فولادمبارکه مولود انقلاب اسلامی و نمادی کامل از خواستن و توانستن

شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعتی تاریخ مملکت ایران است که در گستره‌ای به وسعت ۳۵ کیلومتر مربع بیش از ۷۵۰ هزار تن ماشین‌آلات و تجهیزات را در خود جای داده است، این شرکت در سال ۱۳۶۱ دوران ساخت خود را آغاز نموده و در ۲۳ دی‌ماه ۱۳۷۱ کلیه خطوط تولید آن به بهره‌برداری رسید، انواع تکنولوژی‌های پیشرفته در فرآیند تولید را در درون یا کنار خود به صورت صنایع جانبی در بردارد و انواع تخصص‌ها را به صورت های گوناگون شامل تخصص‌های الکترونیک، ‌مکانیک، برق، شیمی، متالورژی و ... در درون طراحی، مهندسی، ساخت و بهره‌برداری به کار گرفته که موجب ارتقای توان پیمانکاری و توسعه کسب و کار در کشور شده است.

این شرکت به عنوان مولود انقلاب اسلامی در زمانی پایه‌گذاری و احداث گردید که کشور، در شرایط خاصی قرار داشت، پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقب آن تحمیل جنگ عراق با ایران و مهم‌تر از همه تحریم‌های اقتصادی کشور‌های سلطه‌طلب که مانع پیشرفت کشور عزیزمان می‌شدند، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم نموده بود تا بسیاری از تحلیل‌گران در خصوص اجرای این پروژه عظیم صنعتی دچار شک و تردید شوند، ولی به‌رغم همه این محدودیت‌ها به لطف خداوند منان و همت و تلاش رادمردان جبهه صنعت دوران ساخت این شرکت آغاز و پس از ۱۰ سال تلاش شبانه‌روزی نهایتا ‌در دی‌ماه سال ۱۳۷۱ تکمیل و آرزوی تمامی هموطنان عزیز به واقعیت تبدیل شد و تولید محصولات فولادی تخت در این شرکت آغاز و بهره‌برداری از آن صورت گرفت. بهره‌برداری از صنعتی که نه دانش فنی آن در کشور وجود داشت و نه تجربه کافی برای بهره‌برداری از آن، ولی عزم و اراده آهنین متخصصان داخلی کشور از همان ابتدا سبب شد تا صنعتگران این مرز و بوم گام‌های مستحکمی برای رشد و توسعه صنعت کشور بردارند.

رسیدن به ظرفیت ۴/ ۲ میلیون تن فولاد خام در همان سال‌های اولیه بهره‌برداری فصل جدیدی را برای فولاد‌مبارکه باز نمود تا مدیریت این شرکت به فکر توسعه و افزایش ظرفیت و ایجاد اشتغال بیشتر در کشور بیفتد و گام‌های بعدی برای رسیدن به ظرفیت ۲/ ۴ میلیون تن برداشته شود و این مهم نیز به لطف پروردگار و همت متخصصان داخلی و کارکنان سختکوش و متعهد این شرکت محقق گردید. ایجاد بیش از ۲۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور یکی از دستاورد‌های بسیار مهم فولاد‌مبارکه اصفهان بود که در صنایع بالادست و پایین دست ایجاد شد، ضمن اینکه توجه به ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز فولاد‌مبارکه در داخل کشور یکی دیگر از برنامه‌های استراتژیک بود که با همت همه متخصصان فولاد‌مبارکه و سازندگان داخل کشور دنبال و حرکتی جدید در عرصه صنعت فولاد کشور آغاز شد تا وابستگی‌های کشور عزیزمان روز به روز به کشور‌های دیگر کمتر و کمتر شود؛ به طوری که در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از تجهیزات و قطعات استراتژیک و تحریمی فولاد‌مبارکه به دست جوانان و متخصصان عزیز کشورمان تولید شده و در خطوط تولید مورد بهره‌برداری قرار گرفته که از این طریق تا کنون بیش از ۲۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای فولاد‌مبارکه حاصل شده است. شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان به عنوان یک صنعت ملی که مایه‌ اقتدار و سرافرازی کشور عزیزمان در عرصه‌های جهانی است، باعث شد تا همه تلاشگران فولاد‌مبارکه، یک نگاه ملی در جهت ایجاد دانش فنی تولید کارخانجات فولادسازی در کشور داشته باشند؛ به طوری که هم‌اکنون امکان احداث و راه‌اندازی کارخانجات فولاد‌سازی در کشور بدون استفاده از کارشناسان خارجی مهیا شده است که از نمونه‌های بارز این حرکت ملی می‌توان به احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با بیش از ۹۰ درصد تجهیزات داخلی بدست متخصصان عزیز کشورمان باشیم.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه فعالیت‌های خود همگام با برنامه‌ها واهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی به منظور تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور برنامه‌های خود را طوری مدون نموده است که کماکان بتواند سهم خود را از تولید فولاد کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ همچنان حفظ نماید.

شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان هم‌اکنون با تولید بیش از ۳/ ۵ میلیون تن فولاد بیش از ۴۷ درصد از تولید فولاد کشور را به عهده دارد که با اجرای طرح‌های توسعه این سهم همچنان حفظ خواهد شد.

توسعه‌های زیر سقف موجود،‌اجرای طرح شهید خرازی و همچنین توسعه ناحیه فولاد‌سازی و نورد پیوسته (سبا) از جمله برنامه‌های شرکت فولاد‌مبارکه برای رسیدن به ظرفیت ۱۰ میلیون تن فولاد تا پایان برنامه ‌پنجم توسعه اقتصادی کشور می‌باشد که تاکنون پیشرفت‌های خوبی در این خصوص انجام شده است.

یکی دیگر از افتخارات شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان، واگذاری این شرکت در صدر اصل ۴۴ قانون اساسی می‌باشد که با واگذاری سهام این شرکت تحولی عظیم در بورس اوراق بهادار کشور ایجاد شد و فولاد‌مبارکه اصفهان با سرمایه‌ای بالغ بر۱۵۸۰ میلیارد تومان بعد از شرکت مخابرات بزرگترین شرکت بورسی کشور لقب گرفت، تخصیص بیش از ۴۵ درصد از سود سهام عدالت در کشور باعث شده که فولاد‌مبارکه اصفهان دین خود را به کشور به خوبی ایفا نماید.

شرکت فولاد‌مبارکه اصفهان طی سال‌های بهره‌برداری خود همواره در زمینه‌های مختلف به عنوان شرکت پیشتاز در توسعه اقتصادی کشور مطرح بوده و توانسته است در بحث صادرات محصولات به بیش از ۳۹ کشور جهان تاثیرگذار‌ترین شرکت‌ها در صادرات محصولات غیرنفتی، عنوان اول صادرکنندگان را طی سال‌های پیاپی به‌دست آورد، ضمن اینکه در جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی طی هشت دوره ارزیابی این جایزه همواره با کسب بیشترین امتیاز در صدر شرکت‌های صنعتی کشور قرار گیرد و به‌عنوان تنها شرکت دریافت‌کننده تندیس سیمین لقب گرفت.

شرکت فولاد‌مبارکه همواره در راستای برنامه‌های عدالت محور دولت قدم‌های استواری در جهت تغییر وضعیت کارکنان پیمانکار برداشته، به طوری که تاکنون بیش از ۸ هزار نفر از کارکنان شرکت‌های پیمانکار را تغییر وضعیت داده و به صورت قرارداد مستقیم، آنان را جذب کرده است.

شرکت فولاد‌مبارکه از ابتدای دوران ساخت تا کنون با هدف حفظ منابع و محیط زیست برنامه‌های خود را به گونه‌ای دنبال نموده است که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد نموده، به طوری که بیش از ۱۸۰۰ هکتار فضای سبز در فولاد‌مبارکه ایجاد شده و با احداث تصفیه‌خانه‌های پساب پس از ۸ بار تصفیه پساب‌ها در نهایت آنها را در دریاچه‌هایی که در شرکت احداث نموده منتقل کرده و از آب تولیدی، فضای سبز شرکت آبیاری می‌شود، ضمن اینکه کشاورزی منطقه به واسطه تزریق این آب به حفره‌های زیرزمینی و اشباع چاه‌های آب، رونق یافته است.

تجربه گرانبها و گران‌سنگ فولاد‌مبارکه در تولید محصولات فولادی سبب شد تا تحولی در صنعت فولاد کشور فراهم گردد و برای اولین بار در کشور مجتمع فولاد سبا در سال ۸۵ به فولاد‌مبارکه واگذار شود تا این شرکت با توجه به داشتن متخصصان ماهر بتواند تجربه‌های خود را به منظور به ظرفیت رساندن این واحد پیشرفته صنعتی به خدمت بگیرد، به طوری که در طول مدت واگذاری این مجتمع به فولاد‌مبارکه اقدامات ارزنده‌ای در راستای افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی این واحد فراهم گردد‌ و در حال حاضر این واحد به تولید بیش از ۶۵۰ هزار تن دست یافته است.

احداث کارخانجات تولید ورق گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود از دیگر فعالیت‌های فولاد‌مبارکه طی این سال‌ها می‌باشد، به طوری که شرکت فولاد‌مبارکه توانسته است سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن ورق گالوانیزه،‌۱۰۰ هزار تن ورق رنگی و ۱۰۳ هزار تن ورق قلع اندود تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان این محصولات قرار دهد.

تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر شامل تولید ورق‌های API، ورق‌های مخصوص تولید کپسول‌های گاز CNG، محصولات مورد نیاز کشتی‌سازی و غیره از دیگر برنامه‌های فولاد‌مبارکه است که با کیفیت مطلوب تولید و در اختیار صنایع کشور قرار گرفته است.

امروز فولاد‌مبارکه به لطف داشتن نیروی انسانی متعهد و توانمند و با استفاده از توان دانشگاه‌های کشور توانسته است پروژه‌های زیادی را اجرا نماید که ماحصل آن افزایش دانش فنی در کشور می‌باشد که به زودی شاهد حضور کشور عزیزمان در دیگر کشور‌های منطقه برای احداث کارخانجات فولادسازی خواهیم بود. به درستی که شعار ما می‌توانیم در فولاد‌مبارکه محقق شده است، چرا که فولاد‌مبارکه از مرز‌های ما می‌توانیم گذشته است و به یک خودباوری ملی رسیده است که ماحصل آن توانستن و اجرا کردن می‌باشد. امید است این افتخار که به همت همه هموطنان عزیز در کشور ایجاد شده است، همچنان حفظ و مولود انقلاب همواره الگوی ارزشمندی برای سایر صنایع کشور باشد.