یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

افت شاخص در رکود بورس
دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۵۷ واحدی (۲/ ۰ درصدی) مواجه شد. نمادهای «پارسان»، «خودرو» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. روز گذشته شاخص ۲۷ صنعت از ۳۷ گروه صنعتی حاضر در بورس، نزولی شدند. پس از بی واکنشی بورس نسبت به اخبار مثبت پرونده هسته‌ای ایران و تداوم رکود در بازار، روز گذشته شاهد رشد ۲۹ درصدی حجم معاملات نسبت به میانگین یک ماه گذشته بودیم که می‌توان چنین برداشت کرد که سهامداران در انتظار فروش، روز گذشته اقدام به عرضه کردند و فروش را به انتظار بیشتر ترجیح دادند. در شرایط کنونی، همچنان شاهد تقابل عوامل مثبت و منفی با نزدیک شدن به نشست شورای حکام هستیم که می‌تواند مانع از افت بیشتر شاخص شود. همچنین، روند بورس نشان داده است که پس از افت‌های مقطعی، قیمت‌های پایین می‌تواند خریدارانی را وارد بازار کند.




تداوم روند نزولی دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۶۲۵ تومان معامله شد. پیش از این انتظار می‌رفت حذف تقاضای ارز زائران از بازار، عامل فشار بر نرخ دلار باشد که به نظر می‌رسد به تدریج اثر خود را بر این بازار می‌گذارد. با توجه به اینکه همچنان سایر عواملی که از نرخ دلار حمایت می‌کردند، در بازار موجود هستند؛ از جمله رشد تقاضا با نزدیک شدن به ژانویه و فضای روانی رشد تقاضای آربیتراژ که به دلیل تقویت شاخص دلار و کاهش ارزش ارزهای منطقه ایجاد شده است. پیش تر، فعالیت نوسان گیران نیز که با جهش نرخ دلار شاهد افزایش فعالیت آنها بودیم، عامل حمایت از دلار بود. اما با ادامه روند نزولی ممکن است این نوسان گیران با افزایش عرضه، روند نزولی دلار را تشدید کنند که ارزیابی مناسبی از میزان حمایت کف ۳۶۰۰ تومانی به وجود می‌آورد.




فشار دلار بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ۹۲۱ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار اونس طلای جهانی، شاهد افت قیمت سکه با فشار نرخ دلار هستیم. در شرایط کنونی، شاهد تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) هستیم. این امر بر تردید معامله‌گران نسبت به اونس طلای جهانی اشاره دارد و با اینکه در آخرین روز معاملاتی هفته رشد ۲۶ دلاری داشت، اما بی اطمینانی نسبت به تداوم این رشد، منجر به کاهش جذابیت خرید سکه داخل شده است. همچنین، قرار داشتن در انتهای ماه صفر تقاضای سکه را محدود کرده است. در روزهای آتی، هرچند رشد پرشتاب نرخ دلار دور از انتظار است، اما در مسیر کاهشی نیز با کف قدرتمند ۳۶۰۰ تومانی مواجه است. بنابراین تغییرات قیمتی در بازار جهانی طلا بیشتر برای سکه تعیین‌کننده است.




بازگشت اونس از کف
اونس طلای جهانی پس از ۷ هفته نزولی با رشد هفتگی ۸/ ۲ درصدی مواجه شد. نوسانات شاخص دلار و اثر دیرهنگام آن بر بازار اونس، رشد اونس در پایان معاملات هفته را رقم زد. چهارشنبه رئیس فدرال رزرو بر احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر تاکید داشت که شاخص دلار را تقویت کرد. اما پس از آن تقویت یورو، باعث افت شاخص دلار شد. بازار اونس در شرایط انتظاری برای آمار اشتغال ماه نوامبر آمریکا بود و پس از انتشار آمار مطابق با انتظارات، اثر افت شاخص دلار بر اونس محقق شد. همچنان توجه اونس به نشست ۱۵ و ۱۶ دسامبر فدرال رزرو است که تصویر روشن‌تری از میزان احتمالی افزایش نرخ بهره می‌دهد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، ۱۱ نفر (از ۱۹ کارشناس) روند صعودی، ۵ کارشناس حرکت نزولی و ۳ نفر روند خنثی را برای اونس پیش بینی کرده‌اند.




نوسان تسه‌ها نزدیک به میانگین
روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۶/ ۱ درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۹۹۹ تومان معامله شدند. با اینکه همچنان انتظار برای مشخص شدن جزئیات وام ۶۰ میلیون تومانی توسط شورای پول و اعتبار وجود دارد، اما به نظر می‌رسد زمانی بیش از انتظارات برای رفع ابهامات لازم باشد. اما خبر افزایش سقف وام مسکن، علاوه بر افزایش تقاضای مسکن به دلیل کاهش قیمت مسکن در ماه آبان، میانگین قیمت این اوراق از ابتدای آبان را به ۶۹ هزار و ۵۲۱ تومان رساند. اما رابطه مستقیم نرخ سود واقعی وام با قیمت این اوراق مانع از رشد شدید قیمت این اوراق می‌شود. همچنین کاهش غیردستوری نرخ سود بین بانکی در آذر ماه، می‌تواند شرایط کاهش نرخ سود بانکی را فراهم آورد که در صورت تحقق، انتظار تعدیل قیمت این اوراق نیز می‌رود.




تثبیت قیمت نفت زیر ۴۰ دلار
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲/ ۴ درصدی مواجه شد. نتیجه نشست اوپک مبنی بر تغییر نیافتن سقف تولیدات این گروه، نزول مجدد نفت به زیر کف ۴۰ دلاری را رقم زد. در شرایط کنونی، چشم‌انداز ورود ایران عامل فشار بر نفت است که قصد دارد تولیداتش را به سطح پیش از تحریم‌ها برساند. تنها خوش بینی موجود قرار داشتن تعداد دکل‌های نفتی شیل در کمترین میزان در ۵ سال گذشته طبق گزارش بیکرهیوز است. با اینکه این امر سیگنال کاهش عرضه است، اما انتظار می‌رود تولیدکنندگان بزرگ مانند اوپک و روسیه، با افزایش تولیدات مانع از کاهش عرضه شوند. از سمت تقاضا نیز، افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا برای دهمین هفته متوالی، همچنین کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه اقتصاد چین، چشم‌انداز کاهش تقاضا را می‌دهد. برآیند این عوامل، دورنمای نفت را تیره کرده است.