گروه بین‌الملل- با کاهش قیمت نفت و پس از بازگشت ثبات به وال‌استریت درپی دو روز کاهش شدید، دیروز، جمعه، بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند. کارشناسان اعلام کردند بحران لیبی کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد موجب کاهش عرضه نفت می‌شود. این خبر باعث شد قیمت نفت از بشکه‌ای ۱۰۳ دلار در روز پنج‌شنبه به حدود بشکه‌ای ۹۸ دلار در روز جمعه برسد.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۰ درصد جهش کرد و به ۷۵/۵۹۴۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۴۰/۷۱۴۳ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۹/۴۰۲۱ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷/۰ افزایش یافت و به ۷۶/۱۰۵۲۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی نیز ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۴۳/۱۹۶۳ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸/۱ درصد جهش کرد و به ۳۷/۲۳۰۱۲ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۴۸۳۶ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت تغییر چندانی نکرد و در رقم ۵۷/۲۸۷۸ واحد ثابت ماند. این درحالی است که روز پنج‌شنبه وال‌استریت پس از دو روز کاهش شدید به دلیل تشدید بحران سیاسی در لیبی، به ثبات رسید. پس از آن که قیمت نفت در بعدازظهر دچار کاهش شد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز مقداری از افت خود را جبران کرد اما برای سومین روز متوالی، روز را با کاهش به پایان رساند.

روز پنج‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد جنگ بین نیروهای وفادار به معمر قذافی و معترضان ضد دولتی در لیبی، میزان ذخایر نفت را به آن اندازه که تحلیل‌گران تصور می‌کردند تحت تاثیر قرار نداده است. عربستان سعودی نیز اعلام کرد به منظور جبران کمبود نفت تولید خود را افزایش خواهد داد. پس از این خبر قیمت نفت برای نخستین‌بار طی نه روز معاملاتی کاهش یافت.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۸/۳۷ واحد یا ۳/۰ درصد سقوط کرد و به ۵۰/۱۲۰۶۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۰/۱ واحد یا ۱/۰ درصد افت کرد و به ۱۰/۱۳۰۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت از این روند کاهش پیروی نکرد. این شاخص ۹۱/۱۴ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۹۰/۲۷۳۷ واحد رسید.

این عملکرد متفاوت شاخص‌ها پس از آن رخ داد که وزارت کار آمریکا گزارش داد طی هفته گذشته افراد کمتری برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند. این مساله نشان‌دهنده بهبود در بازارکار است. براساس گزارش وزارت کار آمریکا میانگین چهارهفته‌ای درخواست‌ها به کمترین سطح ظرف بیش از دوسال‌ونیم گذشته رسید.