روزنامه گاردین در گزارشی ایران را بهترین جایگزین برای مصر به‌عنوان برترین و محبوب‌ترین مقصد گردشگری درکشورهای مسلمان معرفی کرده است. این معرفی با اشاره به وضعیت خون‌بار و ناامن خاورمیانه انجام شده است. به گزارش خبرگزاری «میراث فرهنگی» این گزارش نام کشورهایی را که همچنان در وضعیت امن به‌سرمی‌برند برای گردشگرانی که طالب اندکی ماجراجویی در سفر هستند ذکر کرده است. دراین میان نام الجزایر، ایران و کشورهای آسیای مرکزی همانند ازبکستان و قرقیزستان، عمان، سپس دبی و اردن به ترتیب دیده می‌شود.

گاردین در ادامه درباره ایران نوشته است: «کشوری جذاب و بسیار متنوع، پر از گنجینه‌های دیدنی برای گردشگران. پرسپولیس بزرگ‌ترین وپربیننده‌ترین مقصد پایتخت باستانی داریوش و خشایارشاست که به‌طور باورنکردنی سالم مانده است. اصفهان نیز به همین میزان مکانی است که نباید از دست داد اما سایت‌هایی کمتر شناخته‌شده و گمنام نیز درایران فراوان است که می‌تواند حسی از ماجراجویی را درخود داشته باشد؛ تخت سلیمان و آثار باستانی در همدان ازاین جمله است. کوهستان‌های البرز در شمال شرق سواحل خزر نیز نمونه جذاب دیگری است.» براساس این گزارش برخی تحلیلگران معتقدند که ایران با توجه به ثبات سیاسی ایجاد شده در آن می‌تواند رقیب و حتی جایگزینی درخور برای مصر باشد که تاکنون به‌عنوان پربازدید کننده‌ترین وتوریستی‌ترین کشوردردنیای اسلامی شهرت داشته است.

همچنین گاردین در این گزارش پس از بررسی ناامنی‌ها و بحران داخلی در کشورهای مختلف از یمن و لیبی گرفته تا تونس، مصر و سوریه و فروپاشی صنعت گردشگری دراین کشورها آورده است: «درحالی که سال‌ها دنیای اسرارآمیز و غنی اسلام هزاران گردشگر غربی را به‌خود جذب می‌کرد، حالا پدیده تروریسم صنعت گردشگری را نه‌تنها در برخی کشورهای مهم همانند مصر و تونس بلکه حتی برخی کشورهای به دور از کشمکش‌ها را نیز نابود کرده است.»

جان بیلبی، یک فعال گردشگری خاورمیانه در یک آژانس گردشگری ماجراجویانه در بریتانیا می‌گوید: «وضعیت گردشگری خاورمیانه در همه‌جا وخیم نیست. سال ۲۰۱۶ در بیشتر کشورهای خاورمیانه شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود؛ اقدامی که با هدف جذب تعداد بیشتری گردشگر صورت می‌گیرد. به علاوه همه کشورهای منطقه تحت‌تاثیر این حوادث نیستند.» بیلبی به افزایش مسافران دربرخی مقصدها همانند ایران اشاره می‌کند که از سال ۲۰۱۳ شاهد افزایش تعداد تورها و سفرها بوده است. او که خود دو تور مسافرتی به ایران داشته، برای سال آینده نیز قصد دارد ۱۵ تا ۱۶ تور را به این مقصد هدایت کند. علاوه برایران کشورهای آسیای مرکزی همچون الجزایر و گرجستان از دیگر مقصدهایی هستند که شاهد رشد سریع تعداد گردشگران بوده‌اند.