گروه بورس- مهرنوش سلوکی: اولین ماه از آخرین فصل سال برای بازار سهام با رونق در تمام مولفه‌ها همراه بود. بورس تهران که در این ماه شاهد رشد چشمگیر و خیره‌کننده 2/ 8 درصدی شاخص کل بود؛ توانست بهترین کارنامه را طی 25 ماه گذشته به ثبت برساند. زمزمه‌های اجرای برجام از اوایل ماه و اجرای عملی برجام در آخرین روزهای دی ماه باعث شد سهامداران با جنب و جوش بیشتری در بازار به فعالیت بپردازند؛ به‌طوریکه متوسط حجم و ارزش معاملات در دی ماه نسبت به ماه قبل به ترتیب با رشد 124و 130درصدی همراه شد.

همچنین طبق بررسی‌های «دنیای اقتصاد»، خوش‌بینی به رفع تحریم‌ها در ماه اخیر توجه چشمگیر معامله‌گران حقیقی را به معاملات بورس تهران به همراه داشت، به‌طوری که در انتهای این ماه بورس تهران شاهد ورود نقدینگی چشمگیری از سوی این بازیگران بود.در همین زمینه، ورود جریان خالص ۲۳۴ میلیارد تومانی نقدینگی سهامداران حقیقی در صنایع بورسی که معادل ۵درصد از ارزش کل معاملات این ماه بود، آمار قابل توجهی است که حکایت از رونق معاملات در تالار شیشه‌ای داشته است. طبق این بررسی‌ها طی یک ماه اخیر بیشترین درصد تغییر مالکیت (حقوقی به حقیقی) در صنعت فلزات اساسی با ۲۲.۸درصد صورت گرفت؛ که با جریان خالص ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به رقم۱۹۳میلیارد ریال همراه بود. در این صنعت حضور ۱۷ درصدی معامله‌گران حقوقی در سمت خرید نشان از بی‌اعتمادی این سهامداران به این صنعت و فروش در شرایط خوش‌بینی بازار داشت. در رده‌های بعدی این جدول صنایعی همچون ابزار پزشکی، استخراج زغال سنگ و استخراج نفت و گاز قرار گرفتند که با تغییر مالکیت ۱۷،۱۶و۱۵درصدی حکایت از اقبال قابل توجه میان سهامداران خُرد داشتند.

بر همین اساس، در صنایع بزرگی مانند خودرو و بانک خوش‌بینی‌ها به اجرای برجام و رونق در ماه‌های آتی، باعث حضور پررنگ بازیگران حقیقی در خرید و فروش سهام این صنایع شد. صنعت خودرو که تحت تاثیر رکود عمیق بازار در ماه‌های اخیر با کارنامه ضعیفی در نوسانات شاخص همراه بود،این روزها به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در بحث ورود سرمایه‌گذاران خارجی مطرح است و توانست حضور قدرتمند ۸۶درصدی بازیگران حقیقی در سمت خرید و ۷۷درصدی آنها را در فروش به همراه داشته باشد.

گروه بانکی نیز که در روزهای گذشته با اجرای عملی برجام شاهد بازگشایی خطوط اعتبارهای بین‌المللی بود،با ارزش ۵۴۴ میلیارد ریال بیشترین انتقال نقدینگی از سوی حقیقی‌ها را از آن خود کرد. این صنعت که درصد تغییر مالکیت (حقوقی به‌حقیقی) ۸/ ۸درصدی را به همراه داشت؛ با حضور ۶۱ درصدی معامله‌گران حقیقی در سمت خرید همراه بود. با این حال، تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در ۱۱ صنعت دیگر نیز قابل توجه است.سایر واسطه‌گری‌های مالی با تغییر مالکیت ۸/ ۰درصدی در صدر این جابه‌جایی‌ها قرار داشت و در رده‌های بعدی صنایعی همچون محصولات غذایی و ساخت محصولات غذایی قرار داشت. در میان این صنایع، بیشترین مالکیت حقوقی‌ها در اختیار گروه منسوجات با تغییر مالکیت بیش از ۴۶ درصد بود. همچنین صنایعی چون منسوجات و زراعت کم اقبال‌ترین صنایع مورد توجه دو گروه بازیگران حقیقی و حقوقی بودند که در انتهای این جدول قرار گرفتند.

موتور پرسرعت حقیقی‌ها در جاده برجام