گروه بین‌الملل- با توجه به آن که شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ بدترین هفته خود را طی ۱۵ هفته اخیر ثبت کرده است، سرمایه‌گذاران در تلاش هستند بفهمند آیا پیش‌بینی‌ها درمورد معکوس شدن روند بازار تکمیل شده است یا به دلیل بالا ماند قیمت نفت، روند نزولی در راه خواهد بود. این هفته علاوه بر قیمت نفت موضوعات دیگری که بر روند بازارسهام تاثیرگذار خواهند بود گزارش مشاغل در ماه فوریه و سخنرانی بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا هستند. گزارش مشاغل روز جمعه منتشر می‌شود و برنانکه فردا،سه‌شنبه، سخنرانی خود را ایراد می‌کند.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ طی هفته گذشته ۷/۱ درصد کاهش یافت. اما این رقم برای شاخصی که از آغاز ماه سپتامبر تاکنون بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است، کاهش نسبتا اندکی به شمار می‌رود.

لئو گروهووسکی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری از مرکز بی‌ان‌وای ملون در نیویورک می‌گوید:«انتظار کاهش دست‌کم ۵ درصدی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ را داشتیم اما این کاهش رخ نداد. بنابراین در این سطح انتظار نداریم خریداران جدید بسیاری به بازارسهام روی بیاورند.» او می‌افزاید:«باتوجه به افزایش‌هایی که شاهد آن بوده‌ایم و به دلیل افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، تصور نمی‌‌کنم شاهد خرید فراوان سهام باشیم.»

فقدان خریداران جدید به معنی حجم اندک معاملات است و این مساله بازارسهام را بیشتر در معرض بی‌ثباتی بیشتر قرار می‌دهد.

افزایش غیرمنتظره قیمت نفت به دلیل قیام مردم لیبی در اغلب روزهای هفته گذشته بازارسهام را تحت فشار قرار داد. زیرا این نگرانی وجود داشت که افزایش قیمت انرژی مانع فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

طی هفته گذشته قیمت نفت‌خام آمریکا به اندازه ۲۰ درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای ۴۱/۱۰۳ دلار رسید. اما اواخر هفته قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار بازگشت. شاخص بی‌ثباتی سی‌بی‌اوایی، که شاخص سنجش نگرانی بازارسهام است، در هفته گذشته ۱۷ درصد جهش کرد.

گرچه بسیاری براین باورند که وال‌استریت بیش از حد تحت فشار قرار گرفته است، اما مقاومت بازارسهام در مواجهه با مسائل جغرافیای سیاسی و آمار اقتصادی ناامیدکننده، به خودی خود دلگرم‌کننده بوده است.

جودی موزس، مدیر پورت‌فولیو از مرکز مدیریت ثروت اورکور در سانفرانسیسکو براین باور است که کاهش هفته گذشته، از برخی درخواست‌ها برای ثبات کاسته است. او می‌گوید: «اگر این کاهش رخ نداده بود به اشتیاق ما برای خرید سهام لطمه وارد نمی‌شد. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر فضای کسب و کار اندکی پرخطرتر است.»