اجرای ۷۶ طرح پژوهشی در شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: "یوسف غفارزاده"  در حاشیه افتتاح یازدهمین نمایشگاه رینوتکس در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح های پژوهشی در محورهای سد و شبکه، منابع آب، محیط زیست، فناوری‌های موردنیاز بخش آب، اقتصاد آب، رودخانه و سواحل، مباحث اجتماعی، ظرفیت‌سازی و حقوق آب، مدیریت، ریسک و بحران و مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده است.

وی در تشریح اولویت‌های تحقیقاتی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای سال ۱۴۰۲، افزود: اولویت‌های تحقیقاتی این شرکت در دو بخش تقاضا محور و پایان‌نامه دانشجویی بوده که عناوینی چون «کاربرد تکنیک‌های داده کاوی و هوش مصنوعی در تحلیل ایمنی سد»، «ارزیابی آسیب پذیری سدهای استان و ارائه راهکارهای کاهش آسیب» و «تعیین دبی تاب آوری رودخانه‌ها در محل ایستگاه‌های هیدرومتری» جزو اولویت‌های تحقیقاتی در بخش پایان‌نامه دانشجویی است.

وی با اشاره به چالش‌ها و نیازهای فناورانه این شرکت نیز خاطرنشان کرد: در حوزه سد و تاسیسات آبی، فناوری‌های نوین شناسایی و تحلیل زون‌ های نفوذپذیر در سدها، مصالح و فناوری‌های نوین آب‌بندی، سطح‌سنج، دیتالاگر، پزومتر الکتریکی و نشت‌سنج و سیستم هشدار وجود آلودگی در آب و در حوزه شبکه‌های آبیاری و زهکشی نیز فناوری‌هایی چون بهبود توزیع آب در شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تحویل حجمی جریان و کاهش مصرف آب کشاورزی و برداشت از منابع آب سطحی، جزو نیازهای شرکت آب منطقه‌ای استان است.

غفارزاده افزود: در حوزه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل، فناوری پهبادها، در حوزه محیط‌زیست و کیفیت منابع آبی، فناوری تولید سامانه‌های مختلف پایش کیفی و تولید کیت‌های سنجش، در حوزه پدافند غیرعامل، سیستم‌ها، تجهیزات و ابزار، در حوزه تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، فناوری دستگاه حفر یاب، عمق یاب بی سیم و فاصله سنج لیزری، در حوزه بهبود مدیریت، فناوری دستگاه ذخیره ساز آفلاین و در حوزه آزمایشگاه آب نیز فناوری ساخت دستگاه نیز از جمله نیازهای فناورانه شرکت آب منطقه‌ای استان است.

وی گفت: در حیطه مطالعات پایه منابع آب نیز فناوری ایستگاه‌های هواشناسی سیار، ربات پیمایشگر، دیتالاگر اندازه گیری دبی چشمه و قنات، ساعت باران سنج ثبات، سنسورهای(حسگر) مقاوم به شوری‌های خیلی بالا و سنسورهای بی سنج آب رودخانه‌ها از دیگر چالش‌ها شرکت آب منطقه‌ای استان است.

غفارزاده همچنین با تاکید بر استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان، گفت: باید تدابیر جدی در زمینه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در شرکت اتخاذ شود تا طی فرایند مناسب از فناوری‌های روز برای کاهش چالش‌ها و دغدغه‌های آبی استفاده کرد.

وی افزود: می‌توانیم با بها دادن به ابتکار و خلاقیت جوانان بستر لازم برای دستاوردهای پژوهشی و ترویج فناوری را فراهم کنیم.