کشت فرا سرزمینی، اولویت مهم کشاورزی امروز است
دنیای اقتصاد: رییس سازمان جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان، از رسالت تاریخی نمایشگاه ها گفت؛ رسالتی که فرهنگ سازی برای ترویج استفاده از فناوری های نوین در صنعت کشاورزی را بر عهده دارد. کشاورزی ایران مسیر سوق یافتن به سمت کشاورزی صنعتی و برون رفت از کشاورزی سنتی را آغاز کرده اما هنوز بدنه صنعت کشاورزی ایران در خصوص پذیرش این موضوع ضعف هایی دارد.

به گفته اصغر محسن زاده کرمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، استان اصفهان از جمله استان هایی است که از نظر ادوات و مکانیزاسیون، فرسوده است. این در حالی است که اصفهان، دارای بالاترین تولیدکننده ادوات کشاورزی است و تعدادی از شرکت های شاخص کشوری در این استان فعالیت می کنند. علاوه بر تأثیرات قابل توجهی که استفاده از ادوات فرسوده در بهره وری و بازدهی دارد، سلامت محصولات نیز تا حد زیادی به استفاده از فناوری های نوین بستگی دارد. چنان چه کشاورزان از ادوات مناسب و به روز استفاده کنند، علاوه بر افزایش بهره وری، سلامت محصول نیز افزایش می یابد. به عنوان نمونه به دلیل عدم استفاده از فناوری های کشاورزی، 99 درصد سم در مرحله سمپاشی هدر می رود و روی محصول باقی می ماند که این امر بیماری های زیادی را برای مصرف کننده در پی خواهد داشت. چنانچه ادوات به روز مورد استفاده قرار گیرد، کاهش مصرف سم و افزایش سلامت محصول و مصرف کننده را شاهد خواهیم بود.

گفته می شود در استان اصفهان 70 شرکت فعال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی وجود دارد. خط اعتباری اختصاص یافته به استان اصفهان نیز شرایط را به گونه ای فراهم کرده که امکان خرید ادوات جدید تسهیل شده است. آمارها می گوید سال گذشته خط اعتباری خرید مکانیزاسیون استان، 21 میلیارد تومان بود که در سال جاری به 23 میلیارد تومان افزایش یافت و در صورت وجود تقاضا امکان افزایش این سهم نیز وجود دارد. پس چرا عمر هزاران دستگاه تراکتور در این استان، بالای 13 سال است؟ چرا هنوز استانی مانند اصفهان که در برخی محصولات باغی سرآمد کشور و حتی جهان است، در زمینه ادوات باغبانی، استانی عقب مانده اطلاق می شود؟ به نظر می رسد نقطه مغفول، همان رسالت تاریخی نمایشگاه ها و همان فرهنگ سازی است. سال گذشته در جریان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی در اصفهان، بسیاری از شرکت کنندگان در کارگاه های جنبی نمایشگاه، پس از شنیدن مباحث، نسبت به خرید دستگاه ها در نمایشگاه اقدام کردند و این موضوع علاوه بر ایجاد یک جریان تجاری مستقیم، از نقش نمایشگاه ها در فرهنگ سازی استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی حکایت داشت.

محمود رضا افلاکی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تأکید بر این که استفاده بهینه از مکانیزاسیون و توسعه فناوری ها نیاز ضروری امروز صنعت کشاورزی است، بیان داشت: خوشبختانه سال گذشته مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان از سطح کیفی این نمایشگاه ابراز رضایت کامل کردند و اذعان داشتند این نمایشگاه سهم مهمی در تفهیم لزوم استفاده از فناوری های نوین برای کشاورزان شهرستان های استان داشت. رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان نیز ارتقاء و توسعه بازار محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری، ارتقای سلامت محصول و در نتیجه سلامت مصرف کننده و جامعه، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، توسعه اقتصاد ملی و جلوگیری از هدر رفت منابع را از جمله دستاوردهای استفاده از روش های نوین و تکنولوژی های حوزه کشاورزی دانست و گفت: مهم ترین هدف و رویکرد این نمایشگاه ترویج روش های نوین و تکنولوژی های حوزه کشاورزی است. وی همچنین بیان کرد: سال گذشته همزمانی اختصاص خط اعتباری خرید مکانیزاسیون به استان ها با این نمایشگاه باعث شد، فضای نمایشگاه تحت تأثیر این قضیه شاهد اتفاقات خوبی باشد و بدین ترتیب حضور پر رنگ واردکنندگان و تولیدکنندگان مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی به منظور جذب این اعتبار به سمت خود و شور و شوق بهره برداران برای آشنایی با دستگاه های جدید و خرید آن ها را شاهد بودیم. مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان اعلام کرد: کشاورزان و بهره برداران می توانند علاوه بر بازدید از نمایشگاه، در سمینارها و کارگاه های رایگان که برای آشنایی هر چه بهتر آنان با ادوات، دستگاه ها و روش های جدید برگزار می شود، شرکت کنند و این موضوع نیز باعث می شود جریان سازی های ذهنی برای آنان ایجاد شود.

ایران باید در صدر منطقه باشد
از سوی دیگر نقش دیگری که برای نمایشگاه ها تعریف می شود، توسعه صادرات است. دبیر کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان می گوید: با توجه به این که نمایشگاه ها یکی از حوزه ها و زیرساخت های مهم توسعه صادرات هستند و نیز به دلیل ظرفیت های بسیار وسیع استان اصفهان در زمینه صنعت کشاورزی، نمایشگاه کشاورزی اصفهان یکی از مهم ترین نمایشگاه هایی است که می تواند راهگشای صادرات این حوزه باشد. محمد مجیری با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت کشاورزی از ۷ تا ۱۰ آذر ماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، اظهار داشت: در شرایط پساتحریم، راهی به جز تکیه بر صادرات نداریم و برگزاری نمایشگاه های تخصصی با کیفیت، این نوید را می دهد که بتوانیم محصولات و خدمات خود را به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه CIS که در این حوزه بسیار ضعیف هستند، صادر کنیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ایران می تواند در زمینه صادرات محصولات و تکنولوژی کشاورزی، در جایگاه اول منطقه بایستد، تأکید کرد: اکنون باید در حوزه کشت فراسرزمینی، وارد عمل شد و متخصصان را به کشورهای مقصد اعزام کرد. به ویژه در شرایطی که خشکسالی ها و مشکلات کمبود آب در داخل کشور، شدت گرفته و امیدی به رونق تولید محصولات نیست، از این طریق می توان به صادرات خدمات فنی-مهندسی پرداخت. مجیری از کشورهای قزاقستان، اکراین و ارمنستان به عنوان مهم ترین کشورهای هدف ایران در کشت فراسرزمینی یاد کرد و ادامه داد: این کشورها به دلیل پهناوری و وسعت و دارا بودن منابع آبی فراوان می توانند مورد هدف ما باشند. دبیر کارگروه توسعه صادرات استان به فعالیت برخی تشکل ها و اتحادیه های تخصصی کشور در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: باید از طریق این نمایشگاه مهم کشوری به ترویج فعالیت متخصصان در کشت فراسرزمینی پرداخت و دولت نیز باید از تشکل ها و اتحادیه های فعال در این زمینه حمایت کند چراکه با توجه به شرایط اقلیمی، کشت فراسرزمینی در حال حاضر یکی از اولویت های مهم صنعت کشاورزی است.