یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

صعود هفتگی پس از 6 هفته نزول
شاخص کل بورس تهران برای اولین بار پس از ۶ هفته نزولی با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شد. نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها، با تقویت خوش‌بینی‌ها افزایش تحرک معامله‌گران خُرد در بازار سهام را رقم زده است به‌صورتی که حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته، ۴۶درصد نسبت به میانگین آذر ماه رشد داشته است. رفع عملی تحریم‌ها با اجرایی شدن برجام به بانک‌ها امکان اتصال مجدد به شبکه سوئیفت را می‌دهد. همچنین امکان گشایش‌های اعتباری و دسترسی به منابع مالی در کنار تسهیل تجاری می‌تواند شرکت‌های بورسی را منتفع کند. با اینکه مسیر کاهش نرخ سود دشوار است، اما چشم انداز کاهش آن در بلندمدت می‌تواند از شاخص حمایت کند. اما در شرایط کنونی، نگرانی از کاهش سودآوری در گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها با افت قیمت جهانی کالاها، عامل فشار بر بورس تهران است.

بازار ارز

برآیند مثبت عوامل متضاد بر نرخ دلار
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی به نرخ ۳۶۷۵ تومان معامله شد. چهارشنبه، شاهد افزایش معاملات فردایی بودیم که نرخ نقدی دلار را با رشد اندک ۵ تومانی همراه کرد. همچنین افزایش نرخ درهم در بازار دبی باعث افزایش تقاضای آربیتراژی ارز شد؛ عاملی که در هفته‌های اخیر بر بازار ارز اثرگذار بوده است. در کنار عوامل رشد تقاضا، تقویت شاخص دلار در سطح بین‌المللی نیز عامل حمایت از نرخ دلار است. از سوی دیگر، تثبیت نفت در قیمت‌های پایین، چشم‌انداز تضعیف سمت عرضه را ارائه می‌دهد. این در حالی است که چشم‌انداز عملی شدن برجام در هفته‌های آتی در کنار تاکید مقامات رسمی بر تک نرخی شدن ارز مقاومت دلار برای شکستن سطح روانی ۳۷۰۰ تومانی را افزایش می‌دهد. برآیند عوامل مزبور نوسان اندک ۱۵ تومانی نرخ دلار را در هفته اخیر رقم زد.

بازار سکه

رشد آرام سکه
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۹۳۴ هزار تومان معامله شد. رشد اندک نرخ دلار، سکه را با خود همراه کرد. با اینکه در آخرین روز معاملات بازار جهانی طلا، اونس افت اندکی را تجربه کرد اما شاهد بی‌تفاوتی سکه نسبت به آن بودیم. اوایل هفته گذشته، خوش‌بینی‌ها نسبت به اونس، قیمت سکه را بالاتر از ارزش ذاتی آن قرار داد و اکنون نیز با وجود عدم برآورده شدن انتظارات، همچنان حباب قیمتی در بازار سکه باقی مانده است. با اینکه کارشناسان نسبت به روند حرکت اونس طلا در سال آینده تردید دارند، اما به دلیل افت اندک آن پس از افزایش نرخ بهره آمریکا، خوش‌بینی‌هایی نسبت به آینده آن به وجود آمده است. از سمت دیگر، شاهد حبس بازه‌ای نرخ دلار در سطح کنونی هستیم که نوسان محدود سکه را محتمل‌تر نشان می‌دهد.

بازار طلای جهانی

سومین سال افت اونس
اونس طلای جهانی برای سومین سال متوالی نزولی و با افت سالانه ۳/ ۱۰ درصدی مواجه شد. به این ترتیب، حدودا ۱۰۰ دلار پایین تر از میانگین سال ۲۰۱۵، در سطح ۱۰۶۱ دلار معامله شد. چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و افزایش آن در ماه دسامبر برای اولین بار از سال ۲۰۰۶، علاوه بر تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، رشد ۹ درصدی شاخص دلار را در سال ۲۰۱۵ رقم زد. چرخه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند در سال آینده به اونس جهت دهد که در صورت پرشتاب بودن می‌تواند به اونس فشار وارد کند. اما فدرال رزرو بر تدریجی بودن آن تاکید داشته است؛ در این صورت می‌تواند به تدریج در قیمت اونس پیش خور شود. صورتجلسه نشست دسامبر، آمار اشتغال ماهانه و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای در هفته جاری می‌تواند تصویری از روند افزایش نرخ بهره بدهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم تقاضای «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲)، با رشد هفتگی ۳/ ۱ درصدی همراه شد. در شرایط کنونی، نرخ سود وام این اوراق ۷/ ۲۲ درصد است. با توجه به دوره بازپرداخت ۱۲ ساله و چشم انداز کاهش نرخ تورم، توجیه پذیری این وام برای متقاضیان مسکن مورد تردید است. از طرفی اما، آمارهای بانک مرکزی از کاهش ۲/ ۱ درصدی قیمت مسکن در ماه آذر نسبت به آذر سال گذشته، قیمت‌های کنونی مسکن را برای متقاضیان جذاب کرده است. بنابراین، با وجود نرخ بالای سود وام مزبور، افزایش سقف وام مسکن تا ۶۰ میلیون تومان، باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان شده و رشد تقاضای «تسه»ها را به دنبال داشته است. همچنین امکان دریافت تسهیلات در زمان کوتاه تر باعث افزایش جذابیت این وام در مقابل وام صندوق سپرده یکم بانک مسکن با سقف ۸۰ میلیون تومانی و نرخ سود ۱۴ درصد شده است.

بازار نفت

افت 5/ 30 درصدی یک‌ساله نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین روز سال به قیمت ۰۴/ ۳۷ دلار معامله و با افت سالانه ۵/ ۳۰ درصدی همراه شد. این دومین افت سالانه نفت WTI است؛ روندی که از سال ۱۹۸۸ بی سابقه است. نفت برنت نیز با افت یک‌ساله ۳۵ درصدی مواجه شد که سومین سال افت متوالی آن است. میانگین قیمت WTI در ۲۰۱۵ (۴۹ دلار) کمترین میزان از سال ۲۰۰۴ است. افزایش تولیدات شیل با افزایش بهره وری این تولیدکنندگان، حجم بالای تولیدات اوپک و روسیه و تصمیم اوپک به حفظ سهم بازار، عوامل تشدید مازاد عرضه هستند. شرکت‌های نفتی با افت قیمت نفت برای کاهش هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای را به‌شدت کاهش دادند، امری که می‌تواند به شوک سمت عرضه منجر شود. اما در شرایط فعلی، کارشناسان با توجه به رشد پرشتاب تر عرضه نسبت‌به تقاضا، چشم‌انداز سال آینده نفت را تیره می‌دانند.