گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت صنعتی ومعدنی چادرملو گفت: به این شرکت تکلیف شده است برای سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ مبلغ یک‌هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان حق انتفاع یا بهره مالکانه به دولت پرداخت کند که قسمتی از آن پرداخت شده وباقیمانده آن نیز باید در سال جاری و سال آینده به حساب خزانه واریز شود.

به گزارش روابط عمومی چادرملو، محمود نوریان با انتقاد از قانون بهره مالکانه که شامل معادن چادرملو و گل‌گهر می‌شود، افزود: در حالی‌که سهام این دو شرکت در بورس اوراق بهادار به مردم واگذار شد؛ اما در سال ۸۵ دولت در یک حرکت غیر‌قانونی اقدام به انتقال مالکیت این معادن به‌نام خود کرد و خسارت سنگینی به شرکت و میلیون‌ها سهامدار وارد کرد که این ضرر و زیان همچنان در بورس دامنگیر سهامداران است. وی با یاد آوری اینکه این موضوع بارها پیگیری شده و علاوه بر مجلس به مراجع حقوقی نیز شکایت شده است؛ ولی هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به مدیران شرکت و سهامداران داده نشده است، افزود: چادرملو و گل‌گهر موظفند همانند سایر معادن تنها حقوق دولتی که طبق قانون حداکثر تا ۱۰ درصد میزان بهره‌برداری است، پرداخت کنند.

این درحالی است که ما اکنون بیش از ۵۰ درصد سود خود را بابت بهره مالکانه به دولت پرداخت می‌کنیم و خروج این مقدار سرمایه از چادرملو علاوه بر تضییع حقوق صاحبان سهام موجب عقب ماندن طرح‌های توسعه این شرکت شده است. وی درباره دلیل اختلاف مبلغ اعلامی بدهی این شرکت گفت: این بدهی مربوط به مابه‌التفاوت بهره مالکانه سال ۹۲ و ناشی از ابهامات فراوان در متن قانون مورد نظر است که مقداری از آن را پرداخت کردیم و باقیمانده آن را نیز قرار است در طول سال ۱۳۹۵ پرداخت کنیم که رقم بدهی ما پس از رفع مغایرت و نهایی شدن در سال ۱۳۹۵ پرداخت خواهد شد و چک‌های آن در یک جلسه توافقی با ایمیدرو داده شده است. نوریان تصریح کرد: حتی اگر حق انتفاع را بپذیریم باید مبلغ آن را بر‌اساس فروش سنگ‌آهن یا کنسانتره پرداخت کنیم؛ اما دولت از محصولات فروخته نشده هم که وارد چرخه تولید فولاد در داخل کشورشده حق انتفاع می‌خواهد. آن وقت انتظار دارند چرخه تولید تکمیل و از خام فروشی جلوگیری شود.

مدیر عامل چادرملو یادآور شد: در کنار این همه معضلات، ما هم اکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان از فولادی‌ها طلبکاریم و با وجود وضعیت رکود بازار تولید، تحویل مواد اولیه به فولاد‌سازان را تاکنون متوقف نکردیم؛ ضمن آنکه ما بخش خصوصی هستیم و سهامدار داریم و باید از حقوق آنان دفاع کنیم. نوریان همچنین افزود: با وجود تمام فشارهای مالی بر این شرکت، سعی کرده‌ایم در آمدهای شرکت را در مناطق کم برخوردار استان یزد سرمایه‌گذاری کنیم تا علاوه بر تکمیل زنجیره تولید و پیشگیری از خام فروشی و از طریق ایجاد ارزش افزوده در محصولات، سهامداران را به آینده امیدوار و در برابر بحران اقتصادی فعلی نیز مقاومت کنیم و تا کنون بالغ بر ۲ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان در این منطقه سرمایه‌گذاری کردیم.

نوریان اضافه کرد: در حال حاضر ۴ هزار نفر به‌صورت مستقیم و سه برابر این تعداد به‌صورت غیرمستقیم، در مجتمع معدنی چادرملو، گندله‌سازی اردکان و دو مجموعه آهن اسفنجی به اضافه یک نیروگاه برق و مجتمع فولاد ابرکوه اشتغال دارند که گویای رشد چشمگیر این مجموعه در سال‌های اخیر است. نوریان در پایان تصریح کرد: چنانچه به‌دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه‌گذاری زیر‌بنایی در داخل کشور هستیم، باید زمینه‌های آن را با قوانین حمایتی از بخش خصوصی فراهم کنیم و موانع بازدارنده را از میان برداریم.