فشار دپوی سنگین بر سهام سیمانی
گروه بورس- زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک حدود 6/ 8 واحدی معادل 01/ 0 درصد مواجه شد تا مسیر نوسانی با دامنه کوتاه آن ادامه پیدا کند. به نظر می‌رسد بازار سهام کشور تحت تاثیر رکود اقتصاد داخلی که دامنگیر بیشتر صنایع بورسی شده است، در حال تجربه یکی از رکودی‌ترین دوران خود است.


یکی از صنایعی که در شرایط کنونی با افت تقاضا و مازاد عرضه محسوسی مواجه است، گروه سیمانی است که به دلیل رکود در بخش ساخت و ساز و همچنین کاهش صادرات خود به کشورهای منطقه وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند به‌طوری که به گفته هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان این محصول در شرایط فعلی با مازاد عرضه حدود 18 میلیون تنی مواجه است. وضعیت کلی شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه در بازار سهام با صرف نظر از تفاوت‌هایی که با همدیگر دارند، وضعیت نامناسبی است به‌طوری که شاخص این گروه زیان حدود 26 درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده است. در این زمینه کارشناسان معتقدند تا سال آینده نمی‌توان وضعیت مناسبی برای صنعت مزبور متصور بود اما انتظار می‌رود با رفع تحریم‌ها و رونق اقتصادی در سال آینده، وضعیت این شرکت‌ها در مسیر بهتری حرکت کند. در بازار دیروز بیشتر صنایع فعال در بازار سهام تحت تاثیر فضای رکودی بازار سهام در مسیر نزولی حرکت کردند به‌طوری که از بین 37 صنعت حاضر در بورس تهران، شاخص 21 صنعت با افت و شاخص 12‌صنعت با رشد مواجه شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهامداران گروه استخراج نفت کامیاب‌ترین سهامداران روز گذشته بودند. در مقابل گروه دباغی با افت 78/ 4 درصدی بیشترین زیان را به سهامداران خود تحمیل کرد. بیشترین حجم معاملات در اختیار گروه بانکی و بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار گروه محصولات شیمیایی قرار گرفت.


سیمانی‌ها همچنان گرفتار مازاد عرضه

در گروه سیمانی روز گذشته بیشتر نماد‌ها قرمزپوش بودند و در نهایت موجب افت ۲۹/ ۰ درصدی شاخص این گروه شدند. شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر افت ۴/ ۱ درصدی را ثبت کرده است که به نظر می‌رسد در پی نگرانی‌ها از وضعیت نامناسب بنیادی این شرکت‌ها بوده است. روز گذشته عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از دپوی ۱۸ میلیون تنی این کالا و احتمال تعطیل شدن برخی شرکت‌های سیمان‌ساز در زمستان و همچنین تعرفه کشور عراق برای واردات این محصول خبر داد.


عمرانی‌فرد در بخشی از گفت‌وگوی خود با «ایسنا» گفته است: این محصول نه تنها افزایش قیمت نداشته بلکه نسبت به سال گذشته افت 12 درصدی را نیز تجربه کرده است ضمن اینکه مصرف داخلی این محصول در پی رکود بخش ساخت و ساز در کشور افت محسوسی را تجربه کرده است.در این زمینه «دنیای اقتصاد» وضعیت شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه سیمانی را از منظر مدیر سرمایه‌گذاری یکی از هلدینگ‌های سیمانی بررسی کرد.این مدیر سرمایه‌گذاری گفت: خبر تعطیل شدن سیمان‌سازها هنوز قطعی نشده و در مرحله جمع‌آوری آرا برای تصویب آن است که در صورت عملی شدن نیز احتمال می‌رود سیمان‌سازهای بخش جنوب کشور به دلیل تقاضایی که دارند،از این قاعده مستثنی باشند. وی درمورد افزایش تعرفه عراق گفت: شرکت‌های سیمانی کشور به دلیل مازاد عرضه‌ای که دارند، در یک رقابت منفی با یکدیگر سیمان خود را با قیمت‌های پایین به عراق صادر می‌کنند و عراق در چند مقطع نیز برای حمایت از سیمان‌ساز‌های خود اقدام به وضع تعرفه روی این محصول کرده است اما در عمل چون تولید داخلی آن کفاف تقاضای سیمان آن را نمی‌دهد، در نهایت آن را حذف کرده است و به همین دلیل در شرایط کنونی نیز عملی شدن این تعرفه بعید به نظر می‌رسد.


این کارشناس حوزه سیمان افزود: پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های سیمان‌ساز سال آینده تحت تاثیر تحریک تقاضا در اقتصاد کشور و گشایش‌های بین‌المللی وضعیت مناسب‌تری را تجربه کنند. بررسی معاملات گروه مزبور در روز گذشته حاکی از صدر‌نشینی «سپاها» و قعر‌نشینی «ستران» از منظر بازدهی است. «سپاها» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را بین هم‌گروهی‌های خود به دست آورد.بررسی معاملات این نماد در روز گذشته حاکی از مشارکت ۱۰۰ درصدی معامله‌گران حقیقی در فروش است و این در حالی است که این معامله‌گران مشارکت ۶/ ۴۲ درصدی در خرید این سهم داشتند.


لیزینگی‌ها در‌صدد جبران افت

در بازار دیروز گروه لیزینگی رتبه چهارم صنایع با بیشترین بازدهی را در اختیار داشت و در نهایت با ثبت رشد 55/ 0 درصدی در‌صدد جبران افت‌های شدید شاخص خود در زمان اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو برآمد.در تحولات پیرامون این گروه روزهای گذشته دبیر انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران با بیان اینکه تسهیلات 25 میلیون تومانی تاثیر آنچنانی بر صنعت لیزینگ ندارد، دلایل این مواضع را اعلام کرد. دبیر انجمن شرکت‌های لیزینگ توضیح داده است: تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو تاثیر آنچنانی بر صنعت لیزینگ ندارد. زیرا در دو سال اخیر به تدریج سهم خودرو‌های داخلی از پرتفوی عملیاتی لیزینگ درحال کاهش بوده است. همچنین شرکت‌های لیزینگ معتبر در بازار خودرو‌های وارداتی، خودرو‌های کار و حمل و نقل و تجهیزات سنگین و صنعتی فعالیت خود را افزایش داده‌اند. دبیرکل انجمن شرکت‌های لیزینگی همچنین گفته است: دولت در حال فراهم کردن تمهیداتی برای کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌های لیزینگ است که می‌تواند منجر به تحولات مثبتی درشرکت‌های زیر‌مجموعه این صنعت شود. در گروه مزبور روز گذشته «وایران» بیشترین رشد قیمت و «ولیز» بیشترین افت قیمت را رقم زدند.«ولساپا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را بین هم گروهی‌های خود به دست آورد و در پایان معاملات نیز رشد 29/ 0 درصدی را ثبت کرد.بررسی معاملات «ولساپا» نشان می‌دهد که عمده تحرک معاملات این نماد در روز گذشته بر عهده معامله‌گران حقیقی بوده است. حقیقی‌ها بیش از 75 درصد از خرید و حدود 90 درصد از فروش این سهم را در اختیار داشتند. در تحولات پیرامون این گروه لیزینگ صنعت و معدن درحالی بعد از اعلام آثار وام خرید خودرو با سود 16 درصدی، اولین سود هر سهم سال مالی 30 آذر آینده را 252 ریال پیش‌بینی کرده که درباره ذخیره 6/ 34 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری‌ها شفاف‌سازی و توضیحاتی مبنی بر بازگشت این ذخیره کاهش ارزش ارائه کرد. با توجه به این توضیح پیش‌بینی می‌شود اگر این ذخیره کاهش ارزش به این شرکت بازگردد، زمینه تعدیل مثبت در این شرکت فراهم شود.


فلزات اساسی‌ها همچنان در مسیر نزولی

شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی در ماه‌های اخیر تحت تاثیر افت‌های شدید در بازار‌های جهانی وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کنند.وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان در صورت‌های مالی بیشتر شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه در نظر گرفته نشده و این در حالی است که افزایش نرخ دلار نیز نمی‌تواند معادلات این وضعیت نامناسب را به هم بزند.در این شرایط نیز شاخص این گروه روز گذشته با افت ۱۷/ ۰ درصدی مواجه شد تا روند نزولی شاخص از ابتدای سال تا کنون به ۲/ ۳۴ درصد برسد. بیشترین رشد قیمت در گروه فلزات اساسی را «فسرب» رقم زد و «فلوله» بیشترین افت قیمت را تجربه کرد.«فولاد» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت و رشد ۰۹/ ۰ درصدی را ثبت کرد.


عرضه بلوک ۸۷ درصدی «حفارس»

شاخص گروه حمل و نقل نیز روز گذشته، جزو صنایع قرمز پوش بازار بود.بازدهی شاخص این گروه از ابتدای سال که پیش‌تر رشد بیش از 60 درصدی را تجربه کرده بود،از ابتدای آبان ماه تحت تاثیر فعالیت نوسان گیران در مسیر نزولی حرکت کرد.در این گروه «حفارس» که از ابتدای سال تا کنون رشد اعجاب انگیزی را تجربه کرده بود، دیروز نیز مسیر صعودی خود را ادامه داد. این نماد دیروز رشد 1/ 4 درصدی را تجربه کرد.عمده سهام این نماد روز گذشته بین معامله‌گران حقیقی جابه‌جا شد.«حفارس» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات را بین هم گروهی‌های خود به دست آورد.«حکشتی» نیز روند افت و خیز‌های روزهای اخیر خود را ادامه داد و با ثبت افت 36/ 0 درصدی بیشترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کرد.عمده سهام این نماد نیز روز گذشته بین معامله‌گران حقیقی دست به دست شد. در گروه مزبور روز گذشته بلوک 87 درصدی حفارس یک بار دیگر روانه میز فروش شد. در پی عرضه بلوک ۸۷ درصدی شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در 28 شهریور و انصراف بدون اعلام دلیل مشتری پر و پا قرص آن، سازمان خصوصی‌سازی ﺑﻪ وﻛﺎﻟﺖ از شرکت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ دوﻟﺘﻲاﻳﺮان بار دیگر اقدام به عرضه این بلوک کرد.این بلوک شامل 303 میلیون و 920 هزار سهم «حفارس» است که به قیمت 360 تومان به‌صورت 20 درصد نقد و باقی در 5 قسط واگذار می‌شود. ارزش این بلوک مدیریتی هم بیش از 109 میلیارد تومان با سپرده 3میلیارد و 200 میلیون تومانی تعیین شده است.


افت 8 درصدی «بکام» از ابتدای آذر ماه

گروه دستگاه برقی در رتبه پنجم زیان ده ترین صنایع روز گذشته قرار گرفت. شاخص این گروه افت ۱۳/ ۱ درصدی را ثبت کرد تا بازدهی این گروه از ابتدای سال تا کنون به ۲/ ۲۴ درصد برسد. شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر رشد ۲/ ۰ درصدی را ثبت کرده است که بیشتر آن در روزدوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاده است. «بکاب» تنها نماد سبزپوش گروه دستگاه برقی در روز گذشته بود که رشد ۸۵/ ۱ درصدی را ثبت کرد. «بترانس» بیشترین افت قیمتی را رقم زد. «بکام» بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار دیروز را در اختیار داشت و در نهایت با افت ۵۳/ ۰ درصدی مواجه شد. بررسی سابقه معاملاتی «بکام» نشان می‌دهد که این سهم از ابتدای آذر ماه افت ممتد را تجربه کرده است به‌طوری که قیمت این سهم از ۲۲۴۲ ریال در ۳۰ آبان ماه به ۲۰۵۴ ریال در روز گذشته رسید که افت بیش از ۸ درصدی را نشان می‌دهد.