کتایون همایونی- روز جمعه با تثبیت قیمت نفت پس از افزایش‌های اخیر، شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبه‌رو شدند. تشدید ناآرامی‌ها در لیبی باعث شده‌بود شاخص‌ها در طول هفته حدود ۲ درصد سقوط کنند. قیمت نفت نسبت به ۱۰۳ دلار در روز پنچ‌شنبه کاهش یافت و به ۸۸/۹۷ دلار در هر بشکه رسید. اما بهای نفت نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد رشد داشته است. نگرانی‌ها مبنی براین که خشونت‌ها ممکن است در سراسر شمال آفریقا و خاورمیانه گسترش یابد و بر تولید نفت ازکشورهای تولیدکننده بزرگ اوپک همچون عربستان سعودی تاثیر منفی بگذارد، موجب افزایش قیمت نفت و سقوط بازارهای سهام در روزهای اخیر شد.

اواخر روز پنج‌شنبه از این نگرانی‌ها کاسته شد زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تاثیر ناآرامی‌ها بر تولید نفت بسیار کمتر از آن چیزی بوده است که تحلیلگران تخمین زده بودند و کمبود نفت با بهره‌برداری از ذخایر نفتی دیگر کشورها به راحتی جبران می‌شود. شرکت ایر فورس قراردادی به ارزش ۳۵ میلیارد دلار را به شرکت بوئینگ واگذار کرد. این مساله موجب افزایش ۲/۲ درصدی ارزش سهام شرکت بوئینگ شد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۵/۶۱ واحد یا ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۵/۱۲۱۳۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۸/۱۳ واحد یا ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۸۸/۱۳۱۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۵/۴۳ واحد یا ۶/۱ درصد جهش کرد و به ۰۵/۲۷۸۱ واحد رسید.

در نتیجه درگیری‌های لیبی، این سه شاخص در هفته منتهی به ۲۵ فوریه با کاهش روبه‌رو شدند. لیبی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا و پانزدهمین کشور بزرگ صادرکننده نفت جهان است. سرمایه‌گذاران نگران بودند که درگیری‌های لیبی تولید نفت در این کشور و دیگر کشورهای منطقه همچون عربستان را تهدید کند. این در شرایطی است که افزایش قیمت نفت بر رشد اقتصادی آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد. زیرا رشد قیمت نفت موجب افزایش هزینه حمل و نقل کالاها می‌شود. براساس برآورد اقتصاددانان موسسه مالی گلدمن ساکس افزایش مداوم ۱۰ دلاری قیمت نفت، طی ۱۲ ماه کاهش ۲/۰ درصدی رشد اقتصادی آمریکا را درپی خواهد داشت. روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد در دوره اکتبر تا دسامبر اقتصاد این کشور با نرخ سالانه ۸/۲ درصد رشد کرده است. این رقم کمتر از تخمین قبلی رشد ۲/۳ درصدی بود.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به رغم کاهشی که در هفته منتهی به ۲۵ فوریه ثبت کرد، در این ماه ۶/۲ درصد جهش داشته است و از ابتدای سال تاکنون ۹/۴ درصد رشد کرده است.

روز جمعه در بورس نیویورک به ازای هر یک سهمی که با کاهش روبه‌رو شد پنج سهم رشد کرد و حجم کل معاملات به ۹/۳ میلیارد سهم رسید.