گروه بورس- هدیه لطفی: بورس تهران در معاملات روز یکشنبه روند آرام و محتاطانه خود را تا حدودی تغییر و با افزایش نسبی قیمت‌ها، رشد ۱۸ واحدی شاخص و رسیدن به نیمه کانال ۶۱ هزار واحدی را به ثبت رساند تا به این ترتیب زیان بورس از ابتدای سال تا‌کنون به ۷۲/ ۱ درصد برسد. رشد کم جان شاخص بورس در دو روز اخیر در حالی رخ داد که به‌رغم اخبار خوش اقتصادی و تلاش برای کاهش سود بانکی، همچنان به دلیل حاکم بودن رکود و نبود نقدینگی، با بی‌رغبتی و بی‌میلی از سوی سهامداران دنبال می‌شود. در این میان، برخی شرکت‌های کوچک و تک سهم‌ها مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفته‌اند و نوسانات بعضا سنگینی را تجربه می‌کنند، به‌طوری که مشاهده می‌شود بر خلاف تغییر ناچیز ۰۳/ ۰ درصدی شاخص کل، شاخص کل هموزن رشد ۸/ ۰ درصدی را تجربه کرد. شاخص هموزن که اثرگذاری شرکت‌ها بر آن یکسان است و ارتباطی با ارزش بازار آنها ندارد، بیان می‌کند رشد قیمت‌ها در سهام کوچک‌تر با شتاب بیشتری انجام شده است. سهام کوچک بورسی که عموما دارای حجم مبنا و سهام شناور آزاد کمتری هستند، به راحتی و با سرمایه‌ای کم می‌توانند نوسانات زیادی را تجربه کنند. بنابراین عموما با ایجاد شایعات و خبرهای غیررسمی توسط نوسان‌گیران دستخوش تغییر می‌شوند؛ موضوعی که می‌تواند موجب رشدهای حباب گونه قیمت این سهام شود. هشداری که همواره از سوی کارشناسان بر آن تاکید می‌شود و قربانیانی را که طعمه سفته‌بازان می‌شوند، به همراه دارد. به هر حال بازار روز گذشته، با افزایش نسبی فعالیت‌ها شاهد رشد ۰۳/ ۰ درصدی شاخص و توقف در محدوده ۶۱ هزار و ۴۵۵ واحدی بود که با داد وستد بیش از۵۸۶ میلیون سهم به ارزش ۹۴۶ میلیارد ریال همراه بود و این دو متغیر نیز نسبت به روز شنبه به ترتیب رشد ۲۳ درصدی و ۸۵/ ۰ درصدی را تجربه کردند.

رفت و برگشت‌های متفاوت در سهام بورس

در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز شاخص کل بورس با شیبی نسبتا تند، روند صعودی خود را آغاز کرد و نیمه کانال ۶۱ هزار واحدی را پشت سر گذاشت که در جریان معاملات از سرعت آن کاسته شد و روندی کاهشی را در پیش گرفت که در نهایت به تعادل رسید. در این راستا نمادهای سرمایه‌گذاری غدیر، پارسان، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و مپنا با تاثیر منفی خود بر شاخص، از سرعت رشد این نماگر کاستند. در این میان نکته قابل توجه رشد شاخص کل هم‌وزن در روزهای اخیر است؛ در هفته جاری در حالی که شاخص کل بورس افزایشی در محدوده کمتر از ۲۰ واحدی را تجربه کرده، افزایش شاخص کل هم‌وزن به مراتب بیشتر بوده که در روز شنبه با رشد ۱۹/ ۰درصدی و دیروز نیز با شدت بیشتری به ۷۹/ ۰ درصد افزایش یافت که این رشد نیز تاییدی است در افزایش خرید و فروش در نمادهای کوچک بورسی که رشد تعداد معاملات دیروز را نیز دربرداشت؛ تعداد معاملات دیروز با بیش از هزار مرتبه افزایش در مقایسه با روز شنبه به ۴۱ هزار و ۹۸۱ دفعه رسید.

چرا بازار واکنش نشان نمی‌دهد؟

در این راستا یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به تحرکات این روزها در تک نمادها اظهار کرد: شرایط بازار به گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار رشد در آن را داشت و در واقع تحرکاتی که در روزهای اخیر در برخی نمادها و از جمله قندی‌ها به چشم می‌خورد عمدتا ناشی از سفته‌بازی است؛ در چند وقت اخیر وزارت بهداشت، صدا و سیما و تمامی ارکان دولتی با تبلیغات و اخبار خود سعی در کاستن مصرف قند و شکر دارند که با ادامه این روند به تدریج کاهش مصرف این محصول رخ می‌دهد. بنابراین شرکت‌های قندی با افت فروش محصولات روبه‌رو‌ خواهند شد. وی در ادامه به شرایط کنونی بازار اشاره کرد و گفت: به‌رغم اینکه روند مذاکرات سیاسی روندی مثبت و سازنده بود و از رفع تحریم‌ها از چند ماه آینده وارد فاز عملی خواهد شد اما به راحتی نمی‌توان اثرات مثبت آن را در بازار سهام روی قیمت سهام شرکت‌ها مشاهده کرد که دلایل اصلی این امر را می‌توان متاثر از دو عامل اصلی کاهش قیمت نفت و به تبع آن افت قیمت‌های جهانی و بالا بودن نرخ بهره داخلی (به‌رغم کاهش نرخ تورم) دانست؛ شرایط کنونی بسیار برای اقتصاد کشور سخت است و چنانچه قیمت نفت در همان محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار بود می‌توانست خوش‌بینی‌ها به اتفاقات را در بر داشته باشد اما در حال حاضر کاهش قیمت نفت به قدری شدید است که بر صنایع و شرکت‌های بورسی صدمه وارد آورده است. وی ادامه داد: در واقع کاهش قیمت نفت از دو منظر بر اقتصاد کشور لطمه می‌زند؛ از یکسو کاهش قیمت نفت به کسری بودجه دولت منجر شده که کاهش تقاضا را در پی خواهد داشت و به این ترتیب عملکردی به مشابه سیاست مالی انقباضی دارد و از سوی دیگر این کاهش به افت قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها می‌انجامد که افزایش بهای تمام شده و در نتیجه کاهش سودآوری در شرکت‌ها را به دنبال دارد. به گفته این کارشناس، تداوم این روند می‌تواند اتفاق‌های سال ۷۶ را تداعی کند که منجر به خروج برخی صنایع از بازار سرمایه شد که در این صورت تنها یکسری شرکت‌ها توان خروج از این شرایط را دارند که با حفظ خود، سهم دیگر شرکت‌ها را نیز به‌دست می‌آورند. به عقیده این کارشناس بازار سرمایه، راهکاری برای اصلاح رفتارهای جهانی وجود ندارد، اما می‌توان بازار داخلی را با تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین تعیین تکلیف مسیر کاهش نرخ سود بانکی به سوی مثبت شدن هدایت کرد.

در بازار چه گذشت؟

به گزارش «دنیای اقتصاد»،عمده توجه فعالان بازار در این روزها به سمت تک‌سهم‌ها و صنایع کوچک از جمله قند و شکر معطوف شده است و نمادهای زیر‌مجموعه این گروه عمدتا در صف خرید قرار گرفته‌اند که در این راستا گروه قندی پس از چند روز صف خرید متعادل شده و روز پر‌عرضه‌ای را سپری کرد.

در مقابل افت قیمت جهانی نفت سبب شده پالایشی‌ها تا حدود زیادی محبوبیت خودرا از دست داده و افت قیمت شدیدی را تجربه کنند. این گروه نیز کماکان چشم انتظار افزایش قیمت جهانی نفت است تا به مدار صعودی بازگشته و زیان سهامداران را جبران کند. همچنین افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی نمادهای زیر‌مجموعه این گروه را از حاشیه نشینی خارج کرد و روند معاملات این گروه را به تعادل رساند. خودرویی‌ها نیز از جمله گروه‌های مثبت دیروز بودند که نمادهای این گروه نوسان مثبت قیمتی را شاهد بودند؛ ایران خودرو با تاثیر مثبت ۱۵ واحدی بر شاخص کل بورس با صف خرید همراه شد، خزامیا،خکاوه و خپارس نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند. گروه بانکی نیز از جمله گروه‌های مثبت دیروز بود که با داد و ستد بیش از ۱۱۶میلیون سهم به ارزش ۷/ ۱۹۱ میلیارد ریال به‌عنوان برترین گروه شناخته شد؛ بانک‌ ملت با جابه‌جا‌یی حدود ۶۴ میلیون سهم، بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد، ارزش معاملات «وبملت» معادل ۸/ ۱۲۳ میلیارد ریال بود.

در جریان معاملات دیروز دیگر شاخص‌های با اهمیت بازار به جز شاخص بازار اول، سبزپوش شدند؛ شاخص قیمت(وزنی-ارزشی) با ۷ واحد افزایش، شاخص آزاد شناور با ۱۵۲ واحد افزایش، شاخص بازار دوم با ۱۸۴ واحد افزایش روبه‌رو‌ شدند و در مقابل شاخص بازار اول ۱۱ واحد کاهش را تجربه کرد.

رصد فرابورس

موج مثبت حاکم بر بازارها، روز گذشته در فرابورس نیز دنبال شد که به رشد شاخص، حجم و ارزش کل معاملات این بازار منجر شد؛ در جریان معاملات دیروز بیش از ۲۰۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲ هزار و ۵/ ۹۴۶ میلیارد ریال در فرابورس داد و ستد شد که در مقایسه با معاملات روز شنبه رشد ۳/ ۸۰ درصدی حجم و بیش از ۱۰۰ درصدی ارزش را به ثبت رساند و در نهایت شاخص آیفکس با صعود ۳/ ۲ پله‌ای در محدوده ۳/ ۶۷۹ متوقف شد. در این روز بیشترین حجم معاملات به جابه‌جا‌یی ۱۸ میلیون و ۱۱۰ هزار سهم بانک حکمت ایرانیان تعلق داشت و بیشترین ارزش معاملات نیز در اختیار معاملات ۲/ ۲۴ میلیارد ریالی قند شیروان بود.بر اساس این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله حدود ۴۳ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات ETF را از آن خود کرد و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا با داد و ستد یک میلیون ورقه بهادار بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت. اسناد خزانه اسلامی نیز در روز گذشته با کاهش ۰۲/ ۰ درصدی به قیمت ۹۵۳ هزار و ۴۲۰ ریال رسید که به این ترتیب نرخ سود موثر تا سررسید آن به ۴/ ۲۵ درصد رسید.