صادرات،رمز موفقیت ماست

دنیای اقتصاد: شرکت ایران ذوب در زمینه قطعات ریخته گری ضد سایش و گلوله های آسیای سیمان و معادن فعالیت اصلی خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد.کارخانه شرکت در شهرک صنعتی اشترجان در غرب اصفهان واقع شده است.تمامی سهام این شرکت در سال ۱۳۹۱ توسط شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد بعنوان یکی از برجسته ترین شرکت های هلدینگ و جزو صد شرکت برتر کشور، خریداری شد. سید مهدی قریشی مهندس مکانیک و دانش آموخته رشته MBA است.وی ۲۸ سال در صنعت فولاد کشور در سمتهای مدیریت تعمیرگاه مرکزی و رئیس کمیسیون معاملات شرکت فولاد مبارکه اصفهان خدمت کرده است و در شهریور ۱۳۹۴ مدیریت این شرکت را به عهده گرفته است.فشرده ای از صحبت های مهندس قریشی را درباره وضعیت شرکت ایران ذوب می خوانید.

سید مهدی قریشی گفت: در ابتدای انقلاب صنایع سیمان قطعات ضد سایش و گلوله های آسیای خود را از خارج از کشور تهیه می کردند.با شروع فعالیت شرکت ایران ذوب و با مطالعه و تحقیقاتی که روی این قطعات صورت گرفت تولید محصولاتی نظیر گلوله، زره، دیافراگم، قطعات فولادی نسوز و ضد سایش این قطعات در داخل کشور میسر گردید و از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری به عمل آمد.

مدیر عامل شرکت ایران ذوب در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد در رابطه با تحلیل وضعیت کنونی و چگونگی حفظ منافع شرکت عنوان کرد : با اینکه کشور در زمینه ساخت قطعات ضد سایش و گلوله های آسیا خود کفاست ولی شرکتهای داخلی و شرکت ما، در رابطه با فروش محصولات خود دچار مشکل شده است.

وی ضمن تحلیل وضعیت موجود ادامه داد :کاهش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ بر خلاف پیش بینی ها و مازاد تولید فولاد آن کشور و از طرف دیگر کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و فرآورده های مربوط به آن و کاهش قیمت محصولات فولادی (البته بعضی کارشناسان، چین را به دامپینگ متهم می کنند.) باعث شد در سال جاری ۳ میلیون تن محصولات فولادی وارد کشور شود. قریشی افزود: تعرفه ناچیز وضع شده و برداشت های مختلفی که از این تعرفه شد، نتوانست جلوی این واردات بی رویه را بگیرد.در نتیجه شرکت های فولاد سازی داخلی با توجه به کاهش تقاضا با افزایش انبار محصولات خود روبرو شدند.

صنعت سیمان نیز از این رکود بی نصیب نماند، کاهش قیمت نفت در نتیجه کاهش هزینه های عمرانی و کاهش ساخت و ساز نیز کارخانه های سیمان را با بحران روبرو کرد.

مدیرعامل ایران ذوب افزود: نقدینگی در این شرکت ها به شدت کاهش یافت و در نتیجه حجم سفارشات آنها کم شد و حجم بدهی آنها افزایش یافت.مگر شرکتی چون ایران ذوب که بایستی برای تولیدات خود، فروآلیاژ و سایر مواد مورد نیاز را به روز تامین کند چقدر می تواند تحمل بیاورد؟آیا این شرکت با حاشیه سود ۷ درصد می تواند تسهیلات ۲۵ درصدی برای تامین مایحتاج خود دریافت نماید؟

وی افزود: در این رابطه پروژه ای در دست تهیه است که با جایگزینی تعدادی از ماشینهای فرسوده سرعت خط تولید خود را افزایش دهیم.افزایش بهره وری در خط تولید تاثیر بسزایی در کاهش هزینه تمام شده خواهد داشت. مدیرعامل شرکت ایران ذوب با اشاره به مصرف انرژی گفت : از لحاظ مصرف برق بر تن تولید در کوره های القائی در وضعیت خوبی در مقایسه با رقبا و بهترین های صنعت هستیم.در تلاش هستیم با مدیریت بر ذوب کمترین مصرف برق را در ساعت پیک داشته باشیم.رساندن انبارها به حداقل موجودی، صرفه جویی در مصرف مواد اولیه، به تعویق انداختن هزینه های غیر ضروری، مدیریت و کاهش هزینه های تمام شده ورودی ها از جمله دیگر روش هایی بوده که کاهش هزینه ها را بدنبال داشته و باعث شده شرکت بتواند خود را در بازار حفظ کند.

مهندس قریشی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره صادرات گفت : یکی از مشکلات شرکت های داخلی در زمینه صادرات هزینه تمام شده است.شرکت ایران ذوب دارای برند بین المللی است که محصولات تولیدی با قابلیت رقابت با بهترین صنعت را دارد.نرخ سایش گلوله های ایران ذوب بین ۷ تا ۱۴ گرم بر تن تولید است.با توجه به کیفیت محصولات ایران ذوب شرکتهای داخلی ترجیح می دهند محصولات ما را مصرف کنند. وی افزود بدلیل نبودن امنیت داخلی در عراق صادرات ما به این کشور کم شده است ولی توانستیم قطعات ویژه ای را که در نیروگاهها کاربرد دارد در داخل کشور تولید و به عراق صادر نماییم.این قطعات مورد تایید یک شرکت آمریکایی قرار گرفته است و این شرکت قصد دارد این قطعات را به کشورهای دیگر صادر کند.

مهندس قریشی در رابطه با رفع موانع صادرات پس از اجرای برجام گفت:به امید خدا پس از لغو تحریم ها انتقال پول از مجاری قانونی آسانتر و ایمن تر انجام می شود.هم اکنون بازرگان عراقی برای انتقال رسمی پول مشکل دارد و بعضا پول را بصورت دستی حمل می کند.مزیت دیگر آن تبادل اطلاعات و انتقال تکنولوژی است.مابه تکنولوژی روز دنیا جهت بهبود تولیداتمان نیازمندیم.برای بهره وری بیشتر نیاز به ماشین آلات با سرعت بالا داریم.

مدیرعامل ایران ذوب ادامه داد:مزیت دیگر استفاده از تسهیلات مالی است.تسهیلات مالی خارج از کشور ارزانتر است.همانگونه که گفته شد هزینه های مالی داخلی بسیار گران هستند.بررسی گزارش منتشر شده از مراکز معتبر نشان می دهد هزینه های مالی، ۷ درصد هزینه تمام شده محصول را تشکیل می دهد. وی در پایان درباره انتظارات ایران ذوب از دولت گفت: ما از دولت انتظار معجزه نداریم .تسهیلات ارزان قیمت، حمایت و تشویق از صادرات و مساعدت در زمینه های مالیات است.به صورت نمونه ما وقتی فاکتور صادر می کنیم هر سه ماه باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمائیم در صورتیکه ممکن است خریدار کالا ۶ ماه بعد هم پول ما را پرداخت نکند. در پایان از روزنامه وزین دنیای اقتصاد به خاطر فرصتی که در اختیار اینجانب به عنوان نماینده یک شرکت تولیدی قرار داد تشکر می نمایم.