احمد حاتمی/ عضو انجمن حسابداران خبره ایران

علیرضا بانوی/ عضو انجمن حسابداری ایران

در دنیای امروز که هر روز شکل تازه‌ای از ارتباطات اقتصادی به‌وجود می‌آید و شرکت‌ها و موسسات با یکدیگر در ارتباط هستند و تغییرات مالی بر یکدیگر اثر دارند و روز به روز این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، حرفه حسابداری و حسابداران از طریق سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری و مدیریت نقش موثری در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در سطوح خرد و کلان و همچنین شفاف‌سازی هرچه بیشتر اطلاعات مالی و توسعه فرهنگ حسابدهی و حساب‌خواهی در کشور ایفا می‌کنند.


این نقش در همه شئون جامعه یک نقش محوری و حساس است. از طرف دیگر حسابداری پرطرفدارترین رشته در میان رشته‌های دانشگاهی است، بنابراین عدم برنامه‌ریزی مناسب جهت آشنایی هر چه بیشتر عموم جامعه با این حرفه می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد پس باید راهکار‌های مناسبی در جهت ارتقای ارزش‌های این رشته و حرفه در کشور اتخاذ شود.


در نظام هر کشوری روش‌های گوناگونی برای تقویت آرمان‌های سیاسی، دینی، ملی و اقتصادی وجود دارد که در این میان روش‌های پاسداشت و بزرگداشت اشخاص و زنده نگاه داشتن وقایع تاریخی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و... از طرق متعددی انجام می‌گیرد از جمله تعطیلات رسمی، نام‌گذاری روزها در تقویم سالانه، نام‌گذاری میادین و معابر و... در حوزه‌هایی که از نام‌گذاری برای تقویت ارزش‌های مورد نظر استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد نام‌گذاری ایام سال در تقویم ملی به دلیل اثر‌بخشی و تاثیر‌گذاری از سایر روش‌ها بیشتر مورد توجه است. در سال۱۹۷۷یعنی حدود ۳۸سال پیش نهادهای حرفه‌ای حسابداری بزرگ جهان به منظور همگرایی و اتفاق نظر و همسانی در استانداردهای حسابداری و حسابرسی بین‌المللی سازمانی را با نام فدراسیون بین‌المللی حسابداری «آیفکIFAC» تشکیل دادند. این فدراسیون در حال حاضر ۱۷۵عضو از نهادهای حرفه‌ای حسابداری۱۳۰کشور جهان دارد. در سال۲۰۰۷همزمان با سی‌امین سال تاسیس این فدراسیون تصمیم بر آن شد تا هفته ابتدایی ماه دسامبر (۲ تا ۸ دسامبر) که برابر است با ۱۱ تا ۱۸ آذرماه را به‌عنوان «هفته جهانی حسابداری» اعلام و آیین‌های بزرگداشتی برای اعتلای این حرفه به پا دارند.


همچنین در گردهمایی که در نهادهای حرفه‌ای و علمی حسابداری ایران از قبیل انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی، سازمان حسابرسی، انجمن حسابداری ایران و سایر ارکان فعال برگزار شد، مقرر شد چهارمین روز هفته جهانی حسابداری یعنی15آذر را به‌عنوان روز حسابدار در ایران نامگذاری کنند. اولین عضو ایرانی این فدراسیون بین‌المللی، انجمن حسابداران خبره ایران است که در حال حاضر با بیش از 7 هزار عضو از اعضای فعال در حرفه جهانی حسابداری است. هر ساله به این امید سپری می‌شود که شاید سال بعد این روز مهم در نظر دولت‌های محترم مورد عنایت قرار بگیرد و در تقویم رسمی کشور به نام روز حسابدار درج شود و این خواسته اصحاب حرفه که مدت‌ها است بر زمین مانده است، تحقق یابد اما همچنان خلأ درج این روز مهم در تقویم رسمی کشور که در جهت حفظ جایگاه واقعی حسابداری و شأن و منزلت حقیقی اصحاب حرفه است، احساس می‌شود.