مصرف آب در پالایش نفت تبریز به کمترین میزان خود خواهد رسید

دنیای اقتصاد-تبریز: غلامرضا باقری دیزج در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت استفاده از آب در واحدهای عملیاتی پالایش نفت تبریز با توجه به فرآیندهای بکار گرفته شده در پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از اهداف راهبردی این مجموعه با توجه به آرمان ها و چشم‌اندازهای آن رعایت کامل استانداردها و مقررات زیست‌محیطی در راستای حفظ محیط زیست در سه بخش آب، خاک و هوا است.

وی افزود: برای دستیابی به این اهداف پروژه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مختلفی را در پالایش نفت تبریز تعریف کردیم و اقدامات اجرایی این پروژه ها آغاز شده است.

باقری دیزج پروژه های کوتاه مدت را با توجه به اهمیت مساله آّب در کشور و استان، مهم تلقی کرد و در خصوص این پروژه ها گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ سازی در حوزه مصرف آب، این راهبرد را به عنوان یکی از پروژه های کوتاه مدت در سازمان به اجرا گذاشت که در نتیجه آن در واحدهای عملیاتی و کارکنان شرکت با توجه به ممیزی و پایش روزانه منجر به کاهش هدرروی ۱۰ مترمکعب در ساعت از آب مصرفی در واحدهای عملیاتی گردید.

وی افزود: ارتقای کیفیت‌ آب صنعتی به آب DM در بخش تولید بخار و آب مقطر که باعث کاهش حدود ۱۲ مترمکعب بر ساعت آب مصرفی گردید و ارتقای کیفیت آب جبرانی برج‌های خنک‌کننده به آب RO که باعث کاهش حدود ۵۰ مترمکعب در ساعت از آب مصرفی شد از دیگر پروژه های کوتاه مدت اجرا شده در این مجموعه در حوزه مدیریت مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز طراحی و بهره برداری از مخزن تثبیت‌کننده واحد آب ترش را یکی دیگر از پروژه های کوتاه مدت این مجموعه قلمداد کرد و گفت: این مخزن باعث تثبیت شرایط عملیاتی واحد آب‌ترش و کاهش قابل توجه تلفات آب ناشی از ناپایداری مشخصات آب ترش و مشکلاتی ناشی از آن شد.

باقری مساله مدیریت مصرف آب را یک مساله راهبردی و همگانی دانست و گفت: هدایت آب ترش K.O.Drum ها و Seal Water Drum سیستم «مشعل» و واحد بازیافت گازهای ارسالی به مشعل به واحد آب ترش و کاهش بار حرارتی برج‌های خنک کننده و احداث برج خنک‌کننده جدید که باعث کاهش هدررفت آب به میزان ۸۰ مترمکعب در ساعت آب مصرفی شده است از دیگر پروژه های مدیریت مصرف آب در بازه زمانی کوتاه مدت است.

 وی با اشاره به بهره‌برداری و استفاده از مولد تولید برق گازی که باعث کاهش مصرف ۵ مترمکعب در ساعت آب مصرفی به ازای هر مگاوات برق تولیدی شد را دیگر پروژه کوتاه مدت این مجموعه دانست و گفت: با اقدامات انجام گرفته در این حوزه با کاهش میزان مصرف آب خام دریافتی مقدار هدر رفت آب  از ۱۲۰ مترمکعب در ساعت به حدود ۳۰ متر مکعب رسید.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص پروژه های میان مدت این مجموعه در حوزه مدیریت مصرف آب، گفت: حفر چهار حلقه چاه با هزینه حدود ۵۰ میلیارد ریال با توصیه کارشناسان مدیریت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از اقدامات این مجموعه در بازه زمانی میان مدت است که البته به دلیل کیفیت پایین آب چاه‌های حفر شده، بهره برداری از آن نیازمند بهره‌برداری کامل از پروژه‌های بلندمدت است.

وی اجرای پروژه های بلند مدت را نیازمند سرمایه گذاری کلان و زمان بیش از یکسال دانست و افزود: این پروژه‌ها به منظور جایگزینی آب خام شهری مصرفی با آب پساب شهری تعریف شده‌اند که با اتمام و بهره برداری از آن‌ها دریافت آب خام از شهر به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

باقری دیزج با اشاره به اخذ مجوز استفاده از آب پساب شهر تبریز توسط این مجموعه گفت: با مذاکرات انجام شده با مدیریت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی مجوز استفاده از پساب شهر تبریز به میزان ۷.۵ میلیون مترمکعب در سال اخذ شده است که در فاز اول قرارداد استفاده ۴ میلیون مترمکعب منعقد شده و هزینه‌های مربوطه از زمان انعقاد پرداخت می‌شود.

وی در خصوص انتقال آب پساب به پتروشیمی تبریز (احداث خط لوله) که دیگر پروژه بلند مدت این مجموعه است، گفت: این پروژه به صورت مشارکتی با شرکت پتروشیمی تبریز با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال اجرا شده است که مراحل اجرایی به اتمام رسیده و در مرحله پیش‌راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: همچنن پیمانکار اجرایی پروژه انتقال آب پساب از پتروشیمی به محل شرکت با اعتبار ۲۵۰میلیارد ریال انتخاب شده است که تا پایان تیرماه دارای پیشرفت فیزیکی ۴۵درصدی است.

باقری دیزج احداث واحد تصفیه پساب شهری را دیگر پروژه بلند مدت این مجموعه قلمداد کرد و افزود: این پروژه جهت فراهم کردن قابلیت استفاده آب پساب در واحدهای مربوطه با اعتبار ۲۶ میلیون یورو تعریف شده که در مرحله انجام فرآیند برگزاری مناقصه مطابق آیین‌نامه معاملات شرکت است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز اظهار کرد: احداث واحد RO و تصفیه آب‌های آلوده با هدف تولید آب DM و RO مورد نیاز شرکت با امکان تصفیه آب‌های هدررفتی واحدهای عملیاتی و آب پساب شهری از دیگر پروژه های بلند مدت این مجموعه است که با اعتبار ۵ میلیون دلار تعریف شده و دارای پیشرفت فیزیکی ۶۷.۴ درصدی است.

گفتنی است شرکت پالایش نفت تبریز به عنوان یکی راهبردی‌ترین صنایع شمال‌غرب کشور، وظیفه تصفیه نفت‌خام و تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۵ را بر عهده دارد که سهم این موضوع در حدود ۷ درصد از ظرفیت پالایشی کشور می‌باشد.