نخستین هیات تجاری دانمارکی پس از 10 سال در ایران عکس: آکو سالمی، دنیای اقتصاد
گروه بازرگانی: هیات 120 نفره دانمارکی نخستین هیات اروپایی است که میهمان زمستانی ایران است. پس از گذشت قریب به 10 سال از ورود آخرین هیات تجاری دانمارکی به ایران، روز گذشته نماینده 60 شرکت بزرگ، کوچک و متوسط دانمارکی به سرپرستی وزیر امورخارجه این کشور با فعالان اقتصادی ایران دیدار کردند. این شرکت‌ها در حوزه‌های انرژی، فناوری‌های پاک، حمل‌ونقل دریایی لجستیک، بهداشت و درمان، صنایع غذایی، کشاورزی و خدمات‌رسانی فعالیت دارند.

در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و دانمارک، دانمارکی‌ها از قدمت روابط دیپلماتیک و تجاری خود با ایران سخن گفتند و طرف ایرانی نیز تاریخچه‌ای از حضور این کشور اروپایی در ایران را ارائه داد. بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران که میزبانی این همایش را عهده دار بود، اولین کارخانه پنیر و اولین کارخانه شیر در ایران با همکاری دانمارکی‌ها راه‌اندازی شده است. همچنین نخستین پروژه‌های جاده‌سازی در ایران با حضور متخصصان دانمارکی آغاز شد. مسعود خوانساری در این همایش اعلام کرد که ایران به دنبال سرمایه‌گذاری و کارهای زیربنایی به‌ویژه در حوزه‌ پزشکی،‌ داروسازی و لبنیات با طرف‌های دانمارکی است و می‌خواهد روابط تجاری برد-برد را با این کشور برقرار کند. از سویی وزیر امو خارجه دانمارک نیز در این همایش عنوان کرد که فعالان اقتصادی دانمارکی برای همکاری با ایران آمادگی دارند و هیات حاضر نیز گواهی بر این ادعا است. در حاشیه این همایش، تفاهم‌نامه همکاری نیز بین اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صنعت دانمارک امضا شد. همچنین این مقام اروپایی در دیدار جداگانه خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از پیوستن ایران به WTO حمایت خواهد کرد و محمدرضا نعمت‌زاده نیز اساس روابط ایران با کشورهای جهان را همکاری‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری مشترک دانست.

در سال‌های گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو جانبه ایران و دانمارک رشد قابل‌توجهی داشته و از ۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۲۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است. هرچند این موازنه منفی است و دانمارک در مقابل ۱۲ میلیون دلار واردات از ایران، سالانه ۲۱۳ میلیون دلار کالا و خدمات به ایران صادر می‌کند. به دنبال مساله کاریکاتورهای موهن و تحریم کالاهای دانمارکی در کشورهای اسلامی از جمله ایران، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰ میلیون دلار رسید. اقلام صادراتی دانمارک به ایران شامل ماشین آلات صنعتی، مواد شیمیایی، تجهیزات و لوازم پزشکی، دارو، قطعات الکترونیکی و خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های مختلف صنعتی است و زمینه‌های صادرات ایران به دانمارک نیز شامل فرش و صنایع دستی، خشکبار و محصولات کشاورزی، مواد معدنی و شیمیایی، مصالح ساختمان، محصولات پتروشیمی و خاویار است. وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ایران در دیدار با وزیر امور خارجه دانمارک که دوشنبه شب صورت گرفت، ضمن تاکید بر گسترش روابط دو کشور، گفت: همکاری‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری مشترک، اساس روابط ایران با کشورهای جهان است. در این دیدار، محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه ایران و دانمارک می‌توانند شرکای خوب تجاری یکدیگر باشند، گفت: ظرفیت‌های همکاری دو کشور از آنچه که اکنون وجود دارد، بسیار بیشتر است و اکنون که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حال لغو شدن است، دو کشور می‌توانند بنای یک رابطه مستحکم و عمیق و بر مبنای سود متقابل را بگذارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در تشریح زمینه‌های همکاری تهران و کپنهاگ، تصریح کرد: بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی از قبیل پتروشیمی، صنایع غذایی، فرش، انرژی و انتقال دانش و ارتقای سطح فناوری، از مواردی است که می‌توان بر گسترش روابط در آن بخش‌ها متمرکز شد. نعمت‌زاده با بیان اینکه این وزارتخانه حمایت لازم را برای همکاری متقابل با طرف دانمارکی انجام خواهد داد، تاکید کرد: با وجود نسل جوان تحصیلکرده در ایران، بستر مناسبی برای تولید و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برندهای دانمارکی در بازار کشور ما فراهم است که امیدواریم طرف دانمارکی به نحو مطلوب از این فرصت‌ها استفاده کند. نعمت‌زاده به اهمیت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و یادآور شد: در اجلاس پیشین وزرای سازمان تجارت جهانی که در کنیا برگزار شد با وزرای کشورهای مختلف دیدار و بر لزوم الحاق ایران به این سازمان و تغییر جایگاه از عضو ناظر به عضو اصلی تاکید کردیم. در ادامه این دیدار کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک نیز ضمن ابراز خرسندی از برقراری روابط اقتصادی با ایران ابراز امیدواری کرد: ‌تحریم‌ها هرچه زودتر لغو شود تا وارد مرحله عملیاتی و جدی‌تری در روابط دو کشور شویم.

وی بر روابط و همکاری‌های برد ـ برد، تاکید و خاطرنشان کرد: ما از پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کنیم و علاقه‌مند هستیم تا با ایران همکاری‌های خود را گسترش دهیم. وزیر امور خارجه دانمارک در ادامه با اشاره به اینکه این کشور نیز می‌تواند برای ایران به‌عنوان مرکز و هاب اروپا در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در دانمارک شرکت‌های متعددی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و یقین دارم که می‌توانیم همکاری بسیار مناسبی با یکدیگر را ساماندهی کنیم. همچنین ینسن در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و دانمارک، گفت: ایران کشوری با تاریخی غنی و روابط تاریخی گسترده با غرب است که در گذشته بسیار به تمدن غرب کمک کرده است. وی گفت: ما در دهه‌های گذشته هزار کیلومتر خط راه آهن از خلیج فارس تا دریای خزر احداث کردیم که این پروژه نمونه خوبی برای صلاحیت شرکت‌های دانمارکی است. وی با بیان اینکه ایران و دانمارک ۸۰ سال روابط دیپلماتیک دارند، گفت: زمینه‌های مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد که می‌توانیم حوزه‌های همکاری را در آینده به بخش‌های دیگر از جمله انرژی و مواد غذایی گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه دانمارک افزود: در کشور ما شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که راه‌حل‌هایی جهانی ارائه می‌دهند؛ اکنون ما می‌خواهیم این خدمات را در اختیار ایران قرار دهیم. ایران بازیگر مطرحی در منطقه است و برداشتن تحریم‌ها به نفع ملت ایران و شرکای آن خواهد بود. وزیر امور خارجه دانمارک اضافه کرد: شرکت‌های حاضر دانمارکی در این همایش، برای مشارکت با ایران آمده‌اند که این مساله، ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت. وی گفت: زمان آن فرا رسیده است که ایران نقش تاریخی خود را در جهان ایفا کند. وی ادامه داد: ایران را با ۷۸ میلیون نفر جمعیت، دومین بازار خاورمیانه عنوان کرد و افزود: حتی ایران در شرایط تحریم نیز هجدهمین کشور جهان از نظر قدرت خرید بوده است. به گفته وزیر امور خارجه دانمارک، ساخت پل‌های کوچک و بزرگ و تونل، یکی از نکات مهمی است که می‌تواند در همکاری‌ آینده دو کشور موثر باشد.


نارضایتی از حجم مبادلات دو کشور

رئیس اتاق تهران نیز در این همایش طی سخنانی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانمارک در صنایع غذایی و لبنی ایران و نیز در بخش‌های انرژی کشور، ورود دوباره سرمایه‌گذاران دانمارکی به کشور را نوید داد و یادآور شد که با رفع کامل تحریم‌ها، فرصت‌های همکاری میان دو کشور وارد مراحل جدی‌تری خواهد شد. به گفته مسعود خوانساری، نخستین پروژه‌های جاده‌سازی در ایران با حضور متخصصان دانمارکی آغاز شد. همچنین 50 سال پیش نخستین کارخانه شیر و تاسیس کارخانه پنیر با حضور متخصصان دانمارکی در ایران صورت گرفته است، تا حدی که اکنون ما به‌عنوان صادرکننده پنیر در کشورهای همجوار هستیم. رئیس اتاق بازرگانی تهران به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین یکی از شرکت‌های دارویی دانمارک و وزارت بهداشت طی یک ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در زمینه‌ شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی امکان همکاری‌ خوب بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های میان اتاق تهران و کنفدراسیون صنعت دانمارک افزود: اتاق تهران در دوره جدید فعالیت‌ها و پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان، توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را در دستور کار خود قرار داده و از این‌رو، بسترهای لازم برای شناسایی بنگاه‌های ایرانی و خارجی و نیز زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم کرده‌ایم. بنابراین شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند از طریق اتاق تهران مشاوره‌های لازم در این زمینه را دریافت کنند. رئیس اتاق تهران با اشاره به حجم اندک مراودات تجاری میان ایران و دانمارک، گفت: بر اساس آمار، حجم تجارت دو کشور طی سال‌های 2007 تا 2014 میلادی رقمی بین 160 تا 170 میلیون دلار در سال بوده است که این میزان مورد رضایت هیچ‌یک از طرفین نیست و امیدواریم با رفع تحریم‌ها که به‌زودی رقم خواهد خورد، توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور با سرعت بالایی به پیش رود. خوانساری ثبات و امنیت بالا، همسایگی با بازارهایی به وسعت 300 تا 400 میلیون نفر و در عین حال وجود ظرفیت‌های بالای صنعتی، تجاری و گردشگری در ایران را از جمله مزیت‌های اقتصادی کشور برای جذب و جلب سرمایه‌گذاران دانمارکی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته با اعمال تحریم‌ها، تجارت خارجی ایران به سمت کشورهای شرقی گرایش بیشتری پیدا کرد، گفت: با رفع تحریم‌ها و گشایش‌های مالی و بانکی، گرایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران به سمت کشورهای اروپایی شکل خواهد بود. رئیس اتاق تهران افزود: آنچه در حال حاضر از سوی بخش‌های اقتصادی ایران در مواجهه با هیات‌های خارجی اعلام می‌شود، این است که سرمایه‌گذاران خارجی با هدف همکاری‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی و انتقال تکنولوژی به ایران بیایند و اتاق تهران نیز به‌عنوان پایگاه بخش خصوصی کشور، تاکید ویژه‌ای بر این موضوع دارد. خوانساری به این نکته اشاره کرد که ایران و دانمارک طی سال‌های اخیر به رغم تحریم‌ها در حوزه سیمان، ‌داروسازی و صنایع پتروشیمی رشد همکاری‌ خوبی داشته‌اند.


چشم‌انداز 500 میلیون یورویی تجارت با دانمارک

معاون مدیرکل کنفدراسیون صنعت دانمارک نیز در این همایش به تاریخچه مناسبات اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: آخرین باری که یک هیات اقتصادی از دانمارک به ایران آمد، به حدود ۱۰ سال پیش بازمی‌گردد و از این رو خوشحال هستیم که بار دیگر این فرصت پیش آمد تا به ایران سفر کنیم و فرصت‌های همکاری اقتصادی در این کشور را بررسی کنیم. توماس باستراپ، با بیان اینکه ۶۰ بنگاه و شرکت دانمارکی در هیات اعزامی از این کشور به ایران حضور دارند، افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی در دانمارک نشان می‌دهد که وایکینگ‌ها تجارت گسترده‌ای با ایران داشته‌اند و آنها از ایران ابریشم وارد می‌کرده‌اند و در حال حاضر با توجه به قدمت و سابقه همکاری‌های اقتصادی میان دو طرف، به ایران آمده‌ایم تا روابط اقتصادی دو کشور را از نو بسازیم و در تسریع شکل‌گیری کسب‌وکار میان دو طرف سهیم باشیم. وی گفت: ما برخلاف وایکینگ‌ها که به ایران می‌آمدند تا ابریشم خریداری کنند، قصد داریم در زمینه‌های زیادی از بخش‌های صنعتی با ایران همکاری کنیم.

محمود بریمانی، مدیرکل شمال و شرق اروپای وزارت امور خارجه نیز با اشاره به آمار ۱۰ ماهه تجارت خارجی ایران با اروپا، گفت: طی ۱۰ ماه گذشته، رتبه دانمارک در میان شرکای تجاری ایران از ۱۱ به ۱۰ صعود کرده است. وی افزود: این همایش فرصت شناخت پتانسیل‌های دو کشور را فراهم کرده و زمینه برنامه‌ریزی برای افزایش سطح مبادلات تجاری تا ۵۰۰ میلیون یورو را فراهم می‌کند. وی با اشاره به تاریخچه روابط همکاری دو کشور افزود: کارخانه‌های تولید سیمان نیز توسط کارخانه‌های دانمارک در ایران احداث شده است. بریمانی، در ادامه به همکاری‌های اقتصادی ایران در زمینه تولید دارو، برق، صنایع پتروشیمی و کشتیرانی اشاره کرد و گفت: افزون بر این فعالیت‌ها، ایران و دانمارک همکاری‌های خود را به حوزه‌های محیط زیست، گردشگری، کشاورزی و دامپروری، بانکی تعمیم داده‌اند و البته پرواز مستقیمی هم از تهران به کپنهاک برقرار شده است.

در حاشیه همایش مذکور، سوند اولینگ رئیس دپارتمان توسعه صادرات در وزارت امور خارجه دانمارک در مورد مصوبه اخیر آمریکا و تاثیر آن بر تجارت با ایران و رفت‌وآمدهای هیات‌های تجاری با این کشور، گفت: ما به دنبال منافع خود و سرمایه‌گذاری در بازار خوب ایران هستیم و این مصوبه هیچ تاثیری بر کارهای ما نخواهد داشت. از سویی جم اوزانچ، نایب رئیس شرکت نووو نوردیسک پارس که مدیریت این شرکت دانمارکی در تهران را برعهده دارد، خبر داد که برابر توافق‌نامه‌ای که بین این شرکت و وزارت بهداشت به امضا رسیده است، این شرکت دانمارکی با سرمایه‌گذاری مستقیم ۷۰ میلیون یورویی یک کارخانه تولید انسولین در ایران احداث می‌کند. وی افزود: این کارخانه طی مدت پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد و بالغ بر ۱۵۰ نفر از جوانان تحصیلکرده ایرانی نیز در آن مشغول به کار خواهند شد. تمام سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی این کارخانه دارویی توسط شرکت دانمارکی تامین خواهد شد.

نخستین هیات تجاری دانمارکی پس از 10 سال در ایران