گروه خبر: روز گذشته آخرین مهلت اعتراض ردصلاحیت شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و ورزشگاه تختی محل ثبت این اعتراض. چند روز پیش بود که هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد. کسانی که به تایید صلاحیت‌ها اعتراض دارند می‌توانند از روز یکشنبه 27 دی‌ماه تا 29 دی‌ماه به ورزشگاه تختی بروند. از این رو روز گذشته بسیاری از داوطلبان تهرانی ردصلاحیت شده و آنهایی که صلاحیتشان احراز نشده بود، در آخرین روز از فرصت سه‌روزه، خود را به ورزشگاه تختی رساندند تا بتوانند از فرصت باقی مانده برای اعتراض استفاده کنند.

به گزارش خبرآنلاین فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، غلامعلی رجایی مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری شهردار اسبق تهران، شهربانو امانی نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس، ابراهیم اصغرزاده و همسرش طاهره رضازاده، حمید رسایی و علی مطهری از نمایندگان فعلی تهران در مجلس از افرادی بودند که دیروز برای ثبت اعتراض خود به ورزشگاه تختی رفتند. البته علی مطهری در کنار ثبت اعتراضش، روز گذشته نامه‌ای هم به شورای نگهبان نوشت و نسبت به ردصلاحیتش اعتراض کرد، اما در کنار این اعتراض‌ها و ثبت قانونی آن تلاش‌های دیگری نیز در جریان است تا شاید از ورای آن چهره‌هایی که ردصلاحیت شده‌اند بتوانند به گردونه انتخابات بازگردند. تلاش‌هایی از قبیل رایزنی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس با شورای نگهبان. البته تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از ردصلاحیت گسترده در انتخابات از مدت‌ها پیش با رایزنی با شورای نگهبان آغاز شده بود. با این حال خبرها حاکی از ردصلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان ثبت‌نام‌کننده در انتخابات مجلس است. البته این تنها اصلاح‌طلبان نیستند که از سوی هیات نظارت ردصلاحیت شده‌اند. چراکه بسیاری از چهره‌های اصولگرا و حتی نمایندگان فعلی مجلس نیز در لیست ردصلاحیت شدگان قرار دارند.


مذاکره لاریجانی با شورای نگهبان

از این رو به‌دنبال اعتراض نمایندگان ردصلاحیت شده به علی لاریجانی، رئیس مجلس روز گذشته به محمد بیاتیان نماینده بیجار از ورود لاریجانی به موضوع ردصلاحیت تعدادی از نمایندگان و به‌دنبال آن رایزنی با شورای نگهبان خبر داد وگفت که طبق صحبت‌های انجام شده قرار بر این شد که برخی از حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس حاضر شوند تا این تعداد از نمایندگان دلایل خود را مطرح کنند. به گزارش «ایسنا» این نماینده اصولگرای مجلس گفت: ما به‌عنوان نماینده مجلس از رئیس مجلس خواستیم که وساطت کرده و کمک کند که ما دفاعمان را طرح کنیم تا درنهایت این سوء‌تفاهم‌ها برطرف شود. این در حالی است که روز گذشته نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان درگفت‌وگو با «ایرنا» از وساطت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رسیدگی به صلاحیت تعدادی از نمایندگان فعلی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ممکن است با شخص آیت‌الله جنتی صحبت شده باشد. وی افزود: ممکن است یکی دو نفر از اعضای شورای نگهبان چنین صحبتی کرده باشند، اما می‌دانم که شورا چنین تصمیمی نگرفته است و جلسه شورای نگهبان امروز تشکیل خواهد شد و شاید در این جلسه در این موضوع هم تصمیماتی گرفته شود.


پالس‌های مثبت

همزمان محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین تصریح کرد: برای نمایندگان فعلی مجلس که در انتخابات آتی صلاحیت شان از سوی هیات‌های نظارت احراز نشده امید بسیاری برای تائید صلاحیت وجود دارد. تابش همچنین اعلام کرد که شاهد پالس‌های مثبتی برای تائید صلاحیت نمایندگان ردصلاحیت شده هستیم و با تاکید رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و پیگیری‌هایی که در این زمینه در حال انجام است، این موضوع در حال رسیدگی است. همزمان روز گذشته آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان با تاکید بر اینکه مجلس یکدست و متشکل از اندیشه‌های مشابه نمی‌تواند مجلس فعالی باشد، گفت: باید همه سلایق احساس کنند که می‌توانند در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند، البته به شرط آنکه ایمانشان به انقلاب، قانون اساسی و ولایت درست باشد و این موضوع تشخیص داده شود. به گزارش جماران، آیت‌الله واعظ طبسی در دیدار با اعضای هیات نظارت بر انتخابات خراسان رضوی، حساسیت و اهمیت کار شورای نگهبان و هیات‌های نظارت بر انتخابات را یاد آورشد و عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، هر فردی که در انتخابات ثبت‌نام می‌‎کند، یک حق دارد و ما که معتقد به اجرای عدالت هستیم، باید به طور کامل در راستای استیفای حقوق افراد دقت کنیم. به گزارش انتخاب، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز از شورای نگهبان و هیات مرکزی نظارت، در خواست کرد تا در اسرع وقت بازنگری حکیمانه درخصوص ردصلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها و به‌ویژه تعیین تکلیف آنها داشته باشند.