یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

کف قدرتمند 61 هزار واحدی
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۶ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) در ۶۱ هزار و ۴۳۷ واحد متوقف شد. روز گذشته، حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «حکشتی» و «فملی» رشد شاخص را در ساعات پایانی به همراه داشت. از سوی دیگر، رشد قیمتی نمادهای کوچک تر در شرایط رکود کلی بازار، رشد اندک ۲/ ۰ درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. نوسان اندک نفت پس از لمس کف ۱۱ ساله و تداوم افت قیمت جهانی کالاهای پایه با کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه چین، نگرانی از گزارش‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها را به وجود آورده است. هرچند احتمال رشد شاخص در شرایط نگرانی‌های موجود و همچنین کمبود نقدینگی در بازار سهام کاهش یافته، اما خوش‌بینی‌های موجود به اجرای برجام در کنار کف قدرتمند ۶۱ هزار واحدی مسیر نزولی را دشوار نشان می‌دهد.

بازار ارز

عدم همراهی بازار «نقدی» با «فردایی»
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۷ تومانی به نرخ ۳۶۷۵ تومان معامله شد. افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی و سعی در بالا بردن نرخ دلار، عامل حمایتی از دلار بود. این معامله‌گران که به‌صورت سنتی، اما مشابه با بازار آتی، ارز را برای روز بعد معامله می‌کنند نقش مهمی در نوسان قیمت‌ها دارند. اما روز گذشته، با توجه به روند افزایشی نرخ درهم در بازار دبی و همچنین برخی نگرانی‌ها از تداوم مسیر صعودی نرخ دلار، بازار نقدی با احتیاط بیشتری همراه بود. بر این اساس، کاهش تقاضا در معاملات نقدی، نرخ دلار را پایین تر از انتظار معامله‌گران فردایی متوقف کرد. در شرایط کنونی نگرانی از تضعیف سمت عرضه با کاهش قیمت نفت، از نرخ دلار حمایت می‌کنند. اما، چشم انداز تک نرخی شدن ارز و احتمال تعدیل نرخ در بازار آزاد همچنان در مقابل رشد مقاومت نشان می‌دهد.

بازار سکه

بازگشت خوش‌بینی سکه به اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۷ هزار تومانی به قیمت ۹۳۸ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی، رشد نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد و به بیشترین میزان از هفته دوم آبان رساند. در شرایط کنونی،‌ رشد اندک قیمت اونس در پایان معاملات هفته گذشته، خوش‌بینی‌ها نسبت به رشد ادامه دار فلز زرد را به وجود آورده است. خوش‌بینی‌های به وجود آمده، باعث بازگشت حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) پس از یک ماه شده است. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای آتی، انتظار می‌رود تغییرات نرخ دلار بر قیمت سکه اثرگذار باشد. افت نرخ دلار با توجه به نگرانی‌های موجود در این بازار دور از انتظار به نظر می‌رسد، از سوی دیگر،‌ نزدیک شدن به سطح روانی ۳۷۰۰ تومان مانعی در برابر رشد ادامه دار دلار است.

بازار طلای جهانی

نوسان اندک روزهای پایانی اونس
اونس طلای جهانی با رشد یک درصدی مواجه شد. نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال، کاهش حجم معاملات اونس را رقم زد. در روزهای اخیر افت اندک شاخص دلار، رشد اونس را رقم زد. از آنجا که افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه دسامبر، در بازارها پیش‌خور شده بود، این عامل در کنار تشدید سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا و ژاپن کمتر از پیش‌بینی‌ها، باعث بازگشت شاخص دلار از اوج شد. روند افزایش نرخ بهره می‌تواند عامل تاثیرگذار بر شاخص دلار و بازار اونس باشد. اما کارشناسان در مورد روند افزایش آن نظرات متفاوتی دارند. در شرایط کنونی، کاهش تقاضای فیزیکی هند و چین نسبت به سال‌‌های اخیر، عامل فشار بر اونس است. به گزارش HSBC در روزهای آتی، حجم معاملات بیش از عوامل بنیادین بر اونس اثرگذار خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»‌ها نزدیک به میانگین
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۹/ ۱ درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۴۱۶ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی نرخ سود وام این اوراق ۵/ ۲۲ درصد است. با در نظر گرفتن بازپرداخت ۱۲ ساله و روند رو به کاهش نرخ تورم، تردیدهایی در مورد توجیه اقتصادی این وام برای متقاضیان ایجاد شده است (عامل فشار بر قیمت «تسه»‌ها، پس از رشد‌های پی در پی). معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در همین رابطه بر بالا بودن نرخ سود و کوتاه بودن زمان بازپرداخت وام تاکید داشت. با این وجود، به نظر می‌رسد افزایش سقف وام مسکن با افزایش نسبی قدرت خرید متقاضیان، همچنان تقاضا را در این اوراق نگه داشته است. میانگین قیمت «تسه»ها از ابتدای آبان ۷۰ هزار و ۱۸۰ تومان است که تثبیت تقاضا همچنان از قیمت کنونی این اوراق حمایت می‌کند.

بازار نفت

رشد نفت با نسیم خوش‌بینی
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۱۰ درصدی به قیمت ۱/ ۳۸ دلار معامله شد. رفع ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، خوش‌بینی‌ها به کاهش مازاد عرضه آمریکا را به وجود آورده است. با اینکه صادرات نفت آمریکا در قیمت‌های کنونی توجیه‌پذیر نیست، اما این امر در کنار سایر عوامل، قیمت WTI را به برنت نزدیک کرد و در نهایت در سطحی بالاتر از آن قرار داد. همچنین کاهش ذخیره نفت تجاری آمریکا به میزان ۸۸/ ۵ میلیون بشکه که بیشترین میزان از ژوئن است، در کنار گزارش بیکرهیوز از کاهش ۳ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا عامل رشد قیمت نفت شد. اما همچنان قرار گرفتن ذخیره نفت این کشور به میزان ۴/ ۴ میلیارد بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله، در کنار مقاومت تولیدکنندگان شیل برای کاهش تولیدات، علاوه بر حجم بالای تولیدات روسیه و اوپک، مانع رشد پرشتاب نفت در میان‌مدت هستند.