گروه جهان: رئیس‌جمهوری روسیه برای نخستین‌بار به‌طور رسمی اعلام کرد که در جنگ با داعش از مخالفان دولت دمشق، یعنی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه حمایت نظامی خواهد کرد. به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی اعلام کرد که کشورش قصد دارد تا به ارتش آزاد سوریه برای مقابله با نیروهای داعش کمک نظامی کند و در این راستا متعهد شده است تا از این گروه حمایت هوایی داشته باشد و با این گروه نیز عملیات مشترک در جهت مقابله با نفوذ داعش در سوریه داشته باشد.


گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه از جمله گروه‌های مسلحی است که مخالف بشار اسد است و مورد حمایت ایالات‌‌متحده، ترکیه و کشورهای عربی است. این سخنان در حالی ابراز می‌شود که در ماه گذشته کرملین فاش کرد با همکاری ارتش آزاد سوریه چند نقطه از سوریه را که در آن داعشی‌ها ساکن بوده‌اند، مورد هدف قرار داده است. در همان زمان پسکوف، سخنگوی کرملین با تایید این مطلب گفت که روسیه با همکاری ارتش آزاد سوریه علیه مواضع داعش حملاتی داشته است؛ اما وی هرگز اشاره نکرد که آیا روسیه حاضر است ارتش آزاد سوریه را برای مقابله با داعش مجهز کند یا نه. پوتین در همان زمان اعلام کرده بود که روسیه وفاداران به بشار اسد را مجهز خواهد کرد تا به جنگ گروه‌های افراطی بروند. البته این بخش از سخنان پوتین بدون واکنش هم باقی نماند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: نمی‌تواند تایید کند که روسیه به اندازه وفاداران به بشار اسد، از ارتش آزاد سوریه دفاع خواهد کرد. جان کربی ادامه داد: برای ما هنوز مشخص نیست که آیا روسیه واقعا قصد حمایت از ارتش آزاد سوریه را دارد یا نه. اما با بررسی رفتار گذشته روسیه باید گفت که مسکو علیه همه گروه‌های مخالف بشار اسد است.


با هر تهدیدی مقابله می‌کنیم

ولادیمیر پوتین، در ادامه سخنرانی خود نسبت به «تحرکات نیروهای خارجی» علیه واحدهای نظامی آن کشور در خاک سوریه هشدار داد. او گفت که سربازان روسی موظفند با «نیروهای تحریک‌کننده‌» به ‌شدت برخورد و آنها را نابود کنند. در این‌باره ولادیمیر پوتین به واحدهای ارتش این کشور که در سوریه مستقر هستند، دستور داد که با هرگونه تهدید با «شدت بسیار» مقابله کنند. او گفت: «تمام نیروهایی که واحدهای روسی در خاک سوریه را به خطر بیندازد، بلافاصله نابود می‌شوند.»


در حال حاضر حملات هوایی روسیه در سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های هوایی این کشور صورت می‌گیرد. این جنگنده‌ها پس از آنکه نیروی هوایی ترکیه در 24 نوامبر سال جاری میلادی یک جنگنده‌ روسی را سرنگون کرد، در پایگاه‌های تجهیزات هوایی روسیه در این کشور اسکان داده شدند. به گفته‌ مقامات ترکیه، علت سرنگونی جنگنده مزبور ورود هواپیمای روسی به حریم هوایی این کشور و بی توجهی خلبان به هشدارهای پی‌درپی سربازان ترکیه‌ای بوده است. روسیه این ادعا را رد می‌کند و گفته است که هواپیماهای این کشور در حریم هوایی سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند. تنش میان روسیه و ترکیه در پی این حادثه، شدت بیشتری گرفته است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از عذرخواهی به خاطر سرنگون کردن جنگنده‌‌‌ روسی خودداری می‌کند و پوتین تهدید کرده ترکیه از این بابت پشیمان خواهد شد. همزمان وزارت دفاع روسیه در ماه دسامبر سال میلادی جاری از استقرار هلی‌کوپترهایی در پایگاه نظامی خود در نزدیکی ایروان، پایتخت ارمنستان خبر داد. این هلی‌کوپتر‌ها می‌توانند برای انجام عملیات نظامی و نیز حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرند. به گفته‌ کارشناسان، روسیه با این اقدام در صدد تقویت تجهیزات نظامی خود در ارمنستان است. این پایگاه در سال 1995 تاسیس شد و در آن میگ‌های روسی از سال 1998 مستقر شده‌اند. پایگاه نظامی دیگر روسیه ارمنستان در گیومری، دومین شهر بزرگ این کشور است که در نزدیکی مرز ترکیه واقع است.


حمایت از اسد، دلیل تنش میان دو کشور

روسیه از ماه سپتامبر ۲۰۱۵ در حمایت از نیروهای دولتی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حملات هوایی در خاک این کشور را آغاز کرده است. به گفته‌ سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیروهای داعش تا کنون ۷۰ درصد از خاک سوریه و بخش بزرگی از عراق را به اشغال خود درآورده‌اند. بنابر ارزیابی نهاد نظارت بر حقوق بشر در سوریه، این گروه تروریستی حداکثر یک سوم خاک سوریه را تحت کنترل دارد. بقیه‌ محدوده‌های اشغالی، مناطق صحرایی هستند.