گروه بورس، هاشم آردم: روز گذشته شاخص بورس تهران در حالی با رشد ناچیز تقریبا ۴ واحدی مواجه شد که اغلب صنایع سرخ‌پوش بودند. ارزش معاملات همچنان میلی به رشد ندارد و فعالان بازار بی‌حوصله‌تر از قبل بازار را رصد می‌کنند.


از میان 37 صنعت بورسی، در روز گذشته سهام 24 صنعت در محدوده‌ای منفی معامله شد و در طرف دیگر 11 صنعت با رشدهای نه چندان قابل توجهی مواجه شدند. صنایع چرم و دباغی، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک و خدمات فنی و مهندسی در صدر گروه‌های زیان‌ده بازار، قرار گرفتند و هریک به ترتیب با افت 2/ 3، 1، 79/ 0 و 73/ 0 درصدی مواجه شدند. همچنین گروه‌های محصولات فلزی، ابزار پزشکی، چندرشته‌ای صنعتی و همچنین مخابرات در صدر پربازده‌های بازار قرار گرفتند. گروه محصولات فلزی و ابزار پزشکی که در روزهای گذشته نیز مسیری صعودی در پیش گرفته بودند، در روز گذشته نیز سهامداران خود را با دستان پر بدرقه کردند و هریک به ترتیب 89/ 0 و 84/ 0 درصد رشد قیمتی را تجربه کردند. بیشترین ارزش معاملات نیز برای گروه‌های خودرویی، بانکی و محصولات شیمیایی رقم خورد. محصولات فلزی، فرآورده‌های نفتی و گروه قند و شکر نیز در رده‌های بعدی نقدشونده‌های دیروز قرار گرفتند. گروه‌های شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی و مخابرات بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشته و به ترتیب آن را 35، 28 و 21 واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر بانکی‌ها، خدمات فنی و مهندسی و همچنین دارویی‌ها مهم‌ترین‌ سد صعود شاخص با تاثیرات منفی 44، 12 و 6 واحدی لقب گرفتند.


کف شکنی در سهام بانکی

طی معاملات روز گذشته، سرانجام بانکی‌ها تصمیم خود را گرفتند و شاخص این گروه کف ۶ ماهه خود را شکست. حالا نه تنها بازدهی شاخص بانکی‌ها از ابتدای سال منفی شده است، بلکه به کمترین میزان خود از ۲۴ اسفندماه سال گذشته رسیده است. افت قیمت سهام برخی بانک‌ها باعث شد شاخص این گروه در روز گذشته با افت ۵۹/ ۰ درصدی مواجه شود. در این میان معاملات در نماد وبملت و وبصادر بیشتر خودنمایی می‌کرد. سهام بانک ملت پس از یک ماه نوسان در محدوده ۱۹۰ تا ۲۰۰ تومانی بالاخره در قیمت‌های پایین تر از ۱۹۰ تومان معامله شد. روند معاملات این سهم در ماه گذشته به روشنی تلاش حقوقی‌ها را برای جلوگیری از افت قیمت نشان می‌دهد.


سهام بانک صادرات نیز در روز گذشته در کمترین قیمت سه ماه گذشته معامله شد تا بازار کم جان خود را بیش از پیش نشان داده باشد. بیشترین رشد قیمت در این گروه به نماد وخاور (بانک خاورمیانه) تعلق داشت و در طرف دیگر سهام بانک صادرات بیشترین زیان روزانه را برای سهامداران بانکی ثبت کرد. میزان مشارکت حقوقی‌ها در اغلب نمادهای بانکی متعادل بود؛ اما حمایت‌های نسبتا سنگین در نمادهای وبصادر، وبملت و وسینا مشهود بود. همچنین در روز گذشته، بانک پارسیان که نماد آن از ابتدای مرداد سال جاری متوقف بوده است، پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی جاری و با توجه به عملکرد واقعی 6 ماهه روی شبکه کدال قرار داد. این گزارش نشان می‌دهد زیان خالص این بانک در نیمه اول سال جاری به ازای هر سهم 27 ریال بوده است؛ در حالی که این بانک پیش‌بینی کرده است که می‌تواند تا پایان سال مالی جاری به ازای هر سهم خود 98 ریال سود بسازد.


تک روی «وامید» در میان چندرشته‌ای‌ها

در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، قیمت سهام شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در حالی رشد کرد که دیگر هلدینگ‌های چندرشته‌ای، منفی بوده یا در بهترین حالت در بازه مثبت کوچکی حرکت می‌کردند. بخش عمده معاملات در این نماد، به خرید دو حقوقی به ارزش جمعا ۳۷۰ میلیون تومان اختصاص داشت (معامله بلوکی در نماد عادی). در نتیجه بیشترین رشد قیمت در این گروه از آن وامید بود. اما وغدیر در رقابت با وامید گوی سبقت را در اثرگذاری مثبت بر شاخص کل ربود تا به تنهایی شاخص کل بورس را تا ۱۷ واحد مثبت کرده باشد. بیشترین مشارکت حقوقی‌ها در خرید، برای قرار گرفتن در میان سهامداران سرمایه‌گذاری امید رخ داد که ۹۹ درصد از حجم خرید را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که این شرکت روز گذشته و پس از پایان ساعات معاملات گزارش صورت پرتفوی یک ماهه خود را روی شبکه کدال قرار داد و دلایل مغایرت اطلاعات ابتدای دوره جاری با اطلاعات انتهای دوره قبل را ثبت افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه و کویر تایر و همچنین ثبت سهام جایزه پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد.


سرمایه‌گذاری‌ها در خواب

همچنین طی معاملات روز گذشته بورس، شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها با ۳/ ۰ درصد افت مواجه شد و زیان آن از ابتدای سال به ۲۵/ ۸ درصد رسید. معاملات سهام این گروه در حالی پیگیری شد که ۷۰ درصد ارزش معاملات این گروه تنها به معاملات دو نماد اختصاص یافت. بیشترین ارزش معاملات در این گروه برای واتی و وبیمه رقم خورد. در حالی که ارزش معاملات در دیگر نمادهای این گروه تقریبا به صفر میل می‌کرد. بیشترین رشد قیمت در این گروه از آن نماد وملت بود که بازدهی روزانه ۳۹/ ۱ درصدی را تجربه کرد. در طرف مقابل نیز‌ واتی با ۲۴/ ۲ درصد افت قیمت به‌عنوان زیان ده ترین سهم این گروه معرفی شد.


روز متعادل برای لاستیک و پلاستیک

پس از چند رالی صعودی در برخی از نمادهای لاستیکی در هفته گذشته، معاملات این گروه در روز گذشته آرام و در تعادل پیگیری شد. شاخص این گروه با ۴/ ۰ درصد افت به عدد ۱۴‌هزار و ۸۵۴ واحد رسید و زیان آن از ابتدای سال ۷۵/ ۲۳ شد. بیشترین ارزش معاملات در این گروه به نماد شرکت پلاسکوکار اختصاص یافت. ضمنا بیشترین افت قیمت در این گروه به نماد شرکت ایران یاساتایر مربوط بود که با افت ۷/ ۴ درصدی مواجه بود. خوش‌اقبال‌ترین سهامداران این صنعت نیز سهامداران شرکت گروه صنعتی بارز بودند که موفق شدند بازدهی ۱۸/ ۰ درصدی را کسب کنند.

حمایت‌های ناموفق «حقوقی» در گروه بانکی