ایجاد کارگروه شرکت های پالایشی کشور برای بهینه‌سازی مصرف سوخت

دنیای اقتصاد-تبریز: غلامرضا باقری در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در مصاحبه با خبرنگاران برنامه های شرکت پالایش نفت تبریز در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت را تشریح کرد.

وی با اشاره به استقرار اکثر پالایشگاه‌های کشور در کلان‌شهرها، گفت: این مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت در پالایشگاه‌های را دارای اهمیت دوچندان می‌کند چرا که هر گونه مصرف بی‌رویه انرژی در این حوزه باعث بروز عوارض زیست‌محیطی نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت پالایش تبریز به وجود قوانین در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت و کنترل و کاهش آلایندگی اشاره کرد و ادامه داد: ما قبل از تصویب و ارائه این قوانین برنامه‌ها و تعهداتی را برای خود در این زمینه ایجاد کرده بودیم چرا که پالایش نفت تبریز مجموعه‌ای است که دارای برنامه استراتژیک و چشم انداز است و خود را متعهد می‌داند تا در راستای این برنامه‌ها حرکت کند.

باقری از ایجاد کارگروه شرکت‌های پالایشی کشور برای بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد و افزود: قوانین و مقررات در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت به ما ابلاغ و بسترسازی مناسب نیز در این زمینه انجام شده است. کارگاه‌هایی نیز در برگزار شده است تا مجموعه‌ها آشنایی کامل را در این زمینه داشته باشند.  

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل پالایشگاه‌های کشور در حاشیه نمایشگاه برگزار شد، مقرر شد تا همه پالایشگاه‌های کشور سیاست‌های هماهنگی را در کنار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت پیگیری کنند و از ظرفیت‌های قانونی که برای اجرای قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت ایجادشده است حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت پالایش تبریز گفت: شرکت‌های پالایشی سالیانه هزینه قابل‌توجهی را به بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش عوارض زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند و منتظر تصویب قانون در این زمینه نبوده‌اند. اما تصویب قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت ظرفیتی را برای شرکت‌های پالایشی ایجاد کرد تا بتوانند با انگیزه بیشتر و همکاری نزدیک‌تر با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و رصد از طریق مراجع ذی صلاح، اقدامات لازم را در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام دهند و نتایج آن را به اطلاع عموم برسانند.

غلامرضا باقری شرکت پالایش نفت تبریز را یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت دانست و افزود: چشم‌انداز ما قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت پتروپالایشی پیشرو در آسیاست و عملکرد خود را با همین معیار مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و همواره تلاش می‌کنیم تا با رعایت استانداردهایی فراتر از حد استانداردهای ملی، خود را به روز نگه داریم. در هر بخشی که سوءمصرف انرژی وجود داشته باشد حساسیت به خرج می‌دهیم و برنامه‌هایی نیز برای جلوگیری از این مسئله تعریف کرده‌ایم. 

وی در پایان سخنان خود گفت: بخش‌هایی مانند شبکه برق که امکان اتلاف انرژی به صورت غیرمستقیم نیز وجود دارد را نیز در دستور کار قرار داده ایم و ۹ پروژه‌ در این خصوص برای سال ۱۴۰۳ تعریف کرده‌ایم. البته تعریف پروژه‌های جدید در این زمینه در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت، چرا که موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی یک بحث مستمر است و روز به روز فناوری‌هایی جدیدی در این زمینه ایجاد می‌شود که این امکان را می‌دهد تا با حداقل مصرف انرژی، حداکثر ارزش‌آفرینی برای کشور صورت گیرد و از اتلاف و اسراف منابع که یک وظیفه شرعی نیز برای همه ماست، جلوگیری شود.

photo_2024-05-10_16-03-06

گفتنی است در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، جلسه بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایشگاه‌های نفت با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش، حسین آب نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مدیران عامل شرکت‌های نفت، پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران برگزار شد و شرکت‌کنندگان در زمینه اجرای هر چه بهتر قانون بهینه‌سازی مصرف انرژی به تبادل‌نظر و گفتگو پرداختند.