دنیای‌اقتصاد- دو روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور لایحه بودجه سال ۹۰ را تقدیم مجلس کرد، جزئیاتی از لایحه بودجه به صورت غیررسمی اعلام شد. افزایش سقف معافیت‌ مالیاتی حقوق تا ۴۸۳ هزار تومان، کاهش ۷ درصدی اعتبارات حقوق کارمندان دولت، پیش‌بینی درآمد مالیاتی ۳۹ هزار میلیارد تومانی و درآمد نفتی ۵۷ هزار میلیارد تومانی از جمله جزئیات بودجه ۹۰ است. هنوز لایحه بودجه ۹۰ به صورت رسمی منتشر نشده است و حتی برخی نمایندگان چون احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم گفته‌اند که روز یکشنبه بودجه به صورت ناقص تقدیم مجلس شده و ما منتظر دریافت جداول بودجه هستیم. اعلام جزئیات لایحه بودجه ۹۰

معافیت مالیاتی برای حقوق‌های تا ۴۸۳ هزار تومان، ۷درصد کاهش اعتبار حقوق کارمندان دولت، ۳۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ۵۷ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی از جمله ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۰ است

دنیای‌اقتصاد - یک روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور لایحه بودجه سال ۹۰ را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داد، خبرگزاری فارس جزئیاتی از این لایحه را منتشر کرد که بر‌اساس آن برخی مختصات بودجه مشخص شده است.

درآمد هدفمندی یارانه حامل‌های انرژی

بر‌اساس جزئیات لایحه بودجه ۹۰ کل کشور، سهم دولت از منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه حامل‎های انرژی در لایحه بودجه سال آینده ۶هزار میلیارد تومان دیده شده است.در حالی بر‌اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ۲۰ درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها باید به عنوان سهم دولت در بودجه لحاظ شود که این رقم در لایحه بودجه سال گذشته ۴ هزار میلیاردتومان بود، بر این اساس کل درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود.

به گزارش فارس، در جزئیات لایحه بودجه سال ۹۰ آمده است: منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه حامل‌های انرژی شش هزار میلیارد تومان در سرفصل سایر درآمدهای حاصل از مالکیت دولت دیده شده است که با این حساب کل منابع این طرح با احتساب ۲۰ درصد سهم دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.در لایحه بودجه ۹۰ همچنین ۲۱ هزار و ۷۸۶ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات یارانه‌ها لحاظ شده است.

البته این رقم در شرایطی اعلام شده که احمدی‌نژاد روز یکشنبه در مجلس درآمد یارانه‌ای دولت را ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

۷/۲۱هزار میلیارد تومان یارانه‌ حمل‌ونقل،نان،دارو و کالای اساسی

براساس لایحه تقدیمی دولت در جدول ۹ اعتبارات یارانه‌ها در مجموع ۷/۲۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به نان، کالاهای اساسی، داروهای خاص و حمل و نقل اختصاص می‌یابد که از این رقم ۵/۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب اعتبار هزینه‌ای و ۱۹/۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص خواهد یافت.

براین اساس دولت قصد دارد، در دومین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را آزاد و هدفمند کند که سهم ۲۰ درصد برای جبران هزینه شرکت‌های دولتی (یا منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه حامل‌های انرژی موضوع ردیف ۱۳۰۴۰۹) از این منبع ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بر این اساس سهم یارانه نقدی خانوارها در سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بسته به آنکه دولت آن را در چند ماه از سال اجرا کند، سهم یارانه نقدی خانوار مشخص خواهد شد.

براساس لایحه بودجه ۹۰ یارانه نقدی نان در سال آینده ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در این لایحه برای پرداخت یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی، کمک‌های فنی و اعتباری و حمایت مالی برای قانون خرید تضمینی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

میزان درآمد نفتی

درمتن لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۰، از مجموع ۵۹ هزار و ۱۹۴ میلیارد تومانی منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۵۷ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و هزار و ۴۷۴ میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول اختصاص دارد.

بر‌اساس این گزارش، از مجموع ۴۷ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومانی مصارف مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی)، ۳۲ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومان به ساختمان و سایر مستحدثات، ۸ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان به ماشین‌‌آلات و تجهیزات، ۷۱ میلیارد تومان به سایر دارایی‌های ثابت، ۲ میلیارد تومان به استفاده از موجودی انبارها، ۹ میلیارد تومان به اقلام گرانبها، ۲۶۷ میلیارد تومان به زمین و ۵ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان به سایر دارایی‌های تولید نشده تعلق یافته است. بر این اساس، خالص دارایی‌های سرمایه‌ای پس از کسر دو مجموع فوق رقم ۱۱ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان را در بودجه پیشنهادی ۹۰ نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است، رقم بند مربوط به درآمدهای نفت و فرآورده‌های نفتی پس از اعمال ماده ۲۹۹ قانون برنامه پنجم و پس از کسر از عواید خالص ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی به دست می‌آید.

۳۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۰، از مجموع ۶۳ هزار و ۹۲۳ میلیارد تومانی ردیف درآمدهای دولت، ۳۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی، ۲۰ هزار و ۶۹ میلیارد تومان به درآمدهای ناشی از مالکیت دولت، ۲ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان به فروش کالا و خدمات، ۶۳۱ میلیارد تومان به درآمدهای ناشی از جرایم و خسارات و هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان به درآمدهای متفرقه اختصاص یافته است.

۸۹ هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت

بر این اساس از مجموع ۸۹ هزار و ۷۲ میلیارد تومان هزینه‌های دولت، ۲۵ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان برای جبران خدمت کارکنان دولت،

۱۰ هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان برای استفاده از کالا و خدمات، ۱۶۶ میلیارد تومان برای هزینه اموال و دارایی‌ها، ۱۹ هزار و ۳۱۹ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه، ۴ هزار و ۸۴۳ میلیارد تومان برای کمک‌های بلاعوض، ۲۶ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان برای رفاه اجتماعی و ۲ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان برای سایر هزینه‌ها در نظر گرفته شده است.

حقوق زیر ۴۸۳ هزار تومان در سال ۹۰ معاف از مالیات

بر‌اساس جزئیات لایحه بودجه ۹۰، حقوق و دستمزد زیر ۴۸۳ هزار تومان در سال آینده معاف از پرداخت مالیات است.در لایحه بودجه سال ۹۰ آمده است: سقف معافیت مالیاتی موضوع مواد ( ۸۴ ) و ( ۸۵ ) قانون مالیات‌های مستقیم برای سال ۱۳۹۰، مبلغ پنجاه و هشت میلیون ریال در سال تعیین می‌شود که ماهانه ۴ میلیون و ۸۳۳ هزار ریال محاسبه می‌شود.

بنابراین گزارش، سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران برای سال ۸۹ مبلغ ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال درآمد سالانه تعیین شده و در سال جاری حقوق زیر ۴۳۷ هزار تومان از پرداخت مالیات معاف بوده است که با این حساب سقف معافیت مالیاتی در سال آینده ۴۶ هزار تومان افزایش یافته است.

بودجه ۱۹ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها در سال ۹۰

همچنین دولت در لایحه بودجه سال ۹۰ در بخش بودجه بانک‌ها ۱۹ هزارو ۳۳۷ میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته است.دولت در لایحه بودجه سال ۹۰ در بخش بودجه بانک‌ها در قسمت منابع درآمدها را به میزان ۱۹ هزارو ۳۳۷ میلیارد تومان، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تسهیلات بانکی، وام‌های خارجی، دارایی‌های جاری را صفر و سایر دریافت‌ها را به میزان ۹۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است. بنابراین گزارش در بخش مصارف نیز هزینه‌ها را به میزان ۱۶ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان، مالیات به میزان ۶۱۸ میلیارد تومان، ۴۰ درصد سود ویژه به میزان ۹۹۳ میلیارد تومان، سود سهام به میزان ۲۲ میلیارد تومان، سایر حساب‌های تخصیص سود به میزان ۴ میلیارد تومان، بازپرداخت تسهیلات بانکی و سایر وام‌های داخلی، بازپرداخت وام‌های خارجی،وجوه اداره شده،بازپرداخت ودیعه و بدهی‌ها وسایر پرداخت‌ها را به میزان صفر تومان، هزینه‌های سرمایه‌ای به میزان ۷۶۶ میلیارد تومان، افزایش دارایی‌های جاری به میزان ۳۶۱ میلیارد تومان و مبلغ ۱۹۳ میلیارد تومان به منظور ذخیره استهلاک کسر کرده است که قسمت منابع و مصارف در نظر حسابداری با هم برابر است.

کاهش ۷ درصدی اعتبار حقوق کارمندان دولت

مجموع اعتبار حقوق و مزایای مستمر دستگاه‌های دولتی در لایحه بودجه ۹۰ بیش از ۱۴ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

این در حالی است که اعتبار حقوق و مزایای مستمر دستگاه‌های دولتی در قانون بودجه سال جاری ۱۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان بوده است که با این حساب مجموع اعتبار حقوق بیش از ۷ درصد کاهش دارد.

پیشنهاد اعتبار ارزی ۸ میلیارد دلاری برای بخش غیردولتی

بر‌اساس بند ۸ ماده واحده لایحه بودجه ۱۳۹۰ کل کشور به منظور افتتاح خط اعتباری ارزی جهت افزایش سهم تسهیلات ارزی بخش‌های غیر دولتی به بانک مرکزی اجازه داده می‌شود، از محل منابع ارزی خود مبلغ ۵ میلیارد دلار را در بانک‌های عامل از جمله بانک توسعه صادرات یا بانک‌های خارجی جهت واحدهای تولیدی سپرده‌گذاری کند. در این بند آمده است، همچنین به هیات امنای حساب ذخیره ارزی اجازه داده می‌شود، مبلغ ۳ میلیارد دلار دیگر از منابع خود را به همان منظور در همان بانک‌ها سپرده‌گذاری کند.

بودجه ۹۰ روی منابع صندوق توسعه ملی حساب نکرده است

در متن لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور، از مجموع منابع ۳۸ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومانی حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی، ۲۶۱ میلیارد تومان به منابع حاصل از تسهیلات خارجی، ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان به منابع حاصل از حساب ذخیره ارزی، ۲۵۵ میلیارد تومان به دریافت اصل وام‌ها، ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی، هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان به برگشتی پرداخت‌های سال‌های قبل و هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به واگذاری معادن و طرح‌های تملیک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافته است. بر این اساس در لیست این منابع رقمی برای استفاده از فروش اوراق مشارکت و منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته نشده است.

بر‌اساس این گزارش از مجموع کل مصارف ۲۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی ناشی از تملک دارایی‌های مالی دولت، ۸۶۰ میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل اوراق مشارکت، هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی، ۲۷۰ میلیارد تومان برای تعهدات پرداخت نشده سال‌های قبل، ۶۸۴ میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل وام‌های خارجی و تعهدات، هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸۲ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری و کمک‌های فرهنگی و اقتصادی بین‌المللی در نظر گرفته شده است. بر این اساس، پس از کسر مجموع ارقام فوق خالص دارایی‌های مالی در بودجه ۱۳ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان خواهد بود.

عکس: آکو سالمی