نگاه حمایتی دولت به  VCها
دنیای اقتصاد: معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از افزایش سرمایه صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک از 30 میلیارد به 120 میلیارد تومان خبر داد.

غلامرضا سلیمانی در پنجمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای کشور در هتل کوثر اصفهان، گفت: برنامه توسعه خوشه های کشور در سه فاز 15 ساله تعریف شده و امسال در هشتمین سال قرار داریم این خوشه ها اکنون در مرحله جنینی هستند. وی شکل گیری آیین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان از سال‌های قبل را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه امروز تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان ایجاده شده و اکنون ابرازهای جدیدی همچون پارک های فناوری، فن بازارها، مراکز خدمات کسب و کار در کشور بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان پایه‌ریزی شده است .سلیمانی بیان داشت: قرنهاست که همه کشورها بر بنگاه های کوچک و متوسط و بزرگ و زنجیره ای عمل کردن آنها تاکید دارند اما متاسفانه این موضوع در ایران متفاوت است. وی با بیان اینکه در مدل توسعه خوشه ای به عنوان یکی از برنامه های توسعه کشور، باید همراهی بیشتری صورت گیرد، تاکید کرد: با توجه به سیاست های رهبرمعظم انقلاب و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی، باید فناوری های خود را بومی سازی کنیم تا بتوانیم در عرصه رقابت موفق باشیم. وی با اشاره به محدودیت هایی نظیر رکود تورمی، تحریم و عدم تبادل اطلاعات جهانی گفت: با وجود همه این محدودیت ها، فعالیت‌های مثبتی انجام شده اما این به معنای چشم پوشی از خطاها نیست.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با انتقاد از عدم انجام کارهای تیمی به سبک مطلوب، خاطرنشان کرد: عدم کار کردن شبکه ای و نبود هماهنگی، موجب از بین رفتن هم افزایی شده است. وی در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: این صندوق موهبتی برای بخش فناوری کشور است، زیرا دیدگاه نامناسب بانک ها را ندارد. وی درباره بسته های خروج از رکود نیز، افزود: کشور اکنون باید به سمت بسته هایی برود که عرضه و تقاضا را به طور همزمان شکل دهد و دراین راستا شهرک های صنعتی می تواند در خروج از رکود نقش شایانی ایفا کند، زیرا 40 درصد کسب و کار کشور در شهرک های صنعتی انجام می شود.به گفته سلیمانی هم اکنون 358 خوشه صنعتی در 15 آیتم در کشور شناسایی و دسته بندی شده است همچنین4020 بنگاه در این خوشه ها با مدل های داد و ستد استانی فعال هستند و به معنای دیگر 74 درصد بنگاه های تولیدی کشور را تشکیل می دهند. وی با اشاره به اینکه میزان عرضه و تقاضا در بخش کسب و کار در کشور به تعادل نرسیده، گفت: میزان تقاضای ما بیشتر از عرضه می باشد. وی یکی از علت های عدم رقابت پذیری کالاهای تولیدی کشور را قیمت تمام شده بالای آن ها دانست و تاکید کرد: یکی از دلایل قیمت تمام شده بالای کالاهای ایرانی، عدم ورود IT و ITC در مقوله تولید است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان در این نشست گفت: در بحث فرهنگ سازی و شناسایی عرضه ها نمره خوبی در فن بازار گرفته ایم اما باید دید در حلقه ایده تا تجاری سازی خود چه کرده ایم. امیر حاجی پور با اشاره به اینکه در فن بازارها به دنبال تکمیل حلقه ایده تا تجاری سازی آن هستیم، افزود: تجاری سازی ایده ها راهکاری برای برون رفت مشکلات تولید و اقتصادی کشور است. وی با بیان اینکه مراکز رشد، شهرک های علمی و تحقیقاتی و مراکز علمی ورودی های فن بازارها هستند، افزود: در ارائه ایده ها مشکلی وجود ندارد، اما در تجاری سازی و تولید باید عملکرد بهتری بوجود آید. به گفته وی، ایران در بحث ایده ها و فرصت های نوآورانه در 18 سال گذشته از متوسط جهانی بیشتر عمل کرده است.حاجی پور با بیان اینکه نسبت خروجی به ورودی در بحث فن بازار معقول و منطقی نیست، گفت: این موضوع نشان می دهد که مشکلاتی در روند فعالیت ها وجود دارد که باید اصلاح شود و باید ارتباط با نهادهای پشتیبان فن بازارهای منطقه ای افزایش یابد. وی با تاکید بر اینکه تجاری سازی، نیازمند ایجاد انگیزه است، گفت: متاسفانه صندوق های حمایتی موجود در کشور، تسهیلات محور و ضمانت محور هستند در صورتیکه باید مشارکت محور شوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان برای پیشرفت فن بازارهای منطقه ای ایران پیشنهاد داد: از مسیر موفقیت آمیزی که شرکت های دانش بنیان در آن گام برداشتند، برای فن بازارها استفاده شود و آنها در آن مسیر قرار گیرند. وی با بیان اینکه نگاه دولت به VCها حمایتی است، تاکید کرد: باید فرهنگ سرمایه گذاری مشارکت پذیر را در کشور آغاز کنیم چرا که تاکنون فرهنگ سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور شکل نگرفته است.معاون توسعه فناوری پارک فناوری پردیس نیز با اشاره به اینکه ورود به شبکه فن بازار موجب تحول علمی و اقتصادی در کشور شده است، اظهار داشت: تولید علم، تولد ایده از علم، تولد شرکت نوپا از محصول، تبدبل شرکت نوپا به شرکت حاضر در بازار و تبدیل شرکت در حال رشد به یک شرکت پیشرفته از مراحل موجود در روند تبدیل علم به ثروت است. به گفته حسین صابری، دایر کردن فن ‌بازارهای ‌منطقه‌ای و تخصصی که هم‌ اکنون در دستور کار فن ‌بازار است، مبتنی بر بانک های اطلاعاتی بوده و به عنوان برنامه‌ای جامع، نقش بی ‌بدیلی در توزیع بهتر اطلاعات در گستره‌های مشخص جغرافیایی ایفا می‌کند. وی با بیان این که سال گذشته مراکز شتاب دهنده نوآوری با مشارکت مراکز ریسک پذیر آغاز به کار کردند، افزود: در حال حاضر مجوز فعالیت 6 مرکز شتابدهی یا شتاب دهنده نوآورانه صادرشده و به همین تعداد تقاضا برای صدور مجوز وجود دارد. وی با اشاره به اینکه رشد شتاب دهنده های نوآورانه موجب رشد سرمایه گذاران ریسک پذیر می شود، تاکید کرد: این شرکت ها ارزش افزوده بالایی دارند و خروجی هر کدام از آنها بیش از یک میلیارد و حتی تا 3 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

به گفته صابری، در یک فرآیند 9 ماهه، صاحبان ایده به تیم و در نهایت به شرکت نوپا یا استارت آپ تبدیل می شوند و سهام آن به سرمایه گذار عرضه می شود همچنین با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری کسانی که وارد فضای نوآوری و شتاب دهی می شوند، به شرکت دانش بنیان تبدیل می شوند.مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان گفت: دوران تولید ثروت از طریق فعالیت های سخت افزاری به پایان رسیده و اکنون از طریق تولید دانش و فروش تکنولوژی می توان ثروت کسب کرد.محمد جواد بگی با بیان اینکه در کشورمان هنوز تمهیداتی در قالب سیاست های حمایتی ویژه صاحبان ایده و سرمایه گذاران دیده نشده است، افزود: در خصوص عقد قرار دادهای مشارکت و فروش فن آوری هنوز مشکلاتی وجود دارد و در کشور نهاد یا موسسه ای که سرمایه گذاری علاقمندان به سرمایه گذاری در طرح های ریسک پذیر را تضمن کند، وجود ندارد.رییس مرکز فن بازار ملی ایران در این نشست با اشاره به راه اندازی 13 فن بازار منطقه ای در کشور، از راه اندازی فن بازارهای منطقه ای استان های البزر، قزوین و کرمانشاه تا پایان امسال خبر داد و گفت: تا پایان امسال تقریبا نیمی از استان های کشور به شبکه فن بازار ملی ایران می پیوندند.اکبر قنبرپور با بیان اینکه شبکه فن بازار ملی ایران تا پایان سال آینده تکمیل می شود، افزود: حتی در استان هایی که صنعت و فن آوری توسعه پیدا نکرده است، فن بازار منطقه ای ایجاد می شود تا به انتقال فن آوری کمک کند.