گروه بورس- همایون دارابی: در بازار روز گذشته معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی همراه با تعادل نسبی در قیمت نفت و فلزات خام بود. در این شرایط بازار متمایل به تحولات درونی خود بود که در این بخش معاملات بلوکی برنامه‌ریزی شده دارای اهمیت بود. در این بخش دو شرکت پالایشگاه بندرعباس و حمل‌و‌نقل خلیج‌فارس شاهد عرضه‌های بلوکی بودند.


به این ترتیب، 2 میلیارد و 346 میلیون سهم «شبندر» به قیمت پایه هر سهم 4294 ریال به‌صورت 20 درصد نقد و باقی در 5 قسط روانه میز فروش شد. ارزش این بلوک که به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش انجام شد بیش از هزار میلیارد تومان با سپرده حداقلی 30 میلیارد تومانی بود. در همین حال پالایشگاه‌های گروه پارسان اخیرا خرید پمپ بنزین‌ها را شروع کرده‌اند که این مساله نشان از برنامه دراز مدت پارسان برای بخش پالایشگاهی است. روز گذشته همچنین بلوک 87درصدی حمل‌و‌نقل خلیج فارس بدون خریدار ماند. امروز نیز بازار شاهد دو عرضه مهم بلوک مدیریتی قند قزوین و قند چهارمحال و بختیاری خواهد بود که عملا بیان‌کننده قصد بنیاد برای خروج از صنعت قند است.


در گروه قندی دیروز شرکت قند شهد (خوی) اعلام کرد: این شرکت در نظر دارد از دو محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها سرمایه ۶/ ۶ میلیارد تومانی کنونی را به ۲۱ میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح وضعیت ساختارمالی با ضوابط ومقررات سازمان بورس و ارتقای نماد و همچنین گسترش سطح فعالیت ازطریق منابع داخلی شود. این تصمیم منتظر بررسی‌های سازمان بورس و صدور مجوز قانونی است. در بازار دیروز در گروه بانکی انتقادات از توقف دراز مدت نماد ایران زمین ادامه داشت. برخی از شرکت‌های بورسی و فرابورس ماه‌ها است متوقف هستند و از این نظر فشار زیادی را به سهامداران وارد می‌سازند. در گروه پتروشیمی، دیروز انتشار خبرهای اولیه‌ای از قصد پتروشیمی اراک برای فروش پتروشیمران از شرکت‌های زیر‌مجموعه این مجتمع با صف خرید و رشد قیمتی مواجه شد.در گروه شیمیایی، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به منظور اصلاح ساختار مالی، اقدام به افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته کرده است.


بر همین اساس سرمایه «شیران» از مبلغ 2314 میلیارد ریال به مبلغ 4628 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در گروه بازرگانی نیز شرکت پخش البرز به منظور احداث مرکز توزیع جدید در شهر کرمانشاه، اقدام به افزایش سرمایه 30 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده‌های نقدی کرده است. بر همین اساس سرمایه «پخش» از مبلغ 400 میلیارد ریال به مبلغ 520 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و متمایل به تحولات درونی خود بود که در نهایت با رشد 6/ 8 واحدی معادل 01/ 0 درصد مواجه شد و شاخص عدد 62هزار و 647 واحد را تجربه کرد. ارزش معاملات نیز در بورس به 166میلیارد تومان و در فرابورس به 124میلیارد تومان بالغ شد.