توضیحات اژه‌ای درباره پرونده روزنامه اطلاعات
گروه خبر: هشتاد و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز در شرایطی برگزار شد که موضوعاتی چون ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات، آزادی سیدمحمود دعایی با قرار مناسب، ماجرای سفر خارجی سعید مرتضوی و پرونده بابک زنجانی مهم‌ترین محورهای سوالات خبرنگاران از غلامحسین محسنی اژه‌ای را تشکیل می‌داد.

دعایی با قرار مناسب آزاد است

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره اعلام جرم علیه سید محمود دعایی، مدیر مسوول روزنامه اطلاعات و احضار او به دادسرای ویژه روحانیت گفت: ایشان دو مرتبه توسط دادسرای ویژه روحانیت احضار شدند که در مرتبه اول از وی تعهد گرفته شد، اما مجددا براساس اقداماتی که انجام داده بود احضار شد. او افزود: براساس احضار بعدی به وی تفهیم اتهام و با قرار صادره مناسب آزاد شد و پرونده آماده رفتن به دادگاه است. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امروز آخرین دفاع از دعایی اخذ شد، گفت: هر کسی برخلاف دستور دادستان عمل کند با او برخورد می‌شود، حالا چه روزنامه باشد و چه هر رسانه‌ دیگری در هر صورت تحت تعقیب قرار می‌گیرد و برخورد با مدیر مسوول روزنامه اطلاعات نیز نشان‌دهنده این است که این دستور به قوت خود باقی است. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره ممنوع‌التصویر بودن رئیس‌ دولت اصلاحات و اینکه دستور دادستان براساس کدام قانون است، گفت: دادستان حکم صادر نمی‌کند ولی دستور قضایی صادر می‌کند، بسیاری از کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، دادستان می‌تواند دستور قضایی صادر کند تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده یا لغو نشده باشد و تا زمانی که دستور قضایی به قوت خود باقی بماند، لازم‌الاطاعه برای همگان است و اگر تخلفی کند، طبق قانون برخورد می‌شود.


صفر تا صد اقدامات زنجانی خلاف نبود

محسنی اژه‌ای همچنین درخصوص دادگاه بابک زنجانی و اینکه بخش دوم رسیدگی به این پرونده با چند مسوول به‌عنوان متهم انجام خواهد شد، گفت: من آمار دقیقی ندارم اما از نفرات کثیری تحقیق شده اما تعداد آن را ندارم؛ اما مسلما تعداد از این سه نفر، بیشتر است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات زنجانی مبنی بر همکاری ایشان با مسوولان کشور و وزارت اطلاعات درخصوص دور زدن تحریم‌ها گفت:‌ من جزئیات این ادعای آقای زنجانی و پاسخ دادستان در این خصوص را نشنیده‌ام و اینکه ایشان خدماتی به کشور انجام داده تا پایان دادرسی نمی‌توان اظهارنظری کرد، اما نمی‌گویم که صفر تا صد اقدامات بابک زنجانی خلاف بوده است. قطعا برخی اقدامات ایشان در جهت دور زدن تحریم‌ها بوده است، ولی اینکه این اقدامات ۱۰ درصد یا ۵۰ درصد بوده و اینکه چه زمانی به انحراف رفته، موضوع دیگری است.


مرتضوی کسی نیست که به کشور بازنگردد

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه سعید مرتضوی با وجود ممنوع‌الخروج بودن در مراسم پیاده‌روی اربعین راهی کربلا شد، گفت: لازم نیست هر کسی که در دستگاه قضایی پرونده دارد بگوییم لزوما ممنوع‌الخروج است. گاهی افراد ممنوع‌الخروج هستند و می‌گویند می‌خواهیم به مکه یا عتبات برویم و قاضی اطمینان دارد این فرد فرار نمی‌کند. در مورد آقای مرتضوی اگر از من بپرسند که اگر برود کربلا بر نمی‌گردد، می‌گویم که وی قطعا برمی‌گردد؛ زیرا آقای مرتضوی کسی نیست که بخواهد به کشور بازنگردد. محسنی اژه‌ای ادامه داد: «بنابراین این‌گونه موارد غیرطبیعی نیست و اگر آقای مرتضوی ممنوع‌الخروج هم بوده باشد قطعا با اجازه قاضی از کشور خارج شده است.»سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین درخصوص دستگیری جریان‌های سازنده بحران ارزی در خیابان منوچهری گفت: «دستگیری‌ها به دستور سازمان تعزیرات حکومتی بوده است که ظاهرا بالای 40 نفر دستگیر شده‌اند.» اژه‌ای درخصوص پرونده‌های قبلی در بحث ارزی گفت: «پرونده آقای «ر» تعدادی از جلساتش برگزار شد اما بین کارشناسان درخصوص میزان ارزها اختلاف‌نظر وجود داشت، هنوز جلسات دادگاه به پایان نرسیده، اما برای افراد دیگری رأی صادر شده که حبس و جزای نقدی است.»


پرونده زمین‌خواری حیران و دکل نفتی

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرونده ساخت و سازهای منطقه حیران گفت: تاکنون کسی بازداشت نشده است، ولی پرونده در حال بررسی است که چه کسی تخلف و چه کسی جرم کرده است. اژه‌ای درخصوص آخرین وضعیت متهمان پرونده دکل نفتی نیز گفت: هنوز کیفرخواستی صادر نشده است، دو نفر در بازداشت هستند و بقیه با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص حکم جیسون رضاییان نیز گفت: حکم صادر شده حبس است و علت ابلاغ نشدن آن را باید از قاضی بپرسید.


با فیلتر کردن مشکل حل نمی‌شود

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره کنترل محتوای مجرمانه در یک سال اخیر گفت:‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید وجود داشته باشد و ما باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم، اما این استفاده باید به شکل صحیح باشد و باید برای بومی شدن زیرساخت‌های فضای مجازی تلاش شود. او گفت: متاسفانه در این زمینه آن‌گونه که باید اقدامات جدی برای بومی کردن فضای مجازی صورت نمی‌گیرد، آیا با فیلتر کردن کار حل می‌شود؟ آیا می‌شود همه چیز را مسدود و مردم را از استفاده‌های صحیح محروم کرد؟ ما از وزارت ارتباطات خواسته‌ایم هر جور می‌توانند زیان‌های این مساله را کم کنند.