گروه بازرگانی: وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی ایران برای الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO) خبرداد و گفت: نتایج مثبت توافق هسته‌ای، زمینه را برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی با دنیا فراهم کرده است.

به گزارش «شاتا» محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در نایروبی دیداری با وزیر تجارت فنلاند داشت. وی با اشاره به وضعیت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، گفت: ایران برای پیگیری مجدانه الحاق به سازمان تجارت جهانی در شرایط جدید تاکید دارد و امیدوار است‌ اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله فنلاند برای حمایت از الحاق همه کشورها و تسریع فرآیندهای از جمله ایران مسوولیت خود را ایفا کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهیه نسخه تجدیدنظر شده گزارش رژیم تجاری توسط ایران، تصریح کرد: ایران برای آغاز فرآیند الحاق و انجام مذاکرات مربوطه کاملا آمادگی دارد.


وی در این دیدار همچنین با توجه به تجربه کشور فنلاند در استفاده از انرژی‌های نو بر تمایل طرف ایرانی برای انجام همکاری‌های مشترک در این زمینه تاکید کرد و کار مشترک در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی را مستلزم فعالیت‌های نزدیک و دوجانبه و انجام پروژه‌ها به شیوه مشترک دانست. به گفته نعمت‌زاده، ایران برای تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اروپا تمایل دارد و امیدوار است با رفع تحریم‌های موجود در آینده نزدیک امکان عملی کردن این اقدامات محقق شود. در این دیدار خانم لنیا توی واکا با اشاره به دیدار اخیر هیات فنلاندی از ایران، گفت: نتایج این سفر بسیار مثبت بود و با اقدامات بخش‌های خصوصی دو طرف برای همکاری‌ها، فعالیت‌های اقتصادی دو کشور تقویت می‌شود. وزیر تجارت فنلاند ضمن استقبال از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات الحاق سازمان تجارت جهانی، اظهار کرد: فنلاند متعهد به حمایت از فعالیت مثبت نظام چند جانبه تجاری دانست و از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند. در ادامه جلسه ضرورت تقویت همکاری‌های بانکی و مبادلات مالی بین دو کشور برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت. همچنین به گزارش «ایرنا» نعمت‌زاده در حاشیه این اجلاس با گارسیا لگاز، وزیر تجارت اسپانیا نیز دیدار و گفت‌وگو داشت و در این دیدار آخرین وضعیت روابط تجاری بین دو کشور و زمینه‌های توسعه آن را با همتای اسپانیایی خود بررسی کرد.


وی با اشاره به دیدارهای اخیر بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور ادامه داد: امید است بخش‌های خصوصی ایران و اسپانیا در زمینه‌های مشترک همکاری خود را آغاز کنند. نعمت‌زاده گفت: با رفع تحریم‌ها در چند روز آتی زمینه برای همکاری‌های مشترک بیش از پیش مهیا خواهد شد. وی افزود: در زمینه سازمان تجارت جهانی در سال 1996 درخواست الحاق خود را ارائه کردیم و در سال 2005 ایران به عضویت ناظر این سازمان در آمد و رژیم تجاری خود را ارائه و امور الحاق را انجام داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به 700 سوال اعضای سازمان تجارت جهانی از ایران گفت: سه سال پیش پاسخ این سوال‌ها را دادیم اما متاسفانه موضوع مذاکرات الحاق ایران با عدم تعیین رئیس گروه کاری ایران آغاز نشد. نعمت‌زاده ادامه داد: در شرایط فعلی این آمادگی وجود دارد که رژیم تجاری تجدیدنظر شده خود را که منطبق بر تغییرات انجام شده در طول 10سال گذشته است به سازمان تجارت جهانی ارائه کنیم. وی بر برطرف شدن موانع الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تاکید و اظهار امیدواری کرد که ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از این سازمان مذاکرات الحاق خود را آغاز کند.


نعمت‌زاده با اشاره به دیدارهای صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی اسپانیا از ایران به دیگر زمینه‌های همکاری با این کشور از جمله صنایع پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در حوزه‌های مهندسی، عقد قراردادها و حتی فعالیت‌های مشترک دو کشور در خارج از ایران در پروژه‌های مشترک می‌توان به فعالیت‌های دو جانبه پرداخت. وی افزود: با تشکیل کمیته مشترک می‌توانیم روی جزئیات این‌گونه همکاری‌ها کار کنیم. عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی اظهار امیدواری کرد این اتحادیه با مواضع مثبت خود در این سازمان به زمینه‌سازی در فرآیند تصمیم‌گیری برای الحاق ایران کمک کند. نعمت‌زاده با اشاره به جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد ایران به افزایش تعداد گردشگران اروپایی که در سال‌های اخیر از ایران دیدار کرده‌اند، حوزه توریسم را از موارد مهم همکاری‌های دو جانبه برشمرد. وزیر تجارت کشور اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات و دیدارهای پیشین مقام‌های دو کشور، بر اراده کشور متبوعش به همکاری‌های اقتصادی با ایران تاکید کرد. وی علاقه‌مندی اسپانیا نسبت به تشکیل کمیته‌ای مشترک با ایران به منظور بررسی موارد دو جانبه در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری را اعلام کرد.


لگاز از آمادگی همکاری در حوزه صنعت خودرو خبر داد و اظهار کرد: در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری نیز کارهای زیادی می‌توانیم با ایران انجام دهیم. در این نشست دو طرف دیدارهای آتی بین وزرای کشورهای ایران و اسپانیا را مورد تاکید قرار دادند. اجلاس بازارهای عضو سازمان تجارت جهانی 23 تا 26 آذر برابر با 14 تا 16 دسامبر 2015 در نایروبی پایتخت کنیا درحال برگزاری است. از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر روابط خارجی برزیل بر تحکیم روابط اقتصادی دو جانبه تاکید کرد. وی افزود: با توجه به تحولاتی که در 10 سال گذشته روی داده، نسخه جدیدی از گزارش رژیم تجاری ایران تهیه شده که با تعیین رئیس گروه کاری الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی ارائه خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت از تقویت روابط دوجانبه استقبال کرد و افزود: برزیل در زمینه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی همکاری بیشتری کند. در این دیدار مورد ویرا، وزیر روابط خارجی برزیل حمایت این کشور از الحاق ایران به WTO را اعلام و بر آمادگی کشورش برای کمک به ایران در این زمینه تاکید کرد.


وی افزود: کمیته ویژه‌ای برای مرور همکاری‌ها و مشورت‌های دو کشور در زمینه الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی تشکیل و موارد همکاری در این زمینه بررسی خواهد شد و به اجرا درخواهد آمد. مورد ویرا گفت: برای تقویت روابط دوجانبه بین ایران و برزیل پیش‌نویس توافقی تهیه شده که به‌زودی به ایران ارائه خواهد شد. همچنین به گزارش «ایرنا» وزیر صنعت، معدن و تجارت نقش مثبت بخش خصوصی در تعاملات اقتصادی بین ایران و عمان را مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به عزم ایران برای داشتن روابط دوستانه با همه کشورهای همسایه، مواضع کشورمان در منطقه را به نفع استقرار ثبات و آرامش برای تمام کشورها ارزیابی کرد. نعمت‌زاده با توجه به فعالیت‌های ایران در بازارهای سی‌آی‌اس، به امکان همکاری با عمان در استفاده از چنین فرصت‌هایی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران دارای تجربه ارزشمند در انجام پروژه‌های مختلف عمرانی است و فعالیت این بخش در پروژه‌های مختلف ساختمانی، بهداشتی و درمانی و نیز فعالیت‌های عمرانی دولت عمان مثبت ارزیابی می‌شود. مسعود الصنادی وزیر بازرگانی و صنعت عمان نیز برای آسان‌سازی تجارت با ایران از جمله شتاب بخشی و ترخیص کالاهای وارداتی، ایجاد امکان مسافرت دریایی بین دو کشور با بهره‌گیری از اتوبوس دریایی و ایجاد تجهیزات لازم برای تسهیل و استفاده از ناوگان حمل ریلی و دریایی توسط طرفین را مورد تاکید قرار داد.