گروه مسکن- هاجر شادمانی: اولین حضور هدفمند و سازمان یافته شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری 25 میلیارد یورویی در پروژه‌های مسکن و راه و شهرسازی کلید خورد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته 53 نفر از نمایندگان و روسای شرکت‌های ساختمانی ایتالیایی به دعوت انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی بخش خصوصی و دولتی با پیمانکاران ایرانی دیدار کردند تا از این طریق اولین حضور عملیاتی سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های عمرانی تعریف شده محقق شود.


دو ماه پیش، وزارت راه وشهرسازی با معرفی 121 پروژه آماده اجرا در دو حوزه راه و مسکن از ظرفیت 25 میلیارد یورویی این پروژه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد. اگرچه طی دو سه ماه اخیر و بعد از توافق هسته‌ای، سران اقتصادی چند کشور خارجی ضمن ورود به کشور و دیدار با وزیر راه وشهرسازی برای آغاز عملیات ساخت و سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها اعلام آمادگی کردند، اما دیروز نمایندگان شرکت‌های ایتالیایی برای مذاکره نهایی و آشنایی نزدیک با این پروژه‌ها در نشست مشترک با پیمانکاران ایرانی تشکیل جلسه دادند.


استارت سرمایه‌گذاری 25 میلیارد یورویی

آن‌طور که نایب رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی دیروز به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، قرار است پیمانکاران ایتالیایی در جریان این نشست و نشست‌های بعدی از نزدیک با همکاران ایرانی خود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمومی و خصوصی در حوزه‌های عمرانی آشنا شوند تا بلافاصله پس از توافقات نهایی، پروژه سرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات بین این پیمانکاران آغاز شود. جواد خوانساری با تاکید بر تفاوت این نشست با سایر کنفرانس‌ها و سمینارهایی که تاکنون در این زمینه برگزار شده است، گفت: در واقع این نشست با هدف دیدار رو در رو و حضوری پیمانکاران ایرانی و روسای شرکت‌های خارجی و آشنایی آنها با یکدیگر از نزدیک برگزار شد تا پیمانکاران هر دو کشور بتوانند از نزدیک با شناسایی همکاران خود برای رسیدن به تفاهم‌های مشترک وارد مذاکره شوند.


نایب رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: حضور روسای شرکت‌های ساختمانی ایتالیایی هم به قصد سرمایه‌گذاری و هم با هدف انتقال دانش، تجربیات و اطلاعات ساختمانی انجام شده است و قرار است پس از توافق نهایی همکاری در اجرای پروژه‌های بزرگی که سرمایه‌گذاری در آنها از سوی شرکت‌های خارجی در ایران امکان‌پذیر است، آغاز شود. وی خاطرنشان کرد: این همکاری به‌ویژه برای تولید مصالح صنعتی ساختمان مورد تاکید قرار دارد تا از این طریق طرفین بتوانند در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی و انجام سرمایه‌گذاری، صنایع جدیدی را به صنعت ساختمان کشور وارد کنند. خوانساری گفت: در این راستا، مشروح پروژه‌هایی را که وزارت راه وشهرسازی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی اعلام کرده از این وزارتخانه دریافت کرده‌ایم و در واقع بخشی از برنامه‌های همکاری مشترک ما با شرکت‌های ایتالیایی و سایر کشورها که در آینده با آنها مذاکره خواهیم کرد بر مبنای همین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.


شرط ایتالیایی‌ها برای حضور در ایران

معاون مدیر کل کنفدراسیون صنعت ایتالیا در این نشست با بیان اینکه شرکت‌های ایتالیایی علاقه مند به همکاری و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی ایران هستند، گفت: نگاه شرکت‌های ایتالیایی به بازار سرمایه‌گذاری ایران تنها نگاهی مصرف‌گرا نیست، بلکه ما امیدواریم ایران در آینده به کانون صادرات محصولات مهندسی تبدیل شود. دانیل کراوس افزود: در این خصوص همکاری‌ها و تلاش‌های سیاسی ایران و ایتالیا برای تقویت و بهبود روابط دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که بهبود روابط سیاسی یکی از موضوعات مهم برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایتالیایی است. وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵ ایتالیا نهمین صادرکننده به ایران بوده است تاکید کرد: از این رو علاقه‌مند به توسعه همکاری و تبادلات دو طرفه هستیم.