مقاومت در برابر محیط کسب‌وکار پرسرعت امروز غیرممکن است اما اغلب اوقات نوآوری در سازمان به شکست می‌انجامد. کارشناس نوآوری در سازمان، رابرت کوپر می‌گوید از هر هفت پروژه خدماتی یا تولیدی جدید، حدود 4 پروژه توسعه می‌یابند و تنها یک پروژه به موفقیت می‌رسد. در واقع، مسیر نوآوری برای تسلط بر بازار بسیار دشوار است. کوپر 5 دلیلی که چرا نوآوری به مسیر اشتباه می‌رود را با شما به اشتراک می‌گذارد و راه‌هایی برای کاهش نرخ شکست نوآوری به شما ارائه می‌دهد.

قوانین فکری کوتاه‌مدت
درحالی‌که ذی‌نفعان شرکت امروز از شما درخواست سودآوری می‌کنند، شرکت شما بر دریافت نتایج در فصل بعد تمرکز می‌کند. در این مسیر، پول و منابع به جای نوآوری بر فروش و بازاریابی صرف می‌شود.

نمی‌توانیم عادات خود را تغییر دهیم
شرکت شما فاقد توانایی برای ایجاد تغییر در طرز فکر خود است. «همکاران من به اینکه چگونه شرکت ما به این نقطه رسیده است فکر نمی‌کنند».

از شکست می‌ترسیم
نوآوری‌های گذشته شما موفقیت‌آمیز نبودند و زیان‌های مالی بسیاری برای شما به بار آورده‌اند. «مدیران شرکت اخراج شدند چرا که شروع محصولات جدید آنها به شکست انجامیده است.»

فرآیند نوآوری ما دچار هرج و مرج است
زمانی که فاقد یک فرآیند و ساختار هستید، واقعا رسیدن به نتایج ملموس دشوار خواهد بود، چرا که به‌طور متوسط ۱۸ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد تا ایده‌ای جدید به بازار برسد.

مشتریان محصولات و خدمات جدید ما را نمی‌پذیرند
بیشتر محصولات جدید ما شکست می‌خورند؛ چرا که مشتریان آنها را نمی‌خواهند. «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا به مغز خریداران بالقوه محصولات و خدماتمان نفوذ کنیم».

اما راه‌های کاهش نرخ شکست نوآوری چیست؟

گرچه راه‌حل‌های ساده‌ای وجود ندارند اما راه‌هایی برای بهبود کارآیی نوآوری در شرکت‌ یا برای مشتریان‌تان وجود دارد. ۸ عملکرد برای کاهش نرخ شکست نوآوری را با شما به اشتراک می‌گذارم.

1. به پروژه نوآوری‌تان شتاب دهید
باید فورا دست به‌کار شوید در غیر این صورت هیچ‌کس برای فکر و اندیشه باز ورای فضای محدود آماده نخواهد بود. اگر چنین نیست: مدیران دیگر را برای تغییر سریع محیط تحریک کنید و صبر کنید تا آنها دست به‌کار شوند و نوآوری را در اولویت قرار خواهند داد.

2. می‌توانید به تنهایی اختراع کنید اما نمی‌توانید به تنهایی دست به نوآوری بزنید
از یک نگرش تیمی استفاده کنید تا نتایج نوآوری بهتر و حامیان داخلی برای نتایج نوآوری به‌دست آورید. از افراد دعوت کنید تا ببینید هر وظیفه برای چه کسی مناسب است. از مجموعه‌ای از افراد خارج از شرکت دعوت کنید تا نتایج بهتری بگیرید. ترکیب خوبی بین زن و مرد، جوان و پیر و الی آخر ایجاد کنید.

3. مدیران بسیاری دوست دارند که گروه‌ها را هدایت کنند. به آنها اجازه این کار را ندهید.
نوآوری یک کار متفاوت است. به کسانی که در داخل شرکت با مشکلات درگیرند (مانند معاون رئیس) و تاثیرگذار ان مهم اجازه دهید تا در تیم نوآوری شرکت کنند. به آنها اجازه دهید تا به جای مشاهده از راه دور به تیم شما بپیوندند.

4. از نگرش ساختارمحور استفاده کنید
اندیشه باز و ورای فضای محدود یک شروع خوب است. اما شما باید با مفاهیم نوآورانه بازگردید، مفاهیمی که با واقعیت درون سازمان شما متناسب باشد، در غیر این صورت هیچ رخداد مهمی اتفاق نخواهد افتاد. یک نگرش ساختارمند کمک می‌کند تا یک زبان نوآوری مشترک بین افرادتان ایجاد کنید.

5. زمانی که تصور می‌کنید برای همکاری با همکاران همیشگی خود آماده نیستید، اتفاقات جدید به سختی رخ خواهند داد
این دلیل ضرورت داشتن دیدگاه‌های نو پیش از شروع خلق ایده‌ها است. به همه اعضای تیم اجازه دهید با مشتریان ملاقات داشته باشند تا به عنوان منبع الهام برای فرصت‌های نوآوری به‌کار روند. ایده‌های بزرگ پس از الهام شدن بروز پیدا می‌کنند. بنابراین برای جست‌وجوی الهامات از پیله خود رها شوید.

6. غلبه ایده‌های جدید به مشتریان بالقوه دلیل محکمی برای تغییرات ارائه می‌دهد
این امر مشکلات مربوطه مشتریان را حل خواهد کرد. اگر می‌‌خواهید محصولات و خدمات نوآور خلق کنید با کشف حساسیت‌های مشتریان شروع کنید تا مسائل را حل کنید. چندین راه برای کشف آنها وجود دارد؛ مانند ملاقات‌های شخصی، گروه‌های تحقیقات تمرکز، جست‌وجو در وب و انبوه‌سپاری (انبوه‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص، بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته).

7. جهان در حال تغییر با سرعت افزون‌تر است. سرعت پروژه نوآوری خود را بالا نگه دارید
در غیر این صورت پروژه نوآوری شما وقت‌گیر و خسته‌کننده خواهد شد.

8. به مشتریان گوش فرا دهید
مفاهیم محصول و خدمات جدید واقعا تا چه حد جذاب هستند؟ این یک سوال مهم است. بنابراین شما باید قدرت مفاهیم و نمونه‌های اولیه جدید را بین مشتریان بالقوه در پیشاپیش نوآوری بررسی کنید. از صدای مشتریان برای متقاعد کردن همتایان خود استفاده کنید تا به آنها بگویید در مسیر درستی قرار گرفته‌اید. امید است که این راه‌حل‌ها شما را تشویق به بهبود فرآیند نوآوری‌تان در عمل و افزایش موفقیت‌‌هایتان کند.

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع: Innovationmanagement