دفتر صدراعظم آلمان در واکنش به انتقادات از تصمیم وزیر خارجه این کشور برای سفر به ایران گفت که این کار برای آزاد کردن دو خبرنگار آلمانی لازم بود و این اقدام تغییری در انتقاد آلمان از دولت ایران نمی‌دهد. به گزارش ایسنا، استفن شیبرت، سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز دوشنبه با بیان اینکه در چنین شرایطی همیشه باید نکات مثبت و منفی را با هم در نظر گرفت، مدعیانه نسبت به وضعیت حقوق بشر و آزادی سیاسی در ایران انتقاد کرد.

وزیر خارجه آلمان روزشنبه به تهران سفر کرد که در جریان این سفر دو خبرنگار هفته‌نامه آلمانی بیلد ام سونتاگ که در ماه اکتبر۲۰۱۰ (آبان ماه سال‌جاری) در ایران دستگیر شده بودند نیز آزاد شدند. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، گویدو وستروله، مقامات وزارت خارجه آلمان گفتند که پس از هفته‌ها مذاکره مقامات ایرانی هفته گذشته خواستار گفت‌وگو درباره آزادی این دو شدند. وستروله در سفر به ایران با محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران دیدار کرد. وزارت خارجه آلمان ادعا کرد که در این دیدار یک ساعته گفت‌وگو محدود بود و وستروله به وضعیت حقوق بشر در ایران اشاره کرده است.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفر وستروله فقط هدفی انسان‌دوستانه داشت. ما آنچه را که برای حل پرونده دو شهروندمان و بازگرداندن آنها به آلمان پس از چندین ماه لازم بود، انجام دادیم. روزنامه نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از مقامات آلمانی مدعی شد: مرکل در جریان سفر وستروله به ایران قرار داشت، اما پیشاپیش از دیدار وی با احمدی‌نژاد خبری نداشت. سخنگوی مرکل تاکید کرد که صدراعظم آلمان از نتایج این سفر خشنود است.