گروه بورس- سلیمان کرمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک ۴ واحدی مواجه شد. در ۳۰ روز معاملاتی اخیر، میانگین تغییرات روزانه شاخص برابر ۱/ ۰ درصد است. تداوم حرکت کم نوسان دماسنج بازار سهام به جدال خنثای عوامل مثبت و منفی در این مدت اشاره دارد.


امیدواری‌ها به بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی موجب شناسایی کف قدرتمند در قیمت سهام در شرایط فشار عوامل منفی شده است. قیمت جهانی نفت و دیگر کالاها در هفته‌های اخیر به روند نزولی خود ادامه داده است. در این میان، شاخص کالایی بلومبرگ (Bloomberg commodity index) همچنان در کمترین مقدار خود از سال ۱۹۹۹ میلادی قرار گرفته است. فشار افت فلزات اساسی در هفته‌های اخیر بر این شاخص را شاهد بوده‌ایم. مس در کمترین قیمت در بیش از ۶ سال اخیر قرار گرفته است (سطح ۴۵۰۰ دلار). در کنار این موضوع، تداوم رکود در بازارهای داخلی نیز همچنان مشاهده می‌شود. رکود بیش از دو ساله بازار مسکن، علاوه بر اثر مستقیم بر گروه‌هایی مانند انبوه‌سازی، سایر صنایع مانند فولادسازان، سیمانی‌ها و همچنین کاشی و سرامیک را نیز با مشکل فروش مواجه کرده است. در بخش خودرو نیز با وجود تخلیه انباشت خودرو با ارائه وام‌های جذاب خرید خودرو از سوی دولت در هفته‌های اخیر، تحقق فروش این شرکت‌ها در ادامه سال همچنان در هاله‌‌ای از ابهام قرار گرفته است. همچنین، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب مانند پول، انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کم کرده است. مشکلات مالی بانک‌ها نیز با توجه به کمبود منابع و عدم تراز درآمدهای مشاع آنها، مانع از خودنمایی این گروه در شرایط فعلی و با وجود خوش‌بینی نسبت به رفع تحریم‌های بین‌المللی شده است. با توجه به روند کم‌نوسان شاخص در هفته‌های اخیر، می‌توان این موضوع را عنوان کرد که عوامل منفی اثرات خود را بر قیمت سهام تا حدود زیادی منعکس کرده‌اند. این موضوع در کنار قرار گرفتن قیمت‌ها در سطوح پایین و همچنین حضور عوامل مثبت، کف حمایتی در قیمت سهام را ایجاد کرده است. نرخ دلار از اواخر شهریور (آغاز نیمه دوم سال) با رشد بیش از ۸ درصدی مواجه شده است. در این شرایط، با وجود افت قیمت جهانی کالا، رشد نرخ ارز نگرانی‌ها از کاهش مبالغ فروش شرکت‌های صادراتی و کالایی (بیش از نیمی از ارزش بازار سهام) را کاهش داده است.

از طرفی تلاش دولت برای خروج از رکود فعلی با ارائه تسهیلات در بخش‌های مسکن و خودرو امیدواری به خروج از رکود را افزایش داد. با این حال، رونق کوتاه مدت این بخش‌ها در دوره کوتاه مدت دور از انتظار به نظر می‌رسد. بررسی راهکارهای منطقی کاهش نرخ سود بانکی نیز می‌تواند اثر مثبت دو جانبه‌ای را بر بازار سهام داشته باشد. از طرفی کاهش هزینه تسهیلات دریافتی شرکت‌ها و از سوی دیگر کاهش نرخ سپرده‌ها می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام را افزایش دهد. این عوامل در کنار انتظار اثر مثبت گشایش‌های بین‌المللی در اقتصاد کشور خوش‌بینی نسبت به آینده را بیشتر کرده است.


حمایت بزرگان از شاخص کل

روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۴ واحدی در ۶۲ هزار و ۶۳۹ واحد متوقف شده است. در حالی که شاخص کل روند نزولی آرامی را از ابتدای معاملات در پیش گرفته بود، رشد قیمتی نمادهای بزرگ به رشد شاخص کل کمک کرد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات رشدی معادل ۱۱ و ۲۸ درصد را نسبت به معاملات روز شنبه تجربه کرد. این در حالی است که تعداد معاملات انجام شده در بازار نیز با رشد اندک ۶/ ۲ درصدی مواجه شد. بر این اساس، افزایش مشارکت حقوقی‌ها در معاملات را شاهد هستیم. گرچه حقوقی‌ها در سمت عرضه سهام نیز حضور دارند، اما حضور قوی‌تر این معامله‌گران در سمت تقاضا قابل رصد است. در میان نمادهای قابل معامله، ۵۱ نماد خرید بیش از ۶۰ درصدی حقوقی‌ها را تجربه کردند.


در این میان، رشد قیمتی «جم»، اثر 42 واحدی را بر شاخص کل داشت. انتشار پیش‌بینی سود پتروشیمی جم بر اساس عملکرد 6ماهه در لحظات ابتدایی معاملات به رشد تدریجی قیمت سهام این شرکت کمک کرد. این شرکت نسبت به پیش‌بینی قبلی خود، سود هر سهم خود را با تعدیل 5/ 12 درصدی به بازار انعکاس داده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در سامانه «کدال»، افزایش نرخ‌های ارز مبادله‌ای و آزاد باعث تسعیر مثبت مطالبات ارزی از خریداران این شرکت شده است. این موضوع باعث اثرات مثبت در سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت شده است. علاوه بر رشد قیمتی «جم»، افزایش اندک قیمت پایانی «فارس» نیز اهرمی برای خروج شاخص از مدار منفی بود. این نماد نیز با مشارکت 97 درصدی حقوقی‌ها در سمت خرید، رشد قیمتی را تجربه کرده است.


انعکاس «عرضه اولیه» در نماگرهای فرابورس

شاخص فرابورس ایران در روز گذشته، با افت ۴/ ۲ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصدی) مواجه شد. در این بازار نیز مشابه بورس نوسانات آرام قیمتی برآیندی خنثی را رقم زدند. جهش نماگر‌های معاملاتی فرابورس از نکات قابل توجه روز گذشته بود. در این خصوص، حجم کل معاملات، ارزش کل معاملات و همچنین تعداد معاملات به ترتیب، جهش ۱۳۲، ۳۲۸ و ۱۹۴ درصدی را نسبت به معاملات روز شنبه نشان می‌دهد. عرضه اولیه بهمن دیزل از شرکت‌های گروه بهمن در روز گذشته بار دیگر استقبال خریداران را به دنبال داشت. در این عرضه ۱۰۰ میلیون سهم از این شرکت با قیمت ۳۴۰ تومان به فروش رسید. پس از این عرضه اولیه گروه بهمن، همچنان ۹۰ درصد از مالکیت شرکت بهمن دیزل را در اختیار دارد. بر اساس اولین برآورد سود برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴، «خدیزل» ۶۹۲ ریال سود را به بازار منعکس کرده بود. در روزهای ابتدایی ماه جاری نیز این شرکت با شفاف‌سازی درخصوص سودآوری خود به عدم نیاز به تعدیل سود اعلامی این شرکت در اولین پیش‌بینی اشاره داشته است. این در حالی است که این شرکت در روند ۶ ماهه ۳۸۹ ریال، معادل ۵۶ درصد از سود مورد نظر خود را محقق ساخته است. در مورد روند کشف قیمت این سهم، معاون اقتصادی گروه بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گران بودن کشف قیمت ۳۴۰ تومانی را رد کرده است. وی در ادامه گفت: قیمت این سهم طبق نظر سهامداران تعیین شده و در حالی که نظر ما به عرضه با نسبت قیمت به درآمد ۶ مرتبه بود، این سهم با نسبت مناسب ۹/ ۴ عرضه شده است.