ارزش پرتفوی بورسی شرکت‌های بیمه 21 درصد رشد کرد
گروه بازار پول- اداره نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های بیمه مرکزی ایران گزارش نحوه و میزان سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت‌های بیمه در پایان 6 ماه اول سال 89 را ارائه کرد.

گزارش سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت‌های بیمه در پایان شش ماه اول سال ۱۳۸۹ از سوی مدیریت نظارت مالی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:
1- بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی انجام شده در پایان سه ماهه دوم سال‌جاری (7.086 میلیارد ریال)، نسبت به دوره مشابه سال قبل (6.834 میلیارد ریال) 7/3 درصد و نسبت به سه ماهه قبل (6.800 میلیارد ریال) 2/4 درصد افزایش یافته است. در مقایسه سرمایه‌گذاری‌های این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل، سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه ایران 2/1 درصد و در مورد شرکت‌های بیمه خصوصی 8/6 درصد افزایش یافته‌اند. نسبت به سه ماهه قبل، شرکت‌های بیمه ایران و ایران معین به ترتیب با 147 و 71 میلیارد ریال دارای بیشترین افزایش ریالی در سرمایه‌گذاری بوده و همچنین بالاترین نسبت رشد سرمایه‌گذاری با 1333 درصد متعلق به شرکت بیمه نوین و بیشترین درصد کاهش سرمایه‌گذاری مربوط به شرکت بیمه رازی (10- درصد) می‌باشد. لازم به ذکر است که شرکت‌های بیمه میهن و کوثر تاکنون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار انجام نداده‌اند.
۲- طبق آمارها سهم شرکت‌های بیمه خصوصی از مجموع بهای تمام شده پرتفوی بورسی، بدون تغییر نسبت به سه ماهه اول سال جاری کماکان ۴۶ درصد بوده؛ در حالی که سهم آنها از ارزش روز پرتفوی با ۱ درصد کاهش به ۴۷ درصد رسید.
3- تا پایان نیمه نخست سال 1389 شرکت بیمه ایران کماکان با در اختیار داشتن 54درصد بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت‌های بیمه، جایگاه نخست را از این حیث به خود اختصاص داده است. شرکت بیمه ملت با 18 درصد و شرکت بیمه آسیا با 11 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
۴- آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در گروه سرمایه‌گذاری‌ها (۵/۱۲ درصد)، محصولات شیمیایی (۵/۱۱ درصد)، سیمان، آهک و گچ (۲/۱۱ درصد)، فلزات اساسی (۸ درصد)، استخراج کانی‌های فلزی (۵/۷ درصد)، بانک‌ها و موسسات اعتباری (۴/۷ درصد)، پیمانکاری صنعتی (۷ درصد)، خودرو و ساخت قطعات (۳/۶ درصد)، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی (۲/۶ درصد)، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات (۴/۵ درصد) و محصولات دارویی (۹/۴ درصد) انجام شده است. به عبارت دیگر گروه‌های مذکور از جذابیت بیشتری نزد شرکت‌های بیمه برخوردار بوده‌اند.
همچنین شرکت‌های بیمه تاکنون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در گروه‌های استخراج سایر معادن، استخراج زغال‌سنگ، انتشار و چاپ و تکثیر، صنایع دباغی و پرداخت چرم، سایر وسایل حمل و نقل، قند و شکر، محصولات چوبی، منسوجات و سایر اندازه‌گیری پزشکی و اپتیکی انجام نداده‌اند.
۵. جدول فوق نشان می‌دهد سهم شرکت‌های بیمه از ارزش روز و بازار اوراق بهاداراز ۷۷/۰ درصد در سه ماه اول به ۷۶/۰ درصد در شش ماه اول سال جاری کاهش یافته است. توضیح آن که ظرف سه ماهه اخیر (زمستان) ارزش بازار بورس نسبت به سه ماهه قبل ۲۳ درصد افزایش یافته در حالی که ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت‌های بیمه در این مدت ۲۱ درصد رشد کرده است. نکته حائز اهمیت آن که به تبع افزایش شاخص بورس، تفاوت بین ارزش روز و بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت‌های بیمه از ۲۰- درصد در سه ماهه اول به ۷- درصد در پایان نیمه نخست سال رسیده و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند تا پایان سال جاری، پرتفوی بورسی شرکت‌های بیمه از نقطه سر به سر عبور نماید.
در این دوره مابه‌التفاوت بین ارزش روز و بهای تمام شده پرتفوی شرکت‌های بیمه سینا، کارآفرین، سامان،‌ پاسارگاد، دی، اتکایی ایرانیان، معلم، نوین و ایران معین مثبت گردیده که در این میان شرکت‌های بیمه سینا (117 درصد) و کارآفرین (5/66 درصد) از بیشترین افزایش در ارزش روز نسبت به بهای تمام شده برخوردار گردید و بالعکس شرکت‌های بیمه رازی (61- درصد) و امید (52- درصد)، شاهد بیشترین افت در پرتفوی بورسی خود بوده‌اند. نمودارهای 9، 10 و 11 نیز تاییدی بر روند رشد ارزش روز پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های بورسی می‌باشد.
۶- آمارها نشان می‌دهد، با مبنا قراردادن حقوق صاحبان سهام و ذخایر فنی سهم نگهداری مندرج در صورت‌های مالی سال ۱۳۸۸، تمامی شرکت‌های بیمه نصاب مجموع سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی را رعایت نموده‌اند.