گروه بورس- مهرنوش سلوکی: تالار شیشه‌ای بعد از گذراندن 6 هفته نزولی،روز گذشته در ادامه رفتار هفته اخیر با روندی مثبت فعالیت خود را آغاز کرد. بورس تهران که هفته گذشته رشد 4/ 0درصدی را به ثبت رسانده بود با توجه به نزدیکی به دومین سال رکود عمیق در بازار کماکان با افت 33/ 1 درصدی از ابتدای سال مواجه است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار همچنان با رفتاری متفاوت در دو جهت حرکت می‌کند که از یکسو به خوش‌بینی اجرای عملی برجام و از سوی دیگر به نگرانی‌ها در بازار‌های جهانی و قیمت کالا‌ها ختم می‌شود. همچنین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که این روزها اقبال در سهم‌های کوچک بیش از گذشته بوده و به واسطه معاملات این سهم‌ها بازار با روندی مثبت روبه‌رو‌ شده است. همچنین این گزارش حاکی از آن است که ورود نقدینگی به سهم‌های کوچک طی روزهای اخیر می‌تواند به‌عنوان سیگنال مثبتی در رفتار بلند‌مدت سهم‌های بزرگ باشد و به رونق بازار سهام در بلند‌مدت بینجامد. پیشروی سهامداران در سهم‌های کوچک

ششمین روز صعودی بازار در حالی به ثبت رسید که بسیاری از کارشناسان دلیل عمده آن را حضور پررنگ سهامداران حقیقی در صف خرید سهم‌های کوچک می‌دانند. از سوی دیگر نزدیکی به زمان اجرای عملی رفع تحریم‌های هسته‌ای که این روزها به برجسته‌ترین خبر اقتصادی سیاسی کشور بدل شده است، این احتمال را قوت بخشیده که قسمت اعظمی از رکود فعلی اقتصاد کشورمان برطرف شود. با این حال اثر کاهش قیمت‌های جهانی و افت ۵/ ۳۰ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ میلادی را می‌توان یکی از عوامل موثر بر کاهش سود‌آوری صنایع وابسته دانست که همین امر می‌تواند تداوم روند صعودی فعلی را با اختلال همراه سازد. در همین زمینه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با سلمان نصیرزاده،کارشناس بازار سهام به بررسی تحولات این روزهای بازار سهام پرداخته است. نصیر‌زاده در ابتدا با اشاره به رشد قابل توجه بازار در روز چهارشنبه بیان کرد: صعود بیش از ۲۰۰ واحدی شاخص در روز چهارشنبه از آن جهت قابل اهمیت است که منجر به رشد دسته جمعی بسیاری از صنایع در بازار شد.

اتفاقی که در ماه‌های گذشته کمتر در بازار دیده شده بود و بعضا تحت تاثیر تک‌سهم‌ها قرار داشت. وی در ادامه بیان کرد: با توجه به کمبود نقدینگی،کاهش ارزش معاملات و افت قیمت‌های جهانی، این روزها دیده می‌شود که سهامداران به سمت سهم‌ها با خصوصیات ویژه‌ای رفته‌اند. بررسی معاملات این روزهای بازار نشان می‌دهد که عمده توجه معامله‌گران به سوی سهم‌های پویایی است که می‌توانند در تغییر و تحول رفع تحریم‌ها مرتفع شده و به قیمت کالاهای جهانی وابستگی کمتری دارند.به‌عنوان مثال در هفته‌های اخیر گروه کوچک تجهیزات به واسطه سود‌های محقق شده و دریافت پروژه‌های عظیم از شرایط خوبی برای رشد برخوردار بوده است. این گروه‌ها در شرایط کنونی با P/ E متناسب و افت قیمت‌ها شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذاری به وجود آورده‌اند و با اقبال مواجه شده‌اند.نصیرزاده در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که در بازه زمانی نزدیک به انتشار گزارش‌های فصلی، نماگر شاخص کل با روند صعودی و به اصطلاح فرصت فروش مناسب مواجه می‌شود که این جهش در گروه‌هایی که چشم‌انداز مثبتی نسبت به عملکرد آنها وجود دارد بیشتر است.در حال حاضر در صنایعی از قبیل دارویی، یارانه و مواد غذایی با توجه به تاثیر‌پذیری پایین آنها از عوامل سیستماتیک و غیر سیستماتیک احتمال ارائه صورت‌های مالی‌ مطلوب بیشتر است و در مقابل در صنایعی مانند خودرو،بانک ومحصولات شیمیایی این احتمال بسیار ضعیف است.

رفتار سوداگرانه، تهدید سهام کوچک

این کارشناس درخصوص فعالیت سفته‌بازان در سهم‌های کوچک و تاثیر آنها بر روند شاخص گفت: زمانی که بازار با جهت مشخصی روبه‌رو‌ نیست و ابهامات در آن زیاد است به سمت رفتار سوداگرانه حرکت می‌کند. این روزها سفته‌بازان که نتوانسته‌اند در سهم‌های بزرگ عایدی دریافت کنند به سمت سهم‌های کوچک روی آورده و باعث رشد بی‌بنیاد در آنها شده‌اند.وی در ادامه گفت: تاثیر فعالیت این سفته‌بازان زمانی قابل تامل است که با رشد سهم‌های کوچک همراه است. افزایش نقدینگی در سهم‌های کوچک می‌تواند به مرور زمان باعث ورود نقدینگی به سهم‌های بزرگ و باعث رشد بازار در بلند‌مدت شود.وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه در چند ماه اخیر تحول جدی در بازار رخ نداده است تغییر رفتار در این روزها دور از انتظار نبوده؛ اما تداوم رشد صعودی در بازار به گونه‌ای است که تحت تاثیر تحولات روزهای آینده اقتصاد داخلی و خارجی قرار دارد.


رشد اندک بازار با قدرت نمادهای کوچک

نماگر شاخص کل روز گذشته با صعود اندک 01/ 0 درصدی همراه شد و به سطح 61هزار و 700 واحد رسید. در همین زمینه رقم شاخص کل (هم‌وزن) به واسطه اقبال خوب در سهم‌های کوچک و همچنین حجم معاملات و رشد قابل‌توجه در نماد «شیران» برای چندمین روز متوالی از شاخص کل پیشی گرفت و توانست صعود 32/ 0 درصدی را به ثبت برساند. برهمین اساس نماد معاملاتی سه شرکت صنایع شیمیایی ایران با 8/ 27 واحد، گروه مپنا با 24 واحد و مخابرات ایران با 23 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به جای گذاشتند، در مقابل نماد معاملاتی سه شرکت تاپیکو با 24 واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 20 واحد و فولاد مبارکه با 12 واحد بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. همچنین حجم معاملات و ارزش معاملات در روز گذشته نسبت به روز چهارشنبه با افت همراه بود به گونه‌ای که حجم معاملات با 13درصد کاهش به 477 میلیون سهم و ارزش معاملات با 37 درصد کاهش به رقم 750میلیارد ریال رسید. به گفته کارشناسان بازار روز گذشته بازاری متعادل بود که در این میان برخی معامله‌گران با هدف شناسایی سود کوتاه‌مدت و در عین حال نقد کردن دارایی‌ها و خرید دارایی با پتانسیل رشد بیشتر در بازار به دادوستد پرداختند.


افت در آیفکس

شاخص فرابورس روز گذشته با افت ۲۶/ ۰درصدی مواجه شد، این درحالی است که این بازار از ابتدای سال با رشد ۲/ ۲ درصدی همراه بوده است. روز گذشته نماد‌های «شتران»، «میدکو» و «ذوب» بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند و در مقابل نماد‌های «پترول» و «وگردش» نماد‌های مثبت روز گذشته بودند. همچنین روز گذشته، اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۱» با قیمت پایانی ۹۵۶ هزار و ۸۷۷ ریال به نرخ سود موثر تا سررسید ۴/ ۲۵ درصدی رسید. اوراق تسهیلات مسکن نیز به جز سررسیدهای ۹۴۰۹ و ۹۴۰۸ که مشمول تسهیلات جدید (۶۰ میلیون تومان در تهران) می‌شوند با افت قیمت مواجه شدند و نرخ سود واقعی وام آنها حدود ۶/ ۲۲ درصد است.