گروه بورس: طی معاملات روز گذشته در فرابورس ایران، 85 میلیون و 845 هزار ورقه بهادار به ارزش تقریبا 53 میلیارد تومان دست به دست شد. از این میزان، اندکی بیش از 10 میلیارد تومان (39 میلیون و 648 هزار سهم در 7 هزار و 544 نوبت) به معاملات سهام در بازار اول فرابورس اختصاص یافت که 6/ 19 درصد از کل ارزش معاملات فرابورس را تشکیل می‌داد. همچنین سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری فرابورسی و بازار دوم فرابورس از کل ارزش معاملات به ترتیب 4/ 6 و 1/ 2 میلیارد تومان بود.


شاخص فرابورس در اولین روز هفته، 6/ 4 واحد افت کرد و در عدد 9/ 687 واحد بسته شد. جمع ارزش بازار اول و دوم فرابورس نیز به 46 هزار و 348 میلیارد تومان رسید و نسبت به جلسه معاملاتی قبل 310 میلیارد تومان کاهش یافت. پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی روز گذشته عبارت بودند از ذوب (ذوب آهن اصفهان)، شاوان (پالایش نفت لاوان)، دی (بانک دی) و حسینا (توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) که به دلایل مختلف مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند. ذوب آهن اصفهان همچنان با استمداد از خبر افزایش سرمایه خود در مرکز توجهات قرار دارد. شاوان نیز که از سهم‌های پرحاشیه فرابورس محسوب می‌شود، پس از افت قیمت‌های پیاپی که در نتیجه افت شدید سودآوری شرکت رخ داده بود، حالا اگرچه فروشنده زیاد دارد، اما بازار به شدت روند قیمتی اش را رصد می‌کند. در این میان حسینا نیز که بیشترین درآمد خود را از ترمینال 2 بندر شهید رجایی دارد، در آستانه برگزاری مناقصه جدید این ترمینال قرار گرفته است. تا چندی قبل این شرکت برنده احتمالی و بدون رقیب مناقصه این ترمینال قلمداد می‌شد، اما حالا گفته می‌شود که با لغو تحریم‌های اقتصادی، رقیبی به نام تایدواتر خاورمیانه می‌تواند جایگاه این شرکت را تغییر دهد. بنابراین فعالان بازار با وسواس خاصی اخبار و روندهای قیمتی این سهم را دنبال می‌کنند.


نمادهای شتران (پالایشگاه تهران)، مارون (پتروشیمی مارون) و وگردش (بانک گردشگری) بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس گذاشته و جمعا آن را ۶۷/ ۲ واحد تنزل دادند اما در این وانفسای بازار بودند سهم‌هایی که سهامداران خود را خوشحال کردند. بیشترین رشد قیمت در میان نمادهای فرابورسی به ترتیب به نمادهای کمرجان، قشیر، شلیا، قچار و کشرق اختصاص یافت. نکته جالب معاملات روز گذشته، رشد دوباره قندی‌های فرابورسی بود. ظاهرا برخی فعالان بازار قصد ندارند از این گروه که بارها در اطلاعیه‌های رسمی فاقد خبری خاص اعلام شده است، دست بکشند. ارزش معاملات در این نمادها نیز چندان پایین نبود و بنابراین ظاهرا بازار بازهم قصد دارد بازی با سهم‌های کوچک قندی را ادامه دهد.


در طرف دیگر بیشترین افت‌های قیمتی در فرابورس، به نمادهای ثرود، ارفع، خفناور و ثپردیس اختصاص یافت. این نمادها دومین هفته آذرماه را با 54/ 4، 39/ 5، 69/ 3 و 57/ 3 درصد افت قیمتی آغاز کردند. همچنین روز گذشته، بیشترین ارزش معاملات روزانه به نمادهای صایتل، اعتماد، صمپنا و پرشیا اختصاص یافت. ارزش معاملات این نمادها روز گذشته جمعا به اندازه 31 میلیارد تومان رقم خورد. همچنین خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته با قیمت 932 هزار و 984 ریال به پایان رسید و نرخ بازده تا سررسید این اوراق با 77/ 0 درصد رشد نسبت به روز قبل، معادل 97/ 26 درصد شد.