گروه خبر: وکیل بابک زنجانی روز گذشته در هفدهمین جلسه دادگاه، دفاعیات در برابر اتهامات وارده به موکل خود را پایان داد و از طرفی دیگر هم نماینده دادستان مطالبی در واکنش به دفاعیات وی بیان کرد. به گزارش «ایرنا» هفدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی روز گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

وکیل مدافع متهم با حضور در جایگاه به ادامه دفاعیات در مقابل کیفر خواست صادره پرداخت و در‌خصوص اتهام کلاهبرداری از بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در کیفر خواست صادره به اتهام کلاهبرداری از بانک مسکن اشاره شده است که رکن مادی مانور متقلبانه مفقود است؛ نماینده‌های بانک مسکن در دادگاه اعلام کردند که این بانک 67 میلیارد تومان به موکلم بدهکار است و پولی که قبلا بانک مسکن به حساب اف‌ای‌ای بی واریز کرده در مقابل این بدهکاری او قرار گرفته است و تهاتر صورت می‌گیرد؛ بنابراین این اتهام فاقد وصف کیفری است. رسول کوهپایه‌زاده ادامه داد: هیچ یک از چک‌های صادره بابت خرید شرکت‌های تامین اجتماعی وصول و هیچ شرکتی به موکلم منتقل نشده است. توافق‌نامه نیز به هیچ وجه عملی نشد. کوهپایه‌زاده با شروع دفاعیات در باب اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق شبکه‌های سازمان یافته گفت: با توجه به تاریخ همکاری سایر متهمان با موکلم این اتهام اساسا وارد نیست و هیچ تشکیل شبکه‌ای وجود نداشته است. وی ادامه داد: بابک زنجانی فعال در همه شرکت‌ها بود و همه تصمیم‌ها بر اساس تصمیم شخص وی اتخاذ می‌شد و رای یا سهام سایر متهمان هیچ تاثیری در مصوبات و قراردادها نداشته است. در ادامه دادگاه کوهپایه‌زاده ادامه داد: اینکه ادعا می‌شود موکلم وون، یوآن و دیگر ارزهای خارجی را وارد کشور و به پیمانکاران و افراد حقیقی و حقوقی پرداخت کرده است خلاف واقع است؛ چون این پول‌ها به هیچ وجه وارد کشور و وارد بازار آزاد ارز نشده است، بلکه در کره و چین به پیمانکاران پرداخت شد و حساب دفتری آن در ایران بود. کوهپایه‌زاده اضافه کرد: از این رو هیچ ارزی وارد کشور، تزریق و پرداخت نشده و از این حیث موکل من هیچ خللی به بازار ارز داخلی و نظام پولی کشور وارد نکرده است.


وکیل بابک زنجانی در دفاع در برابر اتهام افساد فی‌الارض موکلش که در کیفرخواست آمده است، تصریح کرد: براساس کیفرخواست متهم با آگاهی از وضعیت اقتصادی کشور و علم به میزان دریافتی از شرکت نفت و علم به آثار آن بر نظام اقتصادی عمل مجرمانه را مرتکب شده است؛ در حالی که در شرح دفاعیات در جلسات قبل اعلام کرده‌ام این مطالب خلاف واقعیت است و صحت ندارد و در حقیقت طنز تلخ کیفرخواست است. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، وکیل زنجانی تاکید کرد: چگونه می‌توان متهم را به فساد فی‌الارض و اخلال در نظام اقتصادی متهم کرد؛ درصورتی که دشمنان قسم‌خورده این کشور موکل مرا به‌عنوان فرد کلیدی دور زدن تحریم‌ها معرفی و وی را با تحریم‌ها مجازات کرده‌اند که میلیاردها دلار به وی خسارت وارد شده است. کوهپایه‌زاده گفت: متهم کردن موکل من به اخلال در نظام اقتصادی درحالی است که وی خدمات ارزنده‌ای به کشور در انتقال و جابه‌جایی ارز و تکمیل پروژه‌های بزرگ عمرانی ارائه کرده است و پیمانکاران شرکت نفت به خدمات موکل من در هنگام ناتوانی بانک‌ها برای انتقال پول و ارز اذعان کرده‌اند. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وکیل بابک زنجانی از قاضی دادگاه صدور حکم برائت موکلش را خواستار شد.


متهم بودن برخی از پرسنل دولت

رضا نجفی، نماینده دادستان نیز در هفدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به‌صورت علنی برگزار شد پس از ارائه دفاعیات وکیل متهم در جایگاه حاضر شد و گفت: اینکه در پرونده اشاره به سوابق متهم شده است نشان می‌دهد او پیشینه جعل دارد و در حقیقت بابک زنجانی سلطان جعل است. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، نماینده دادستان تهران علت رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در دادسرای کارکنان دولت را متهم بودن برخی از پرسنل دولت در این پرونده عنوان کرد. از جمله اینکه آقای س.ج. مدیرعامل وقت شرکت «اچ‌ک» و دیگران در این پرونده اتهاماتی دارند بنابراین پرونده در دادسرای کارکنان رسیدگی شد. همچنین قرار است هجدهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی و دو متهم دیگر روز یکشنبه هفته آینده (15 آذرماه) برگزار شود.