محمدحسین بابالو: بازار محصولات پلیمری با تعطیلات پایان هفته گذشته با یک عقب‌نشینی آرام رو‌به‌رو شد که به احتمال قوی در هفته پیش رو بهبود خواهد یافت. کاهش حجم معاملات در بورس کالا و بازار داخلی، نوسان قیمت دلار و کاهش فعالیت‌ها در ایام عزاداری را باید از مهم‌ترین دلایل این وضعیت برشمرد. به نظر می‌رسد هم‌اکنون این بازار مهم داخلی نگاه محدودتری به بازارهای بین‌المللی پیدا کرده و شرایط بهتر بازارهای داخلی به نسبت بازارهای جهانی را شاهد هستیم.

در هفته گذشته حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالای ایران با ۱۹۴۹ تن کاهش رو‌به‌رو شد که حجم معامله پلیمرها را به ۴۰ هزار و ۶۱۶ تن تقلیل داد. این در حالی است که در همین زمان حجم عرضه‌ها کمتر از ۱۰۰۰ تن افت داشت ولی همچون هفته پیش از آن تقاضا با کاهش چشمگیری همراه شد. تعطیلات پایان هفته گذشته و تجمیع معاملات در روزهای ابتدایی هفته پیشین را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل این کاهش عنوان کرد ولی باز هم یک عقب‌نشینی مهم تلقی می‌شود. کاهش حجم معاملات از آنجا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که در هفته پیش از آن نیز حجم معاملات نزدیک به ۱۰ هزار تن کاهش یافته بود که نشان می‌دهد عقب‌نشینی خریداران در حال تعمیق شدن است. البته در بازار داخلی به استثنای ابتدای هفته گذشته، قیمت‌ها در مسیر افت قرار گرفته‌اند که جذابیت خرید از بورس کالا را محدود می‌سازد.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالا بالاتر از ۴۰ هزار تن در هفته به ثبت رسیده که نشان‌دهنده قابل قبول بودن شرایط فعلی است بنابراین نمی‌توان از بازگشت رکود به این صنعت سخن گفت. نکته دیگر در معاملات هفته قبل را باید کاهش بیش از ۲ هزار تنی حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا دانست که باعث شد میزان معاملات این کالا به ۱۲ هزار و ۱۸۱ تن کاهش یابد. این نکته را باید جدی‌تر از کاهش محدود حجم معاملات پلیمرها به شمار آورد زیرا این قبیل کالاها خود مواد اولیه محصولات دیگری به شمار می‌آیند که در فرآیند تولید پیش رو، تولید خواهند شد بنابراین سیگنال بسیار مهمی برای کاهش حجم تولید محصولات نهایی به شمار می‌آید. در بازار داخلی نیز پس از اعلام قیمت‌های پایه در ابتدای هفته گذشته که جهت‌گیری افزایشی آرامی داشت قیمت‌ها در بازار داخلی صعودی شد ولی باز هم با عقب‌نشینی محدود دلار و تعطیلات پایان هفته، خریداران میل چندانی به خرید از خود نشان ندادند و در نهایت در کنار افزایش حجم عرضه‌ها با محوریت بورس کالا یا به موازات این بازار رسمی، قیمت‌ها در پایان هفته با کاهش همراه شد. کاهش قیمت‌ها در هفته گذشته آن هم پس از چند جرقه مهم از بهبود بازار و البته قیمت‌های نسبتا بالای دلار تا حدودی مبهم به نظر می‌رسد که باید دلایل آن بیش از پیش ریشه‌یابی شود زیرا از شرایط طبیعی بازار ناشی نمی‌شود. هم‌اکنون شنیده‌ها حکایت از آن دارد که عرضه پلیمرهای صادراتی به مقصد مناطق آزاد شدت گرفته ولی با قیمت‌های پایین‌تری بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، به بازار داخلی سرایت می‌کند که به ابهام موجود در بازار منتهی شده است.