مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

منبع: Strategic management Journal

رهنمون شماره 1: سلسله مراتب را فراموش کنید.

یک محیط سرشار از برابری و برادری، بهترین نتایج را به بار خواهد آورد. واقعیت آن است که یک فرهنگ شرکتی و سازمانی مبتنی بر سلسله مراتب اداری صرف و روابط خشک و رسمی به‌طور حتم موجب رضایت مهندسان نخواهد شد. تجربه نشان داده است که در یک محیط مملو از دوستی و همکاری، انگیزه بیشتری برای نوآوری و کار مضاعف به وجود می‌آید. لورا تامسون، مهندس ارشد شرکت موزیلا در این باره می‌گوید: محیط کاری مطلوب برای مهندسان، محیطی است که در آن مهندسان می‌توانند خودشان نسبت به ترتیب دادن کارها تصمیم‌گیری و اقدام کنند و به عبارت بهتر «خودگردان باشند»، آنها دوست دارند مسوولیت‌های محوله را بر اساس خواست و سلیقه خود اجرا کنند و در نهایت بهترین عملکرد‌ها را ارائه کنند.

رهنمون شماره 2: ماهرترین همکاران و جدیدترین ابزار‌ها را برای مهندسان فراهم کنید.

مدیران شرکت‌های مهندسی باید بدانند که کنار هم قرار دادن هم تیمی‌های ماهر، مجرب و با انگیزه در یک گروه کاری از اهمیت بسزایی در موفقیت گروه برخوردار است. در واقع هیچ چیز برای یک مهندس باتجربه و توانمند، عذاب‌آورتر از این نیست که به وسیله همکاران و دستیاران نالایق احاطه شود، چرا که در این حالت او به این نتیجه می‌رسد که کارفرمایش قدر و منزلت او را نمی‌شناسد و او را همسان کسانی می‌داند که ناکارآمدند. در اختیار قرار دادن تجهیزات و وسایل جدید و پیشرفته نیز از اهمیت بسیار زیادی در افزایش انگیزه و کارآیی مهندسان برخوردار است. اگر بیل و تبر در اختیار یک مهندس قرار دادید نمی‌توانید از او همان توقعی را داشته باشید که از مهندسی که مته چکشی و اره برقی در اختیار دارد داشته باشید. پس فراهم آوردن بهترین تجهیزات، نوعی ارزش قائل شدن و احترام گذاشتن به مهندس‌تان است.

رهنمون شماره 3: راحتی و آرامش مهندسان در محیط کارشان حیاتی است.

امروزه در بسیاری از شرکت‌های تکنولوژیک معتبر دنیا، امکانات تفریحی و آسایشی متعددی برای مهندسان پیش‌بینی شده است: از نوشیدنی رایگان گرفته تا صندلی‌های راحت و حتی اتاق بازی و گپ زدن. البته لزومی ندارد که همه این امکانات در یک جا متمرکز شود بلکه آنچه مهم است اینکه یک محیط غیررسمی و راحت در اختیار مهندسان قرار بگیرد تا در زمان استراحت در آنجا به سر ببرند. به‌طور کلی مهندسان دوست ندارند در مورد نحوه پوشش یا سرگرم کردن خود در شرکت به مدیران توضیح دهند. به‌طور کلی، محیط کاری باید «خانه دوم مهندسان» باشد.

رهنمون شماره 4: برای مهندسان، معماهای تازه طرح کنید.

یکی از ویژگی‌های مشترک در بسیاری از مهندسان زبده و باتجربه، علاقه آنها به درگیر بودن با معماها و پرسش‌های جدید است چرا که آنها به تحریک شدن حس کنجکاوی و ارضای روحیه پرسش‌گری نیاز دارند. آنها عاشق تنوع و دگرگونی هستند و دوست ندارند فقط روی یک نوع پروژه به مدت خیلی طولانی کار کنند. لذا قرار دادن آنها بر سر پروژه‌های گوناگون و متنوع و همچنین نظرخواهی از آنها در مورد راه حل مشکلات مختلف شرکت، مزیت‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

رهنمون شماره 5: مهندسان را به چالش بکشید.

مهندسان کارآمد و با هوش، عاشق به چالش کشیده شدن هستند چرا که دوست دارند خودشان را مورد ارزیابی قرار دهند. بنابراین مدیران باید پروژه‌های سخت و بزرگ‌تری را به مهندسان موفق‌تر خود واگذار کنند تا آنها فرصت اثبات توانایی‌های خود را پیدا کنند. در صورتی که مدیران از به چالش کشیدن دانش و توانمندی‌های مهندسان خودداری کنند باید در انتظار «فسیل شدن» آنها باشند.

رهنمون شماره 6: انگیزه مهندسان را با پروژه‌های کاربردی افزایش دهید.

مهندسان دوست دارند روی چیزهایی کار کنند که عملی و کاربردی بوده و نتایج ملموسی را در سطح عمومی به دنبال داشته باشد. آنها دوست دارند دستاوردهای تلاش خود را در سطح جامعه ببینند و با افتخار به اطرافیان خود بگویند «این من بودم که اینجا را ساختم». حس مفید بودن و شناخته شدن مهندسان از طریق کار روی پروژه‌های کاربردی و ملموس ارضا خواهد شد.

رهنمون شماره 7: برای مهندسان ضرب‌الاجل تعیین نکنید.

بدترین کاری که یک شرکت می‌تواند در قبال مهندسان انجام دهد این است که افرادی خارج از تیم مهندسی شرکت برای مهندسان تعیین تکلیف کرده یا ضرب‌الاجل‌های غیراصولی و غیرقابل اجرا برای آنها تعیین کنند. مدیران باید بدانند که مهندسان مجری یک پروژه، بهترین شناخت و آگاهی را از جزئیات آن پروژه در اختیار دارند و در نتیجه بهترین گزینه برای برنامه‌ریزی در مورد آن به حساب می‌آیند. پس اگر خود مهندسان برنامه‌های اجرایی یک پروژه را طراحی کنند به‌طور حتم خود را در قبال اجرای درست آنها متعهد و مسوول احساس می‌کنند و نهایت تلاش خود را خواهند کرد.

رهنمون شماره 8: از سادگی و پیچیدگی بیش از حد طرح‌ها پرهیز کنید.

مهندسان دوست دارند در مراحل اولیه اجرای یک پروژه، فقط برای چند هفته پیش رو برنامه‌ریزی کنند و از شلوغ کردن میز کارشان با انبوهی از کاغذ‌ها بیزارند. البته آنها از کوتاه‌مدت فکر کردن و محدودنگری نیز متنفرند. آنها گام به گام پیش رفتن و نگریستن به پشت سر و مشاهده نتایج و دستاورد‌ها را ترجیح می‌دهند.

رهنمون شماره 9: ارتباطات و تعاملات را بهبود دهید.

ممکن است گاهی اوقات مهندسان شرکتی رویکردهایی درون‌گرایانه اتخاذ کنند که ارتباط‌های فردی آنها را با دیگران کاهش می‌دهد. در نتیجه آنها تمایل چندانی به صحبت کردن با دیگران در مورد کارشان ندارند. بنابراین مدیران باید با استفاده از ترفندهای مدیریتی مهندسان را به تعامل و ارتباط بیشتر با دیگران تشویق کنند. در چنین فضای مساعدی است که آنها به‌راحتی درباره ایده‌ها، مشکلات، وضعیت کنونی و احتمالات آینده سخن می‌گویند و به عبارت روشن‌تر با بقیه درددل می‌کنند.

رهنمون شماره 10: انعطاف پذیر باشید.

مدیران شرکت‌ها باید در برخورد با مهندسان بسیار انعطاف‌پذیر باشند و به خلاقیت و نوآوری‌های آنها احترام بگذارند تا به این وسیله یک محیط کار شاد و پربازده برای مهندسان ایجاد کنند که کمتر مهندسی حاضر باشد آنجا را ترک کند و چنین است که یک شرکت به مکانی آرمانی برای مهندسان تبدیل خواهد شد.