بازگشت «بنز» به ایران
دنیای اقتصاد: به فاصله کوتاهی پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی، مسوولان گروه خودروسازی دایملر آلمان راهی ایران شدند تا اولین تفاهم‌نامه صنعت خودرو کشور در پساتحریم را امضا کنند. گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت دایملر، مالک چند شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس آ ام‌گ و اسمارت با امضای این تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد دو شرکت مشترک آغاز کردند. طبق بیانیه مشترک این شرکت و ایران خودرو، «سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز» و «تاسیس شرکت مشترک فروش» از جمله برنامه‌های دوجانبه دو طرف است.

گروه خودرو: سوت پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حالی بامداد یکشنبه به صدا درآمد که غول خودروسازی آلمان بلافاصله راهی جاده مخصوص شد تا شراکتی جدید را با ایران‌خودرو تعریف کند و در نتیجه، اولین قرارداد رسمی در خودروسازی ایران پس از اجرایی شدن برجام رقم بخورد. آن‌طور که ایران‌خودرویی‌ها خبر داده‌اند، روز گذشته تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و دایملر آلمان به امضا رسیده و طبق آن قرار است دو‌طرف، شرکت مشترکی را ایجاد کرده و با استفاده از مزیت‌های نسبی یکدیگر، قطب خودروهای تجاری را در منطقه ایجاد کنند. این تفاهم‌نامه که توسط هاشم یکه‌زارع،‌ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هیات‌مدیره شرکت دایملر به امضا رسیده، در واقع فصلی جدید از روابط این دو خودروساز را رقم خواهد زد و این در شرایطی است که بنز و ایران‌خودرو سابقه‌ای طولانی در شراکت با یکدیگر (به خصوص در حوزه محصولات تجاری) دارند. به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، این شرکت در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد. از آن سو اما ولفگانگ برنارد، عضو هیات‌مدیره دایملر نیز با تاکید بر اینکه محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده‌اند، گفته که با توجه به تقاضای بالا برای خودروهای تجاری و همچنین لغو تحریم‌ها، دایملر در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری سریع کسب‌و‌کار در بازار ایران است. اما ایران‌خودرو و دایملر با اعلام بیانیه‌ای عنوان کردند که «سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید منطقه‌ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم ازسوی دایملر، از جمله مواردی به شمار می‌روند که در این تفاهم‌نامه مورد توافق قرار گرفته‌اند.» علاوه بر این «دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند، ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامه‌ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد می‌کند.

همچنین شرکت دایملر نیز طی بیانیه‌ای به پتانسیل‌های بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده است. در بیانیه دایملر آمده است: «ایران در پی سال‌های متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصت‌های زیادی را به دایملر نوید می‌دهد. ایران باوجود تحریم‌های اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی ۴۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ بود. صنایع ایران تقریبا نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش می‌کشند.» خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و اعلام کرده است: «دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را می‌توان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد. دایملر در تلاش است تا جای پای خود را در بازار محلی ایران محکم‌تر کند به همین منظور هدف تجدید همکاری با شرکت ایدم در عرصه موتور و سرمایه‌گذاری مشترک در فروش را دنبال می‌کند.» افزون بر این، دایملر قصد دارد تا در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیت‌های فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه‌ای کند.