گذشته است. منابع خبری در این ارتباط اعلام کردند ایران و عربستان بارها در گفت‌وگوهای دیپلماتیک وین درباره سوریه وارد درگیری لفظی شدند. به گفته دو مسوول غربی، در جریان درگیری لفظی شدید بین این دو مقام ایرانی و سعودی، ظریف اعلام کرده است که اتباع عربستان سعودی مسوول حملات یازده سپتامبر هستند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در همان زمان در مصاحبه با بلومبرگ با اشاره به اختلافات ایران و عربستان در این نشست گفت: «اینکه ظریف و عادل الجبیر نشست وین را ترک نکردند، خود یک دستاورد است و برای ایرانی‌ها و سعودی‌ها ساده نیست که گفت‌وگوی مستقیم داشته باشند.» در همان زمان بگو مگوهای سیاسی این دو وزیر به فضای مجازی هم کشیده شده و با توجه به مشاجره وزرای خارجه ایران و عربستان و روسیه بر سر مسائل سوریه، این گفت‌وگوی نسبتا تند در فضای مجازی هم منتشر شده است.