گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، با ادامه ناآرامی‌ها در جهان عرب بورس‌های جهان به شدت سقوط کردند. زیرا افزایش قیمت نفت موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی شد. به دلیل اعتراضات خشونت‌بار در لیبی، این کشور عضو اوپک، قیمت نفت به بیش از ۹۳ دلار در هر بشکه رسید. در بازار ارز، ارزش دلار دربرابر ین کاهش یافت اما دربرابر یورو با افزایش روبرو شد. ارزش دلار همچنین در برابر دلار نیوزیلند رشد کرد زیرا زلزله‌ قدرتمند در شهر کرایستچرچ دست‌کم ۶۵ کشته و خسارت‌های گسترده برجای گذاشت.

در ابتدای معاملات در اروپا بورس‌های این قاره با فروش گسترده سهام روبرو شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۰/۵۹۷۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد افت کرد و به ۱۵/۷۲۸۷ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۸/۴۰۵۹ واحد رسید. در وال‌استریت نیز فروش آتی شاخص‌ها دچار کاهش شد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۰۰/۱۲۲۳۶ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۱ درصد کاهش یافت و به ۷۰/۱۳۲۲ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸/۱ درصد افت کرد و به ۷۰/۱۰۶۶۴ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۲ درصد سقوط کرد و به ۸۱/۲۲۹۹۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۸/۱ درصد کاهش در رقم ۹۲/۱۹۶۹ واحد ثابت شد. بورس‌های استرالیا، تایوان و سنگاپور نیز دچار کاهش شدند. شاخص اصلی نیوزیلند ۷/۰ درصد افت کرد و به ۷۱/۳۳۵۸ واحد رسید. بازارهای سهام از ناآرامی‌های لیبی و احتمال سرایت بی‌ثباتی به دیگر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، به خصوص عربستان سعودی و کویت زیان دیده‌اند.

بن وستمور،کارشناس انرژی و مواد معدنی از بانک ملی استرالیا، می‌گوید: «احتمال سرایت ناآرامی‌ها به دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه بالا است. به دلیل میزان بالای تولید نفت عربستان سعودی، نگرانی‌ها درمورد سرایت ناآرامی‌ها به این کشور جدی است.»

این نگرانی‌ها به بخش‌هایی همچون شرکت‌های هواپیمایی که نسبت به افزایش قیمت نفت آسیب‌پذیر هستند، لطمه وارد کرده است. ارزش سهام شرکت هواپیمایی کره ۱/۱۰ درصد کاهش یافت و ارزش سهام شرکت هواپیمایی ایشین ایرلاینز ۳/۱۰ درصد سقوط کرد. در هنگ‌کنگ ارزش سهام شرکت هواپیمایی کاتای پاسفیک ۱/۵ درصد افت کرد.

شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین بیشترین کاهش را در یک ماه اخیر ثبت کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۶/۲ درصد سقوط کرد و به ۵۲/۲۸۵۵ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۷/۲ درصد افت کرد و به ۸۲/۱۲۶۲ واحد رسید.