افتتاح ۱۶۴ واحد مسکن مددجویی در آذربایجان شرقی به مناسبت دهه‌ فجر

دنیای اقتصاد-تبریز: فرگل صحاف، در نشست خبری با بیان عملکردهای اداره کل بهزیستی استان به مناسبت دهه‌ی فجر، گفت: ۱۵ پروژه‌ی این اداره کل از ۱۲بهمن ماه تا ۲۹بهمن به بهره برداری خواهد رسید.

 وی با بیان اینکه ۸۴ طرح‌ اشتغال زایی و کارفرمایی با مبلغ هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آماده بهره‌برداری است، افزود: مرکز سرپناه گذری شبانه بانوان با مبلغ ۳۵۰میلیون تومان، مرکز توانبخشی حرفه‌ای بالای ۱۴سال دختران با مبلغ ۶۵۰میلیون تومان و خانه حمایتی توانبخشی آموزش توانپزشکی و اجتماعی بیماری روانی مزمن با مبلغ ۴۰۰میلیون تومان در این ایام در تبریز افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: در شهرستان آذرشهر مرکز روزانه آموزشی توانبخشی معلولان جسمی حرکتی با سرمایه گذاری یک میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

صحاف به افتتاح یک مرکز روزانه در اهر با مبلغ سرمایه گذاری یک میلیارد تومان و دو مرکز در شهرستان بناب اشاره کرد و گفت: مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال اوتیسم با مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان و تأسیس مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات شنوایی امام علی(ع) در شهرستان مرند افتتاح خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۱۶.۵درصد رشد مسکن در دو سال روی کار آمدن دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

وی به عملکرد یک ساله این اداره کل اشاره کرد و ادامه داد: تعداد افراد تحت پوشش اداره کل ۱۴۲هزار و ۷۷۸ نفر هستند که از این تعداد ۹۹هزار و ۳۹۸ نفر مستمری بگیر این مجموعه می‌باشند.

وی با بیان اینکه تعداد ۱۳۰۸ نفر دانشجو از کمک‌ هزینه‌های دانشجویی بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۰هزار و ۶۰۰ دانش آموز نیز از کمک هزینه‌ی دانش آموزی بهره مند می‌شوند.

صحاف افزود: سازمان بهزیستی با تعداد ۶۵۳ مرکز و بالغ بر ۳۰۰۰ نفر نیروی اشتغال یافته در مراکز به عنوان سازمان پیش رو در خصوصی سازی و اشتغال به کار نیروی انسانی به شمار می‌رود.

وی افزود: تامین مسکن از ابتدای نهضت مسکن تا پایان دی ماه سالجاری تعداد ۱۳هزار و ۶۲۵ واحد بوده  که ۸۹۵۳ آن واگذار شده و ۴۶۷۲ در دست اقدام است.

وی ادامه داد: ارائه خدمات توانبخشی از جمله تأمین وسایل کمک توانبخشی ۲۱میلیارد تومان، خرید خدمات توانپزشکی دو میلیارد تومان، تأمین ارتز وپرتز توانخواهان با مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان انجام شده‌است.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون ۱۸ نفر به مراکز بهداشت استان معرفی شده، اظهار کرد: ارائه خدمات توانبخشی مراقبتی در ۵۱ مرکز شبانه روزی به ۲۴۲۱نفر خدمت گیرنده با دریافت یارانه بر حسب رتبه بندی مراکز از ۳.۷میلیون تومان تا مبلغ ۶.۳ میلیون تومان ماهانه صورت گرفته است. 

صحاف با بیان اینکه به ۲۹۸ پرونده معافیت سربازی تعلق گرفته، ادامه داد: پرداخت کمک هزینه دانش آموزی ۴۹۷۸ معلول و دانشجویی ۶۰۸ معلول در سال‌جاری انجام گرفته است. 

وی به خدمات پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و افزود: خدمات غربالگری در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها و اختلالات ژنتیکی، بینایی، شنوایی، اضطراب به تعداد ۱۷۴هزار نفر ارائه شده‌است. 

وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمان، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد جهت ارتقای سلامت اجتماعی و توانمند سازی جزو برنامه‌های بهزیستی می‌باشد، گفت: در ۶۷ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادین به ۲۲هزار و ۲۴۷ نفر با اعتباری بالغ بر ۶.۱ میلیارد تومان خدمات ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: هدف توانمندی فرد معتاد، جهت عدم بازگشت به اعتیاد می‌باشد که در این راستا برای ۳۲۰ نفر توانمند سازی پایدار با دریافت تسهیلات اشتغال به مبلغ ۴۳میلیارد تومان فراهم شده است و مبلغ ۹۸میلیون تومان در بیمه‌های کارفرمایی به تعداد ۲۰نفر مساعدت گردیده‌ است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات مشاوره‌ خانواده جهت ارتقای سطح سلامت افراد جامعه از لحاظ روانشناختی جزو وظایف انجام شده است، ادامه داد: در ۱۷۳ مرکز که ۲۰مورد آن دولتی است تعداد ۶۷هزار و ۴۹۹ تماس موفق با ۱۷مشاور تلفنی و ۳۲هزار و ۵۱۶ نفر مراجعه حضوری با مشاوران میسر شده‌است.

صحاف در پایان گفت: تعداد افراد خدمت گیرنده از طرح کنترل و کاهش طلاق در ۳۸ مرکز ۷۰۵۳ نفر بوده که موجب سازش ۲۱درصدی مراجعین به طلاق در سراسر استان شده‌است.