گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نخستین روز کاری خود در بهمن‌ماه را با جهش ارزش معاملات پشت سر گذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد برخورد عرضه و تقاضا در بازار بودند که بازار نسبت به هفته گذشته با طمانینه بیشتر و ثبات بهتری عمل کرده و عرضه‌های صورت گرفته در بازار توسط سرمایه‌گذاران جمع‌آوری شد که این امر جهش در حجم معاملات را سبب شد به‌گونه‌ای که دیروز ارزش معاملات در بورس به ۲۸۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۷ میلیارد تومان بالغ شد تا حضور نقدینگی در بازار پررنگ‌تر شود. در بازار دیروز معامله‌گران در نهایت شاهد ۳۹۷واحد رشد شاخص معادل ۶/ ۰ درصد بودند که موجب شد تا شاخص در ارتفاع ۶۶هزار و ۹۶۰واحد بایستد. در بازار دیروز تمرکز معامله‌گران بر دو گروه خودرویی و بانکی بود که در ابتدای بازار با توقف نماد سایپا، ستاره اقبال گروه بانکی اوج گرفت که به تشکیل صف‌های خرید در نمادهای نظیر بانک تجارت، ملت و صادرات و برخی از بانک‌های خصوصی نظیر خاورمیانه منجر شد. در بازار دیروز در گروه خودرویی نمادهای سایپا و رینگ مشهد متوقف شدند.

در بازار دیروز در گروه برقی پس از یک تکذیب اولیه رئیس اتاق اصناف از وجود قرار دادی میان اصناف و کنتورسازی با حضور یک واسطه به نام شرکت سامانه هوشمند باران خبر داد ولی در مورد هویت و مالکان سامانه هوشمند باران خبری را منتشر نکرد. در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری مسکن در حالی شاهد معامله ۸۳میلیون سهم بود که شایعاتی در مورد رقابت میان سهامداران در مورد هیات مدیره این شرکت منتشر شد، دیروز همچنین شرکت مسکن شمال شرق نیز با شایعه فروش پروژه کوه سنگی با رشد قیمت مواجه شد. در گروه غذایی شرکت صنایع غذایی مینو شرق براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که با توجه به عملکرد واقعی ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۴، عملکرد شرکت تا پایان سال مالی مذبور به میزان ۸۵ درصد بودجه ارائه شده پوشش داده خواهد شد، بنابراین سود اعلام شده هر سهم در اطلاعات آتی از ۷۴۲ ریال به ۶۳۰ ریال تعدیل خواهد گردید. در این گروه همچنین شرکت قند شهد (خوی) که مجوز افزایش سرمایه ۲۱۸ درصدی از دو محل جذاب را دریافت کرده، درباره پیش‌بینی سال مالی شهریور آینده و پیشنهاد تقسیم سود سالانه توضیحاتی داد.

سازمان بورس با اشاره به پوشش ۵۴ درصدی فروش، ۷۴ درصدی سود ناخالص،۸۶ درصدی سود عملیاتی و ۹۹ درصدی سود خالص «قشهد» درباره بازنگری پیش‌بینی سال مالی ۹۵، اصلاح رقم یا تایید مجدد پیشنهاد تقسیم سود از ۱۰ به ۴۰ تومان و دلایل رشد ۵ درصدی پیش‌بینی سود هر سهم نسبت به پیش‌بینی قبلی توضیحاتی درخواست کرد که این شرکت جزئیاتی در مورد بودجه شرکت اعلام کرد. در گروه لاستیکی زمان افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی لاستیک سهند مشخص شد اما سهامدار عمده اعلام کرده قصد اعمال نیمی از این افزایش در محله اول را دارد.

«پسهند» مجوز افزایش سرمایه ۴۲ میلیارد تومانی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی ۲۸ میلیارد تومانی و سود انباشته ۱۴ میلیارد تومانی دریافت کرده اما سهامدار عمده یعنی سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ۱۶ دی اعلام کرده قصد اعمال نیمی از این افزایش سرمایه را در مجمع پیش رو دارد که ۱۰۰درصد از مطالبات سهامداران و آورده نقدی و ۵۰ درصد دیگر از سود انباشته خواهد بود. مرحله دوم افزایش سرمایه، مبلغ و منابع آن به تصمیم هیات مدیره و بعد از مجمع سالانه مربوط به سال مالی ۲۹ اسفند جاری خواهد بود. در گروه بانکی دیروز بانک ملت در شرایطی صف خرید شد که در گزارش ۹ ماهه قادر به پوشش ۷۶ درصد از سود ۴۷۵ ریالی هر سهم یعنی ۳۶۱ ریال شده است. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اعلام آخرین وضعیت افزایش سرمایه ۳۸۲ درصدی و زمان احتمالی دریافت گزارش حسابرس، تاکید کرد این موضوع حیاتی بوده و باید قطعا در سال جاری عملیاتی شود.

براساس این گزارش، در صورت تایید گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۳ هزار و ۱۱۸ میلیارد تومانی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (زمین) و صدور مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی «ذوب» از ۷۸۶ میلیارد تومان به بیش از ۷۷/ ۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. در گروه واسطه‌گری مالی دیروز دکتر احمدزاد اصل مدیریت سرمایه‌گذاری گروه بهشهر را به سجاد سیاح سپرد در گروه معدنی نیز سعد محمدی مدیرعامل توسعه معادن روی شد. در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز بازگشایی تامین ماسه ریخته‌گری به جهش ۷۰درصدی این نماد منجر شد. در نماد مخابرات بار دیگر بحث‌ها در مورد بازپس‌گیری بخش‌های حاکمیتی واگذار شده به شرکت مخابرات مطرح شد. در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره بندی از بودجه ۹۵ که به دنبال بازپس‌گیری کانال‌ها، حوضچه‌ها و داکت از مخابرات خصوصی‌شده است، گفت: باوجود درستی کلیت این مبحث اما جای طرح موضوع بازپس‌گیری سیم مسی و داکت‌ها از مخابرات در بودجه نیست. در متن لایحه بودجه سال ۹۵ آمده: سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت بر زیرساخت شبکه دسترسی ثابت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و زیرساخت‌های دارای قابلیت استفاده مشترک برای کلیه اپراتورها از قبیل کانال‌ها، حوضچه‌ها، داکت‌ها، دکل‌ها جزو مصادیق انحصار است و دولت مکلف است به منظور ایجاد دسترسی برابر نسبت به انتزاع آن از شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای فعال اقدام و در قالب شرکت مستقل دولتی با مشارکت اپراتورها به نحوی ساماندهی کند که امکان ایجاد انحصار برای اپراتور یا اپراتورها در استفاده از شبکه‌های مذکور فراهم نباشد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با رشد ۶/ ۰ درصدی به رقم ۶۶هزار و ۹۶۰ واحد رسید.