قلع و قمع ویلای غیرمجاز 60 میلیارد تومانی در محدوده شهر تبریز

دنیای اقتصاد-تبریز: بابک محبوب علیلو با تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: امنیت غذایی و صیانت از بسترهای این امنیت موضوع مهمی است که در اقتصاد کشور تاثیرگذار است لذا باید در انجام وظایف در این حوزه حساسیت و دغدغه داشته باشیم و خود را مسئول بدانیم و در راستای رفع دغدغه ها پیش برویم.  

وی با تشکر از همکاران امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی که برای صیانت از اراضی تلاش می کنند اظهار کرد: عملکرد کمیسیون رفع تداخلات هم در حوزه حقوق عمومی و هم خصوصی تاثیر مستقیم دارد لذا باید به هر دو حوزه توجه و اهتمام داشته باشیم. ما اجازه نداریم ذره ای به حق الناس تعرض کنیم. اگر محرز می شود حقی برای شخصی متصور است اجازه نداریم حتی یک سانتی متر به زمین آن تعرضی کنیم چون حق الناس حرمت دارد و باید برای مالکیت احترام بگذاریم.

دادستان عمومی و انقلاب تبریز همچنین گفت: کما اینکه به حق الناس نمی‌توانیم تعرض کنیم، به بیت المال هم یکی سانتی متر اجازه تعرض نداریم چرا که ما نمایندگان بیت المال هستیم و اجازه نداریم تعرض و خیانتی کنیم بلکه باید صیانت کنیم. 

علیلو اضافه کرد: بخشی از پرونده هایی که به صورت حقوقی یا کیفری در مراجع قضایی مطرح می شود نشات گرفته از اختلاف مالکیت نسبت به اراضی تحت تصرف است. ما هر چقدر بتوانیم در راستای تعیین تکلیف این اختلاف ها قدم برداریم موجب کاهش پرونده های حقوقی و کیفری خواهیم بود. همچنین آثارمنفی و تبعات اجتماعی که به موضوع اراضی ارتباط دارد را به صورت کلی از بین می بریم. 

وی به لزوم تسریع در تعیین تکلیف اراضی اشاره کرد و بیان کرد: این تسریع نباید باعث کاهش دقت شود. 

علیلو با اشاره به قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، گفت: در این قانون تاکید شده است که ما باید کاربری قانون زراعی و باغی را حفظ کنیم و مجاز نیستیم این اراضی را تخریب نموده و تغییر کاربری دهیم چرا که هدف قانونگذار تامین امنیت غذایی به این وسیله است. در این حوزه قانونگذار به سازمان جهادکشاورزی اجازه می دهد در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی برای قلع و قمع و جمع آوری مصالح اقدام کند چرا که اگر فردی بدون اخذ مجوز اقدام به تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی کرد باید براساس رایی که دادگاه صادر می کند، تخریب صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار از اراضی زراعی و باغی که تبدیل به ویلا می‌شود باعث می شود تا امنیت غذایی ۲۰ نفر به خطر بیافتد گفت: پیشگیری، فرهنگسازی، اطلاع رسانی، تسهیل و تسریع در صدور مجوزها و اجرای احکام صادره، استفاده از فناوری های روز مثل پهباد و سایر تجهیزاتی که به صیانت از اراضی کمک می کند، همکاری فرمانداری ها با ارائه امکانات برای اجرای احکام از جمله اقداماتی است که باید جدی گرفته شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: صیانت از اراضی از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اقدامات امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی با اراضی معنی و مفهوم پیدا می کند. 

اکبر فتحی با بیان اینکه وظایف امور اراضی وسیع و گسترده است افزود: اگر شرکت شهرک های کشاورزی برای خود کارنامه ای قائل است و برای توسعه گلخانه، واحدهای صنایع تبدیلی و ... زمین واگذار می‌کند،  همه این اقدامات با امور اراضی مرتبط است. فعالیتی در استان نیست که امور اراضی در آن نقشی نداشته باشد. امور اراضی در کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و هر نوع خدمتی در جامعه تاثیرگذار است. اگر ما بتوانیم اقدامات این مدیریت را تبیین کنیم، علاوه بر اینکه جهاد تبیین انجام داده ایم برای پیشگیری از تخلفات در این حوزه نیز قدم برداشته ایم. 

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از حمایت های موسی خلیل‌اللهی، رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی و بابک محبوب علیلو، دادستان تبریز، سردار علی محمدی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی و صابر عباس زاده جانشین فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی قدردانی شد.