گام‌های لرزان پلیمرها برای تاخت‌وتاز دوباره

منیـره نظامیوند چگینی: مدت‌هاست که تیترهای اکثر اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان، از افت نفت و تاثیر آن بر بازارهای مختلف خبر می‌دهند. روندی که مدتی است گریبانگیر اقتصاد جهانی شده و همچون سناریویی است که به رغم تکرارهای فراوان، اما از تب و تاب نیفتاده است. بهای نفت در پی ریزش‌های مکرر تا سطوح بسیار پایینی افت کرده و کماکان نیز به همین مسیر خود ادامه می‌هد. همگام با نفت، اکثریت بازارهای کالایی نیز دستخوش ریزش شده‌اند. از جمله مهمترین این بازارها می‌توان به بازار محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

به گزارش بلومبرگ؛ در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵) بهای نفت خام برنت با ۴۲‌سنت کاهش معادل ۱۴/ ۱ درصد تا سطح ۳۶ دلار و ۴۶ سنت پایین آمد. در همین حال، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز با ریزشی به بزرگی ۰۱/ ۱ درصد به اندازه ۳۵‌سنت تا کف ۳۴ دلار و ۳۸ سنت نزول یافت.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از نشریه پلاتس، بهای اکثر محصولات پتروشیمی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی همگام با نفت، کاهش‌های چشمگیری را تجربه کردند. در بازارهای آمریکا مهمترین ریزش را متانول به ثبت رساند. در بازارهای اروپا بهای اغلب محصولات افت داشتند که بزرگ‌ترین کاهش‌ها برای اتیلن،‌ پروپیلن،‌ ایزومر زایلین مخلوط با ۳۰ دلار افت،‌ پارازایلین (PX) با ۱۵ دلار کاهش، بنزن، مونواتیلن گلایکول و بوتادین بوده است. در این میان متانول یک ریزش بسیار شدید را تجربه کرد و در صدر جدول کاهش‌ها قرار گرفت. همچنین قیمت‌های ضعیف محصولات بالادستی و تقاضای نامتعادل، موجب ریزش قیمت تولوئن تا سطوح پایینی شد. تنها محصولی که در بازارهای اروپا موفق شد خلاف جهت جریان حرکت کرده و رشد داشته باشد، استایرن مونومر (SM) بود. ناگفته نماند که اورتو زایلین (OX) توانست در روندی نسبتا ثابت گام بردارد.

همچنین در بازارهای آسیا نیز شاهد ریزش بهای اکثر محصولات پتروشیمی بودیم که در این میان افت‌های پارازایلین با کاهش ۲۰ دلاری، اتیلن با ۵ دلار افت، استایرن مونومر، ایزومر زایلین مخلوط،‌ تولوئن و بنزن از بقیه چشمگیرتر بود. در این بازارها نیز تنها محصولی که موفق شد با رشد قیمت به کار خود ادامه دهد، اسید ترفتالیک خالص (TPA) بود. به گزارش پلاتس؛ به‌رغم روند کلی بازارها، قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی در ماه نوامبر با افزایش ۵/ ۲ درصدی همراه بوده است. براساس گزارش ماهانه شاخص پتروشیمی جهانی پلاتس (PGPI)، بهای محصولات پتروشیمیایی در بازار ۳ هزار میلیارد دلاری پتروشیمی جهانی در ماه نوامبر، به‌طور متوسط ماهانه حدود ۸۰۵ دلار در هر تن بوده که از رشدی ۵۱/ ۲ درصدی (معادل ۲۰ دلار به ازای هر متریک تن) در مقایسه با میزان متوسط ثبت شده برای ماه اکتبر، حکایت دارد. همچنین براساس این گزارش، قیمت‌های ثبت شده محصولات برای آخر ماه نوامبر حدود ۲/ ۲ درصد بیشتر از قیمت‌های به ثبت رسیده بازار معاملات فیزیکی برای پایان ماه اکتبر بوده است. این دومین ماه متوالی است که بازارها، رشدهای پایان ماه از خود نشان داده‌اند. PGPI یک سبد معیار شامل هفت محصول اصلی پرمصرف پتروشیمی است که به‌طور گسترده‌ای کاربرد دارند.

هتیان میستری، تحلیلگر ارشد بخش پتروشیمی پلاتس، در این خصوص اظهار کرد: «اتیلن و بنزن در ماه نوامبر قیمت هر دو صعودی حدود ۷ درصد را تجربه کرده‌اند که با توجه به اهرم‌های کاهنده موجود در شرایط کنونی، رقم قابل توجهی است. برای اتیلن، فاکتور شرایط سخت عرضه، در کنار بهبود تقاضا برای پایین‌دستی‌ها در اروپا و همچنین بروز کمبود و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها در آسیا به حرکت صعودی قیمت این محصول کمک شایانی کرده است. در مورد بنزن نیز تقاضای بهتر برای محصولات پایین دستی،‌ به ویژه در اروپا به بهبود ارزش آن انجامیده است. همچنین، محموله‌های اروپایی که به خلیج آمریکا حمل شده‌اند نیز حرکت رو به بالای قیمت‌ها را تسریع بخشیده‌اند. بازار اتیلن و بنزن، روند انرژی بالادستی را نادیده گرفته، چرا که هر دو محصول نفت خام و نفتا در ماه نوامبر با افت و زیان همراه شده‌اند.» وی ادامه داد: بهای نفت خام در ماه نوامبر ۸درصد پایین تر از ماه گذشته میلادی بوده است، همچنین قیمت نفتا نیز افت ماهانه یک درصدی را از خود برجای گذاشته است. در جدول، بهای متوسط ماهانه منعکس شده را آورده‌ایم.

اولفین‌ها

این گروه از محصولات پتروشیمی، به دنبال روند ماه گذشته خود گام برداشتند و اتیلن و پروپیلن با رشد قیمت‌های خوبی همراه شدند. پروپیلن که می‌تواند هم در پالایشگاه و هم در کراکرها ساخته شود، در ماه نوامبر رشدی معادل ۳ درصد داشت و تا ۵۴۸ دلار بر هر تن بالا رفت که در مقایسه با ماه اکتبر ۱۴ دلار افزایش داشته است. اتیلن که در کراکرها تولید می‌شود نیز در ماه مذکور با صعود درخور توجه ۷ درصدی مرز ۸۰۰ دلار را رد کرد و به ۸۱۹ دلار بر هر تن رسید که حدود ۵۲ دلار بالاتر از رقم ثبت شده برای ماه اکتبر بوده است. همچنین پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، پلاستیک‌های تولید شده از اتیلن و پروپیلن، در ماه نوامبر به ترتیب هر ۲ در ماه نوامبر با دنبال کردن روند مشاهده شده در قیمت خوراک، شاهد افت بها بودند. قیمت پلی‌اتیلن جهانی افتی در حدود ۵/ ۰درصد داشت و به هزار و ۲۴۷ دلار بر هر تن رسید، در حالی که قیمت‌های پلی‌پروپیلن با یک درصد کاهش تا هزار و ۱۰۵ دلار پایین آمد.

آروماتیک‌ها

بهای محصولات این گروه از پتروشیمیایی‌ها به‌عنوان گروهی از هیدروکربن‌های معطر با حلقه بنزن که در ساخت گستره وسیعی از انواع محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ماه گذشته میلادی روندهای متفاوتی را از خود نشان دادند. در ماه نوامبر، تنها بنزن بود که با ۷ درصد رشد ماهانه نسبت به سطح ماه اکتبر (۶۱۲ دلار) به حدود ۶۵۳ دلار بر هر تن نزدیک شد.

قیمت تولوئن اما در همین مدت کاهش ۳/ ۱درصدی داشت و به ۶۱۳ دلار بر هر تن رسید که حدود ۸ دلار پایین‌تر از ماه اکتبر بوده است. پارازایلین نیز افتی به بزرگی ۳/ ۲ درصد را در ماه نوامبر از خود برجای گذاشت و تا ۷۵۵ دلار بر هرتن سقوط کرد تا کاهشی به اندازه ۱۸ تن را نسبت به ماه اکتبر ثبت کرده باشد.

گام‌های لرزان پلیمرها برای تاخت‌وتاز دوباره