مرتضی طاهایی/ مشاور معاون صنایع

صنعت گردشگری در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنایع جهان است که درآمد ارزی حاصل از آ‌ن با صنایعی نظیر خودروسازی برابری می‌کند.

بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری ۲۶۰ میلیون نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن اشتغال دارند.از هر ۱۲ تا ۱۵ شغل در دنیا یک شغل به گردشگری اختصاص دارد و هر ۱۰ تا ۱۵ گردشگر، یک فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.در سال بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر به کشورهای دیگر سفر می‌کنند که در این بین آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، چین، آلمان، انگلستان، استرالیا، ترکیه و اتریش ۱۰ کشور برتر دنیا در جذب گردشگر خارجی به شمار می‌آیند. همچنین درآمد ارزی حاصل از سفر گردشگران خارجی در دنیا حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است. با بررسی آمار و ارقام اشاره شده می‌توان دریافت که صنعت بزرگ گردشگری نقش اساسی در جامعه بشری پیدا کرده است و از این رو این صنعت به عنوان یکی از بهترین صنایع بدون دودکش و آلایندگی در حال رشد و توسعه شناخته می‌شود.

ایران در ردیف ۱۰ کشور برتر دنیا در داشتن قابلیت گردشگری قرار دارد اما از لحاظ درآمدی در رده‌های انتهایی جدول کشورها قرار گرفته است. بر اساس آمارهای اعلام شده از بیش از یک میلیارد گردشگر بین‌المللی در سال گذشته حدود پنج میلیون مسافر خارجی به ایران آمده‌اند و از درآمد ۱۲۰۰ میلیارد دلاری فقط ۶ میلیارد دلار سهم کشورمان شده است که کمتر از نیم درصد از درآمد صنعت گردشگری جهان است. این در حالی است که بر اساس آمارهای اعلام شده، درآمد حاصل از فروش نفت ایران در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۱ میلیارد دلار و در همان سال درآمد ارزی ایتالیا از محل درآمد صنعت گردشگری به همین میزان بوده است. صنعت گردشگری؛ صنعتی است چندوجهی که با رونق آن، کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد ملی جامعه میزبان، افزایش درآمد دولت، رونق سرمایه‌گذاری، افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه تولید، فروش و گردش اقتصادی صنایع دستی و تغییر نگرش مثبت گردشگران نسبت به کشور میزبان صورت خواهد گرفت.

نگرانی نسبت به نوسانات درآمد نفتی در چند دهه اخیر و لزوم جایگزینی منابع جدید درآمد ارزی برای کشور، امری بدیهی و ضروری است و صنعت گردشگری بهترین منبع درآمد کشور برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود معرفی می‌شود.خوشبختانه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه توجه جدی به این امر شده است. تحقق شکوفایی صنعت گردشگری در ایران با عزم ملی قوای مقننه و مجریه و تقویت بخش خصوصی و مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی امکان‌پذیر خواهد بود. امید است با برنامه‌ریزی دقیق و عزم ملی در راستای اقتصاد مقاومتی در پنج سال آینده، کشورمان بتواند حداقل ۲ تا ۳ درصد از سهم درآمد ارزی جهان را کسب کند و در ردیف ۲۰ کشور برتر دنیا در صنعت گردشگری قرار گیرد.