رینوتکس پیش نیاز توسعه فناوری و نوآوری

دنیای اقتصاد-تبریز: آرش رنجبران در گفتگو با کمیته اطلاع رسانی و رسانه رینوتکس ۲۰۲۳، به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نوآوری و فناوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با ۳۵ واحد در سطح استان و بیش از ۶۰ هزار دانشجو، ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی و حدود ۲۰۰۰ نفر کارمند فعالیت می کند که این گستردگی باعث شده این دانشگاه یک مجموعه بزرگ در اکوسیستم فناوری و نوآوری، در حوزه آموزش و نیز در حوزه پژوهش به شمار رود.

وی در مورد اقدامات به انجام رسیده در دانشگاه گفت: در این دانشگاه، زیرساخت‌های بسیار خوبی برای فناوری در استان ایجاد شده و یک مجتمع تحقیقاتی خوب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و چندین مرکز تحقیقاتی در واحدهای مختلف استان شرایط را برای این امر فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به سرای نوآوری این دانشگاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: همه اینها زیرساخت‌های نوینی برای توسعه فناوری به شمار می رود که سه مورد از آن در واحد تبریز استقرار یافته است که در حوزه های مختلف پژوهشی، فعال هستند؛  همچنین مراکز رشد داریم که عمدتاً با پارک علم و فناوری، هماهنگی بسیار نزدیک دارند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فناوری ایجاد شده، در راستای توسعه اهداف پژوهشی کشور به کار گرفته شده اند، گفت: یکی از بزرگترین پروژه های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور در واحد تبریز است که  با گروه صنعتی تراکتورسازی قراردادی به ارزش ۸۰ میلیارد تومان منعقد شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: این پروژه، یکی از پروژه های در مرز دانش صنعتی است و در آذر ماه سال جاری اولین نمونه تجهیزات تولید شده تحویل گروه صنعتی تراکتورسازی خواهد شد که یک خط کاملا رباتیک برای مونتاژ تراکتورها بوده و اقدام بسیار فوق‌العاده‌ای محسوب می شود.

رنجبران بیان کرد: ما در حوزه ساخت، تولید و توزیع قطعات، پلتفرمی  به نمایندگی از کل دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز در دست اجرا داریم که تحت عنوان تامین، تولید و توزیع قطعات و خدمات در آذر ماه سال جاری از آن رونمایی خواهد شد.

وی، ازجمله اهداف این پلتفرم را تولید، توزیع و تامین قطعات در کشور دانست و ادامه داد: هدف بسیار بزرگتر این امر، تحول آموزشی است که ما با الگوگیری از نظام آموزش علوم پزشکی، یک بیمارستان صنعتی برای رشته های فنی مهندسی ایجاد می کنیم.

رنجبران از دیگر پروژه های این دانشگاه به کارخانه تولید مخازن کامپوزیتی اشاره کرد و عنوان کرد: این پروژه یک فرایند دانش بنیان است که هم اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر راه اندازی شده و تجهیزات آن با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و دانشگاه استقرار یافته است.

وی افزود: در حوزه امنیت مواد غذایی، بحث مهمی به اسم تولید جلبک اسپیرولینا در برنامه دانشگاه قرار داده شده و دانشگاه آزاد چند سال است که روی این پروژه کار می کند و بر این اساس ما با یک کارخانه صنعتی داخل دانشگاه برای تولید این محصول استراتژیک مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه رینوتکس را یکی از نمایشگاه های معتبر و تاثیرگذار در حوزه نوآوری و فناوری در کشور دانست و بیان کرد: ما از دوره چهارم رینوتکس با برگزارکنندگان نمایشگاه همکاری داشتیم و مسئولیت زون الکترونیک، میکرو الکترونیک، فتونیک و لیزر را عهده دار شدیم.

رنجبران، برگزاری این نمایشگاه را در توسعه زیست بوم فناوری و اکوسیستم مورد نیاز  بسیار موثر دانست و عنوان کرد: جمع آوری فناوران کل کشور، شناساندن استان به عنوان یکی از مراکز مهم فناوری در کشور، ایجاد یک مرجعیت علمی و فناوری برای این استان توسط این نمایشگاه از دستاوردهای رینوتکس است.

وی با عنوان اینکه شرکت‌های عرضه کننده فناوری قسمتی از این نمایشگاه و استفاده کنندگان فناوری در سوی دیگر ماجرا هستند، گفت: مدیریت ارتباط این دو مجموعه با هم در این نمایشگاه حائز اهمیت بوده و هر ساله با یک روند بهتری به انجام می رسد و به قطع یقین، حضور عرضه کنندگان فناوری و نیازمندان فناوری در استان ما می‌تواند به توسعه این زیست بوم کمک کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با اشاره به مجموعه‌های فاخر و ارزشمند استان که از همین نمایشگاه نشات گرفته و توسعه پیدا کرده‌اند، ادامه داد: این مجموعه ها امروزه برای خود، یک سازمان فناوری قوی به شمار می ‌روند و یکی از ابزارهای مهم توسعه، زیست بوم و اکوسیستم فناوری هستند.

رنجبران با تاکید بر اینکه فناوری امروزه با سرعتی بسیار پیش از گذشته در حال توسعه است بیان داشت: هوش مصنوعی مدیریت بسیاری از مسائل را به عهده گرفته و این موضوع روز به روز گسترش پیدا خواهد کرد و اگر ما بخواهیم در عرصه فناوری آینده جهان، کشورمان  حرفی برای گفتن داشته باشد، باید در حوزه فناوری فعالیت جدی داشته باشیم.

وی، وظایف نخبگان جامعه، اساتید، پژوهشگران، فرهیختگان، دانشجویان و فناوران بیش از پیش سنگین دانست و اظهار کرد: از همه آنان دعوت می‌کنم تا با ارائه توانمندی‌های خود در نمایشگاه حضور پیدا کرده و با اشاعه این فرهنگ، به آینده کشور کمک کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، رینوتکس را فرصتی بسیار بزرگی برای عرضه فناوری شرکت کنندگان فعال دانست و اظهار کرد: رینوتکس واقعا یکی از نمایشگاه‌های بسیار معتبر و خوب در حوزه نوآوری و فناوری است.