یکی از واقعیت‌های غیرقابل انکار در مورد همه ما این است که هیچ کدام از ما مصون از اشتباه کردن و خطا نیستیم و امکان اتخاذ تصمیمات نادرست و اقدامات اشتباه از طرف هر فردی وجود دارد. در این میان نحوه برخورد افراد با اشتباهات خود و دیگران دارای اهمیت تعیین کننده و حیاتی است که تا حد زیادی از بروز خسارات بیشتر جلوگیری می‌کند. در ادامه 10 توصیه برای برخورد بهینه و عاقلانه با اشتباهات ارائه شده است که به‌کار بستن آنها نقش بسزایی در مدیریت هر چه بهتر اشتباهات و کاهش هزینه‌های ناشی از آنها دارد.
1-اشتباه تان را بپذیرید قبل از آنکه همه از آن مطلع شوند
دیل کارنگی در کتاب مشهورش تحت عنوان «چگونه با دیگران دوست شوید و در آنها نفوذ کنید» پیشنهاد می‌کند که بهترین راه برای مدیریت و برخورد با اشتباهات مان این است که ما باید قبل از اینکه دیگران از اشتباه ما آگاه شوند و نسبت به آن واکنش نشان دهند آن اشتباهات را بپذیریم و در اسرع وقت نسبت به اصلاح امور اقدام کنیم. برای این کار در ابتدا باید به‌طور دقیق مشخص کنیم که چه اشتباهی کرده‌ایم و برای جبران آن چه باید و می‌توانیم انجام دهیم. ما با این کار به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که دیگران به جای نشان دادن واکنش منفی و خصمانه در قبال اشتباه ما در صدد کمک کردن به ما برای حل مشکل برآیند.

2-تلاش نکنید که اشتباهات تان را پنهان کنید
یکی از چیزهایی که روسا و مدیران مافوق را بسیار عصبانی می‌کند انکار و عدم پذیرفتن اشتباهات افراد و تلاش آنها برای پنهان کردن اشتباهات شان است. واقعیت این است که یک اشتباه هر چقدر هم پنهان بماند روزی افشا خواهد شد و حتی پیش از آن نیز فردی که مرتکب اشتباه شده است دچار استرس و ترس از افشا شدن آن خواهد بود پس چه بهتر که به جای پنهان کاری در جهت حل مساله گام برداشت.

3-به شکل مودبانه و محترمانه‌ای عذرخواهی کنید
اشتباهات غالبا باعث بروز ناخشنودی و نابسامانی می‌شوند و زمان، هزینه و تلاش سازمان را هدر می‌دهند. پس حتما لازم است که ناراحت و غمگین بودن خود از این مساله را به شکل محترمانه‌ای بیان کنید و از دیگران به خاطر مزاحمتی که برایشان ایجاد کرده‌اید پوزش بخواهید. چنین کاری نه تنها از جایگاه و منزلت شما نزد زیردستان تان نمی‌کاهد بلکه نشان می‌دهد که شما شهامت پذیرفتن اشتباهات خود و علنی کردن آنها را دارید و این کار شما الگویی خواهد شد برای افرادتان تا در صورت اشتباه کردن مثل شما شجاعانه عمل کنند.

4-سوالاتی را بپرسید که نشان می‌دهد شما از اشتباه خود درس گرفته‌اید و دیگر آنها را تکرار نمی‌کنید.
تجربه نشان داده که تاریخ در اغلب موارد تکرار می‌شود. پس برای اطمینان دادن به دیگران در مورد تکرار نشدن اشتباهات‌تان لازم است سوالات دقیق و هدفمندی را بپرسید که نشان می‌دهد شما به نقطه ضعف و علت اشتباه خود پی برده یا خواهید برد و تلاش می‌کنید از تکرار آن در آینده جلوگیری کنید.

5-به اعضای تیم‌تان اجازه دهید برای جبران اشتباهتان به شما کمک کنند
هنگامی که پذیرفتید اشتباه کرده‌اید به‌طور حتم به کمک نیاز خواهید داشت و طبیعی است که اعضای تیم‌تان و زیردستان شما در‌صدد کمک کردن به شما برآیند. حتما کمک آنها را بپذیرید. بعضی از ما نسبت به اینکه دیگران بخواهند به ما کمک کنند خشمگین می‌شویم و موضع منفی می‌گیریم اما در واقع داریم کسانی را که داوطلبانه به کمک ما شتافته‌اند، می‌رنجانیم. در این زمان باید به یاد داشته باشیم که زیردستان و اعضای تیم‌مان برای کمک کردن به ما در رسیدن به اهداف مقرر استخدام شده‌اند و باید از پتانسیل‌های آنها به بهترین نحو استفاده کرد.

6- خیلی سریع به سراغ حل مساله بروید
آنچه دیگرانی را که از اشتباه ما مطلع شده‌اند عصبانی‌تر می‌کند تعلل ما و عدم اقدام فوری برای حل مشکلات ناشی از اشتباه است. پس مهم‌ترین اولویت کاری ما پس از پذیرفتن اشتباه‌مان اقدام فوری در جهت حل مساله است تا از وخامت اوضاع کاسته شود. هنگامی که افراد خیلی سریع در جهت جبران مافات اقدام می‌کنند این اطمینان در دیگران ایجاد می‌شود که مساله به‌زودی حل خواهد شد و وضعیت به حالت عادی باز خواهد گشت.

7- جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است
اگر تصمیم نادرستی اتخاذ کرده‌اید و خود و تیم‌تان را دچار زیان‌های مادی و معنوی متعدد کرده‌اید، بیش از حد به گذشته و آنچه اتفاق افتاده است نچسبید و در صورت امکان از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنید چرا که جلوگیری از بروز زیان‌های بیشتر نیز در نوع خود یک موفقیت و پیشرفت تلقی می‌شود.

8-با اشتباه خود همان گونه برخورد کنید که با اشتباهات دیگران برخورد می‌کنید
هنگامی که اشتباهی را مرتکب شدید که مسوولیت کامل آن با شما است همان برخوردی را با خود داشته باشید که در زمان بروز اشتباه از طرف زیردستان خود نسبت به آنها دارید. این درست نیست که ما نسبت به اشتباهات دیگران بسیار سختگیر باشیم و نسبت به اشتباهات خود سهل‌گیر و ملایم.

9- برای آبی که ریخته شده گریه نکنید
اگر به خاطر اشتباهی که مرتکب شده‌اید دچار ناراحتی و شرمندگی شده‌اید پس از انجام اقدامات لازم در مورد آن سعی کنید انرژی منفی ناشی از آن را از ذهن‌تان پاک کنید. در صورت لزوم برای خلاص شدن از استرس و فشار روانی ناشی از اشتباه‌تان چند دقیقه‌ای از محل کارتان بیرون بزنید یا با یک دوست یا همکار صمیمی چند دقیقه‌ای گپ بزنید.

10-در راستای بازگشت و تقویت اعتماد و اعتبار از دست‌رفته‌تان گام بردارید
این کاملا طبیعی است که زیردستان‌تان پس از علنی شدن اشتباهی که از شما سر زده است تا حدی اعتماد خود را به شما از دست بدهند. پس لازم است با یک بازگشت مقتدرانه و موفق هر‌گونه بی‌اعتمادی و تزلزل را در میان اعضای تیم‌تان از بین ببرید و همه را برای موفقیت‌ها و پیروزی‌های پی در پی آینده آماده سازید.

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
منبع: کتاب صد پند مدیریتی