انتحار سیاسی آل‌سعود با اعدام رهبر شیعیان عربستان

گروه دیپلماسی: به دنبال اجرای حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر از رهبران برجسته شیعیان عربستان سعودی، مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت نسبت به این اقدام ریاض واکنش نشان دادند و وزارت خارجه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد دولت عربستان تاوان سختی بابت پیگیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.

همچنین در واکنش به اعدام شیخ نمر، کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به احمد المولد ابلاغ کرد. روز گذشته وزارت کشور عربستان سعودی از اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر رهبر شیعیان این کشور خبر داد. به گزارش العربیه، وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴۷ نفر را در این کشور اعدام کرده است که آیت‌الله شیخ نمر و «فارس الشویل» نیز در میان آنها قرار دارند. دادگاه عالی عربستان حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر را تایید کرده بود و این حکم در مرحله‌ای قرار داشت که تنها به دستور پادشاه عربستان اجرا یا لغو می‌شد که به مرحله اجرا درآمد.‎

اعدام این روحانی شیعی در عربستان، با واکنش تند و صریح وزارت خارجه، مراجع عظام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر چهره‌های سیاسی ایران مواجه شد. زیرا جمهوری اسلامی بارها در این رابطه به سعودی‌ها هشدار داده بود. در این راستا، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اعدام آیت‌الله شیخ باقر النمر روحانی سرشناس سعودی را شدیدا محکوم کرد و گفت: «عربستان از تروریست‌ها حمایت و منتقدانش را اعدام می‌کند.» به گزارش «ایرنا»، حسین جابری‌انصاری افزود: «در حالی که تروریست‌های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت‌های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت‌های منطقه را تهدید می‌کنند، اعدام شخصیتی مانند شیخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پیگیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی تدبیری و بی مسوولیتی را نشان می‌دهد.» جابری انصاری تاکید کرد: «روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسوولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پیگیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.»


واکنش مراجع عظام

اجرای حکم اعدام شیخ نمر واکنش مراجع عظام تقلید را نیز به دنبال داشت. در این خصوص آیت‌الله نوری‌همدانی ضمن ابراز تاسف گفت: «در برابر این جریان که دهن کجی بزرگی به اهل خرد شیعه و سنی است، همگان باید عکس العمل نشان دهند.» آیت‌الله صافی‌گلپایگانی نیز تاکید کرد: «شهادت عالم آزاده، روحانی عالی مقام، شهید بزرگوار شیخ نمر رضوان‌الله تعالی علیه روی سیاه رژیم سفاک سعودی را سیاه‌تر و خبث و پلیدی باطن آنها را آشکارتر نمود.» همچنین آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی مرجع تقلید شیعیان در واکنش به اجرای حکم اعدام شیخ نمر گفت: «ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم مى‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد». به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در مورد جنایات وحشتناک اخیر آل‌سعود کانون فتنه و تکفیر در جهان اسلام بیانیه شدید اللحنی صادر کرد و به سعودی‌‌ها هشدار داد که انتقام شیخ نمر روحانی مظلوم و بیگناه گرفته خواهد شد. در بخش دیگری از این پیام عنوان شده است: «به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهمیت‌ترى با نظر آنها اقدام مى‌کنند و مى‌دانیم در راستاى ایجاد جنگ طایفه‌اى میان سنى و شیعه است، اما هم سعودى‌ها و هم آمریکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافى نداریم، اختلاف ما با تکفیرى‌ها است که همه مسلمین در برابر آنها اتفاق نظر دارند.» آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید نیز با اشاره به اینکه پیام شهادت شیخ نمر، مبارزه با آل‌سعود و استکبار است، گفت: «آل‌سعود جنگ نیابتی را از سوی استکبار بر عهده گرفته و باید بداند که سرنوشت تلخی در انتظار آنها است.»


اشتباه بزرگ آل‌سعود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان واکنش نشان دادند و به شدت آن را محکوم کردند. عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعدام آیت‌الله نمر را یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات آل‌سعود عنوان کرد و گفت: «بدون شک این اقدام سعودی‌ها تحولات عظیمی را در عربستان رقم خواهد زد.» در این رابطه سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محکوم کردن جنایت رژیم آل‌سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر گفت که قطعا این کمیسیون و مجلس شورای اسلامی با ورود به موضوع شهادت شیخ نمر پیگیری‌های لازم را از طریق مجالس کشورهای اسلامی انجام خواهد داد. همزمان سید احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: «این رژیم هزینه سنگینی برای این جنایت خود می‌پردازد و انتظار از دستگاه دیپلماسی ایران آن است که در این رابطه موضعی در خور شأن ملت ایران داشته باشد.» محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به اعدام شیخ نمر نوشت: «تسویه حساب مذهبی به‌دست وهابیان و آل‌سعود زشت‌ترین نسل‌کشی تاریخ است که در حال وقوع است؛ نوعی جنون مشابه هیتلر و مغول به تکفیری‌ها و اربابان آنها دست داده است.»


واکنش مولوی عبدالحمید

از سوی دیگر امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به اجرای حکم اعدام شیخ نمر واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» مولوی عبدالحمید با بیان اینکه «مسوولان عربستان نامه مرا مبنی بر لغو حکم اعدام «شیخ نمر» بدون پاسخ گذاشتند»، گفت: «وقتی خبر اعدام شیخ نمر را شنیدم خیلی متاثر و متاسف شدم و این باور کردنی نیست.»


اطلاعیه مشترک

از سوی دیگر در پی شهادت شیخ نمر باقر النمر(ره) در اطلاعیه مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اعدام شیخ نمر نشانه تزلزل ارکان حکومت نامشروع آل‌سعود قلمداد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، در این اطلاعیه مشترک تاکید شده است که حوزه علمیه قم، با اعلام محکومیت شدید این حرکت نابخردانه، حسب نظر مراجع عظام تقلید، در اعتراض و اعلام انزجار از اجرای این حکم ننگین، دروس حوزه را روز یکشنبه ۱۳/ ۱۰/ ۱۳۹۴ تعطیل اعلام می‌کند. همچنین حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پی اعدام آیت‌الله شیخ نمر و ۴۶ تن از بی‌گناهان توسط آل‌سعود، امروز یکشنبه تعطیل است.


بیانیه سپاه

همزمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایت آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر، این اقدام را نشانه رفتار داعش گونه و زوال رژیم سعودی دانست. به گزارش «ایسنا» در متن این بیانیه آمده است: بی تردید رژیم منفور سعودی هزینه این اقدام شرم آور را خواهد پرداخت.


مهاجرت شیخ‌نمر به ایران

شیخ «نمر باقر النمر» یکی از برجسته‌ترین ‌روحانیان شیعی عربستان است که در سال ۱۳۷۹ هجری قمری مصادف با ۱۹۵۹ میلادی، در شهر «العوامیه» در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین به دنیا آمد. شیخ نمر تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال ۱۴۰۰ هجری قمری مصادف با ۱۹۸۹ میلادی، برای آشنایی نزدیک‌تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تاسیس شده بود. شیخ نمر پس از ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت. شیخ نمر در طول مدت تحصیل علوم حوزوی خود در تهران و سوریه در محضر اساتید مختلفی از جمله آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی در تهران، آیت‌الله سیدعباس مدرسی در سوریه، آیت‌الله خاقانی در سوریه، علامه شیخ‌صاحب الصادق در تهران و علامه شیخ وحید افغانی حضور یافت. شیخ نمر سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد. پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «الإمام القائم(عج)» را نیز در العوامیه تاسیس کرد که در واقع سنگ‌بنای «مرکز اسلامی» در سال ۱۴۲۲ هجری قمری مصادف با ۲۰۰۱ میلادی بود.


ادامه ...