گروه بازرگانی: پس از ۲۷ سال، مجارستان با هیاتی که در راس آن نخست‌وزیر و پنج وزیر از ۱۰ وزیر این کشور قرار داشتند، با دست‌پر وارد ایران شد. به‌طوری‌که روز گذشته در اولین روز حضور این هیات تجاری در ایران، این هیات به‌صورت جداگانه با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران موافقت‌نامه‌های همکاری متعددی امضا کرد. همچنین نخست‌وزیر مجارستان در دیداری با رئیس اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به این نکته که مجارستان از منابع طبیعی بهره‌مند نیست، گفت: ‌اما با وجود این، در ارتباط با صنایع پتروشیمی و نفتی هاب منطقه است. همچنین در بسیاری از زمینه‌های همکاری، هزینه کمتری را نسبت به برخی از کشورها مانند آلمان و ایتالیا دارد.


محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار با اشاره به رفع موانع سیاسی ایران پس از سال‌های تحریم به هیات مجارستانی گفت: حال شرایط فراهم است که در رابطه با همکاری با ایران، به‌عنوان یک پایگاه برای حضور در منطقه فکر کنید. جلال‌پور در ادامه گفت: در زمینه توریسم و گردشگری اقدامات اولیه خوبی بین دو کشور انجام شده است و در این راستا اتاق استان‌های ایران از جمله اردبیل، قم و یزد قرار داد همکاری‌های مختلفی را با شهرهای مختلف مجارستان امضا کرده‌اند. وی همچنین از همکاری‌های تجاری و امضای قراردادها میان اتاق بازرگانی ایران و مجارستان و خانه ملی تجارت مجارستان خبر داد. به گفته جلال‌پور، سه تفاهم‌نامه همکاری نیز میان شرکت‌های تجاری ایران و مجارستان امضا شده است. تشکیل شورای مشترک ایران و مجارستان در ایران در حال انجام و پیگیری است و در این زمینه شاهد اقدام مشابه از سوی اتاق بازرگانی مجارستان و تشکیل نهادی مشابه در مجارستان خواهیم بود. در ادامه ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به اینکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به هاب سرمایه‌گذاری در منطقه را دارد، گفت: در حال حاضر رویکرد ایران برای همکاری با مجارستان رویکردی برد-برد و بازار در مقابل بازار است که ایران را در مسیر زنجیره تولید با ارزش افزوده بالا قرار دهد. در این راستا ایران مشوق‌های خیلی خوبی را نیز برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.


ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در جریان حضورش در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: امروز با آقای جهانگیری ملاقاتی داشتم و قرار است فردا نیز با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، آقای هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آقای روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیداری داشته باشم. اوربان با بیان اینکه در پنج زمینه مشخص تفاهم‌نامه امضا می‌‌کنیم، گفت: مجارستان با وجود اینکه ذخایر نفت و گاز ندارد، اما بزرگ‌ترین شرکت نفتی در مجارستان است زیرا ما پالایشگاه‌های بزرگ پتروشیمی و تکنولوژ‌ی‌های مدرن در این زمینه داریم و علاقه‌مند به برقراری همکاری‌های مشترک در زمینه نفت و گاز هستیم. در زمینه هسته‌ای نیز علاقه مند به همکاری با ایران هستیم؛ زیرا در مجارستان نیروگاه اتمی داریم. از این رو در این زمینه آمادگی آموزش به کارکنان بخش هسته‌ای در ایران را داریم. وی افزود: در بخش مدیریت تصفیه و تکنولوژی مدیریت آب با وجود اینکه با کشور آلمان قابل مقایسه نیستیم اما هزینه‌های کمتری در این زمینه داریم. وی افزود: بخش آی‌سی‌تی کشور مجارستان در دنیا شناخته شده است که امیدواریم در این زمینه همکاری خوبی داشته باشیم. اوربان یادآو رشد: صنعت داروسازی و بهداشت ما نیز در دنیا شناخته شده است و ما در این زمینه شرکت‌های فعالی داریم که براساس تفاهمات صورت گرفته، امیدواریم با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشیم.


وی افزود: ما قصد تجارت محصولات کشاورزی با ایران را نداریم؛ اما به‌دنبال انتقال تکنولوژی‌های به روز و سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. نخست‌وزیر مجارستان همچنین یادآور شد که همکاری‌هایی در زمینه تامین بهداشت حیوانات (دامپزشکی) و همکاری‌های آموزشی در دستور کار دو کشور قرار دارد. اوربان اظهار کرد: پیشنهاد بورس 100 دانشجو در مجارستان داده شد و همچنین آموزش ادبیات فارسی در کشور ما توسعه می‌یابد. وی افزود: قرارداد معافیت مالیات دوجانبه نیز بین دو کشور امضا شد؛ همچنین تشکیل اتاق مشترک ایران و مجارستان در صورت برداشته‌شدن تحریم‌ها ایجاد می‌شود که نقش بانک اگزیم در این زمینه حائز اهمیت است. در ادامه خانم دوشا اولا، رئیس خانه ملی تجارت مجارستان گفت: زمینه‌های ساخت‌وساز، راه‌سازی، بیمارستان‌سازی، جنگلداری، فناوری و نوآوری نقش مهمی در اقتصاد مجارستان دارند و ایران و مجارستان نیز می‌توانند در زمینه نانو‌سازی و تکنولوژی همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.